מניית חברת הביומד "קנבוטק" זינקה בשבוע שעבר ב-88.5%. החברה, שעוסקת בפיתוח מוצרים מבוססי קנאביס רפואי ותמציות מפטריות לריפוי מחלות סרטניות, הוכיחה שוב כי הסגולות המסתוריות של הפטריות מסעירות את הדמיון - גם של המשקיעים.
הסיבה לזינוק המטאורי של המניה הייתה שקנבוטק, אשר הונפקה ביולי 2021 וגייסה 26 מיליון שקל לפי שווי שוק 134 מיליון שקל, דיווחה בשבוע שעבר כי קיבלה אישור שימוש בלעדי כלל עולמי לשימוש בפטריה מסוג Cyathus Striatus, הנחקרת במעבדתו של פרופ' פואד פארס, מומחה לביולוגיה מולקולארית ולחקר הסרטן בפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת חיפה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהתאם להסכם שנחתם בין קנבוטק לבין אוניברסיטת חיפה, תפתח קנבוטק תרופה בוטאנית לסרטן הלבלב ולסרטן המעי הגס המבוססת על שילוב קנבינואידים מצמח הקנאביס ביחד עם מיצוי אחד מרכיבי הפטריה הנחקרת במעבדתו של פרופסור פארס.
הפטריה אותה חוקר פארס הראתה את התוצאות הרפואיות הטובות ביותר ביחס לכלל החומרים הבוטאניים האחרים שנבדקו בבעלי חיים, כיעילה בהרג של תאי סרטן לבלב והקטנת היקף הגידול הסרטני - ללא פגיעה ברקמות בריאות.
לפני כן דיווחה קנבוטק על תוצאות מחקר לפיו מוצר שלה לטיפול בסרטן השד, המבוסס על שילוב ייחודי של קנבינואידים מצמח הקנאביס, בשילוב עם כימותרפיה נפוצה, שהביא לשיפור ביעילות של עד פי 6 בהרג התאים הסרטניים ביחס לטיפול הקיים. חשוב לציין כי החברה עדיין רחוקה מתרופה מוכחת ומאושרת, ובשלב זה הניסוים לתרופה לסרטן הלבלב והמעי הגס נעשו בבע"ח בלבד.
אלחנן שקד, מבעלי קנבוטק, אמר בשיחה עם ynet כי "אישור התרופה על ידי ה-FDA יכול לקחת שלוש עד חמש שנים", והוסיף: "לתהליך האישור נלך בשותפות אסטרטגית עם שחקני הביג פארם שמתמחים בסוגי הסרטן האלה".
עוד הוא סיפר כי "קנבוטק נולדה ב-2019 כשחתמנו על הסכם שת"פ על הפטריה שחקר פרופ' פואד פרס ופרופ' סלומון ווסר, מומחה פטריות מהמובילים בעולם שהגיע מאוקראינה לישראל. אחת הדוקטורניות שלו שאבא שלה נפטר מסרטן לבלב ביקשה ממנו לחפש פטריה עם סגולת ריפוי למחלה. הם מצאו פטריה לא ידועה, שהמיצוי שלה מייצר חומר פעיל שהורג תאים סרטנים ולא בריאים. על בסיסה הוקמה קנבוטק.
הוא הוסיף כי "שוחכים שהפנצילין, שהציל את העולם, מופק מפטריית עובש. ההפרשה של הפטריה על הצומח, יחד עם החומרים שהיא יונקת ממנו, יוצרת חומר שלישי שאותו אנחנו ממצים. ב-30 שנה האחרונות תעשיית התרופות התמקדה במולקולה אחת שמטרגטת קולטן מסוים, היום ברור לעולם הקליני, שבמחלות הקשות חייבים לתת פתרונות רב מערכתיות כמו הקוקטייל של מחלת האיידס - כלומר, שילובים של חומרים פעילים שעובדים על מספר מערכות. זה הקונספט שלנו. אנחנו משלבים מספר חומרים מהטבע עם קאנבואידים מהקאנביס וכל אחד פועל על מנגנון אחר.
"במקביל, אנחנו מפתחים מעבר לתרופה הבוטנית גם שמונה הרכבים לכימותרפיה לסרטן השד. במוצרים האלה נהיה בשוק בחציון שני של 2022. כיום למעלה מ-80% מחולי הסרטן מקבלים טיפול נוסף מעבר לאונקולוגיה, ואנחנו מראים שאפשר לשפר את הכימותרפיה באמצעות תוספת לצידו של פטריות מרפא והקאנבואידים.
"אנחנו בונים פורום של מומחים אונקולוגים ישראלים שיבנו פרוטוקול טיפול, שמשלב את הטיפול הקיים יחד עם המוצרים שלנו, תוך התאמה אישית", אמר שקד.
בעלי המניות הם שקד אלחנן, לשעבר בכיר בפירגו, המנכ"ל יואב רוטלר, ד"ר דב מלמד ושראל חנטוב. יש לצייןכי גם חברת תיקון עולם קנביט העוסקת במוצרי קאנביס והפקת שמני קנאביס זינקה השבוע ב-28% לאחר שהודיעה כי חתמה הסכם עם טבע לפיו תמכור לה שמני קנאביס במתכונת של מוצר מוגמר לצרכן הסופי אותם טבע תשווק ותמכור.