שאלת היגיון: שתי חברות ביצעו עסקה ביום חמישי האחרון, חברת פז רכשה את הבעלות על רשת הסופרים פרשמרקט עבור 2.1 מיליארד שקל. עם פרסום העסקה, מניית פז ירדה ב-10%, ובמקביל - מניית פרשמרקט עלתה ב-10%. מה ההסבר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את העלייה של פרשמרקט אפשר להסביר באופן פשוט - היות והחברה נסחרה ערב העסקה בשווי 1.8 מיליארד שקל, אבל נרכשה לפי שווי גבוה יותר של 2.1 מיליארד שקל, המניה "התאימה" עצמה למחיר החדש, ובעלי המניות חגגו את המחיר הפנטסטי שהושג עבור הנכס שבבעלותם.
2 צפייה בגלריה
פז ופרשמרקט
פז ופרשמרקט
פז ופרשמרקט
במקביל, בעלי המניות של פז (לחברה אין גרעין שליטה וגופים ומשקיעים רבים מחזיקים במניותיה), אינם מרוצים מהעסקה, וכבר ביום הראשון לעסקה הפסידה פז כ-400 מיליון שקל שנגרעו משוויה (זאת כתוצאה מירידת המניה, ולכן מדובר בהפסד "על הנייר" בלבד). זאת משום שהמשקיעים של פז חוששים שהמחיר גבוה מדי.
לשם השוואה, רק לאחרונה נמכרה השליטה ביינות ביתן לאלקטרה מוצרי צריכה בשותפות עם הפניקס לפי שווי חברה של 400 מיליון שקל בלבד - וביתן רשת גדולה יותר מפרשמרקט. מחזור מכירותיה השנתי מגיע למעל שלושה מיליארד שקל בהשוואה למחזור עסקיה של פרשמרקט, שמסתכם ב-1.6 מיליארד שקל. עם זאת יש לציין שמצבה הפיננסי של פרשמרקט ותוצאותיה הכספיות טובות משמעותית מאלה של יינות ביתן, שנקלעה לקשיים בעבר.
ראשי פז הבליטו את היתרון ברכישה בעובדה שלפרשמרקט סניפים שכונתיים שבהם הרווחיות והמחירים גבוהים, אבל לצורך ההשוואה - יינות ביתן רכשה בעבר את מגה, הכוללת כמעט 80 סניפים של מגה בעיר בפריים לוקיישן במרכזי הערים, בעוד שלפרשמרקט יש 40 סניפים בלבד, ולא כולם שכונתיים.
עוד קצת נתונים להשוואה: שופרסל, שמחזור מכירותיה עומד על 15 מיליארד שקל, נסחרת בשווי של שבעה מיליארד שקל (כ-40% מהמחזור - מכפיל רווח של 16.7%). רמי לוי, עם מחזור של כשבעה מיליארד שקל, נסחר בשווי שלושה מיליארד שקל (50% מהמחזור - מכפיל רווח של 16%). מחזור המכירות של ויקטורי עומד על 2.4 מיליארד שקל והיא נסחרת בשווי של מיליארד שקל (כ-55% מהמחזור - מכפיל רווח של 17%). בפרשמרקט, השווי בעסקה עולה על מחזור המכירות, והמכפיל הוא 18%.
חשש נוסף של המשקיעים הוא ש"הכוכבים" של רשת פרשמרקט, הבעלים יוסי ושלומי אמיר, שניהלו ובנו את הרשת שהחלה כמיני מרקט בודד וצמחה בעזרת שורה של רכישות והם נחשבים לאנשי סחר מעולים - פורשים כעת עם המכירה (לאחר ליווי למשך 12 החודשים הבאים).
האם יצליחו מנהלי פז לשחזר את ההצלחה של הבעלים ולעמוד בתחרות מול שועלים ותיקים כמו רמי לוי, איל ויקטורי ואחרים? האם יצליחו לשחזר לאורך זמן את הרווחיות הגולמית החריגה בענף? האם שינוי מפת התחרות והעובדה שיינות ביתן לא מוכרת יותר סניפים, תאפשר להם להמשיך לצמוח בשיטת האחים? כמו כן, לפרשמרקט אין עדיין מותג פרטי ואין מכירות באונליין - פעילויות שפז תצטרך להשקיע כעת בהקמתם. בפז טענו כי החיבור לרשת yellow וסופר יודה נותן ערך מוסף לעסקה של מאות מיליוני שקלים בהשוואת תנאי הסחר של yellow וסופר יודה לתנאים המשופרים של פרשמרקט אצל הספקים, וכי לא מצאו את יינות ביתן כחברה איכותית. ימים יגידו מי צודק - משקיעי פז, או מנהליה.