עוד יום תנודתי במיוחד בוול סטריט הגיע לסיומו (חמישי): נאסד"ק מחק עליות של למעלה מ-3% וננעל בירידה של 1.4%, S&P 500 צנח מעליות של כ-2.7% לנפילה של 0.54% ודאו ג'ונס סיים גם בירידה קלה, לאחר שעלה בשעה מוקדמת יותר של המסחר בלמעלה מ-2%. לאחר הדו"חות: טסלה נפלה ב-11.55%.
ברקע למסחר היום הייתה ההודעה של הבנק המרכזי של ארצות הברית (הפדרל ריזרב) מאתמול כי הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי, אך אותת כי יעלה אותה בהחלטה הבאה, בחודש מרץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, אפל פרסמה הערב לאחר סגירת המסחר את דו"חותיה לרבעון הרביעי (הראשון הפיסקאלי) - וניפצה את התחזיות. ענקית הטכנולוגיה רשמה הכנסות של 123.9 מיליארד דולר - עלייה של 11.2% לעומת הרבעון המקביל, שהופכת את הרבעון שחלף לטוב ביותר בתולדות אפל. הרווח הנקי זינק ב-20.4% ל-34.63 מיליארד דולר. המניה עולה ב-2.4% במסחר המאוחר.
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
במקביל, הבורסה בת"א ננעלה היום בירידות שערים, על אף העליות שנרשמו בשעה זו בארה"ב. מדד ת"א 35 ירד ב-1.03%, ת"א 125 ב-0.62% ומדד ת"א 90 דווקא עלה ב-0.27%. בסיכום השבוע שהיה תנודתי במיוחד: ת"א 35 נפל ב-5.1% ות"א 125 מחק 4.4%.
בגזרת המט"ח: הדולר המשיך להתחזק היום אל מול השקל - שערו היציג נקבע על 3.196 שקלים. האירו מנגד, נחלש היום בכחצי אחוז ונקבע על 3.5667 שקלים.
גם אתמול היה יום תנודתי במסחר בוול סטריט, כאשר העליות החדות שנרשמו במהלך היום במדדים המובילים והגיעו עד ל-3% נמחקו לאחר הודעת הריבית, בהמשך למצב השווקים בימים האחרונים. ביום שני השבוע נרשמה דווקא מגמה הפוכה: לאחר שהחברות הגדולות שנסחרות בוול סטריט מחקו 5%-10% ונרשמו ירידות חדות במדדים במהלך כל היום, המסחר עבר לעליות בחצי השעה האחרונה והמדדים המובילים ננעלו בירוק.

העלאת הריבית מתקרבת

אם הפד אכן יעלה את הריבית בחודש מרץ, הוא יסיים בכך את תקופת הריבית האפסית שנמשכת מאז מרץ 2020. שתי העלאות ריבית נוספות צפויות עוד השנה, ככל הנראה בחודשים יוני וספטמבר, ועד שנת 2024 צפויה הריבית בארה"ב לעלות לשיעור של 2.25%. יש לציין כי הפד לא נקב בתאריך ספציפי להעלאת הריבית, אך ציין כי זו תקרה בקרוב - והחלטת הריבית הקרובה אמורה להתקבל במרץ, כך שבשוק מעריכים כי אז היא תועלה.
החלטת הריבית הראשונה של בנק ישראל, לאחר חודש מרץ, צפויה ב-11 באפריל, ארבעה ימים לפני ליל הסדר, ובבתי ההשקעות כבר סימנו את התאריך הזה כצפוי להעלאת ריבית ראשונה מאז נובמבר 2018 בישראל. ההעלאה תהיה כנראה משיעור השפל אי פעם הקיים בישראל כבר תקופה ארוכה, 0.1%, לשיעור שנתי של 0.25%. המדובר בריבית הבסיסית שלפיה נקבעות גם ריביות אחרות. ריבית הפריים העומדת כיום על 1.6% תעלה ל-1.75%, כאשר הריבית הבסיסית תועלה בישראל ל-0.25%.
ברקע, האינפלציה בארה"ב, בדומה למדינות רבות אחרות בעולם, מרקיעה שחקים. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש דצמבר בשיעור של 7% בחישוב שנתי - הקפיצה החדה ביותר מאז 1982, אז היה רונלד רייגן הנשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית.
בהודעת הריבית האחרונה של הפד בחודש דצמבר האחרון, הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי על שיעור של 0%-0.25%, אולם אותת על העלאת הריבית המתקרבת והודיע על האצת הקצב של צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE) - התמיכה העצמוה שהעניק הבנק למשק האמריקני לאורך כל תקופת משבר הקורונה.
הראשונה מבין מעצמות העולם שהעלתה את שיעור הריבית הייתה בריטניה בחודש דצמבר האחרון, אשר הודיעה באופן מפתיע על העלאה לשיעור של 0.25% בשל האינפלציה הגבוהה במדינה שחצתה את רף ה-5%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "בשווקים המונעים בפעילות משקיעים קטנים מימושי החזקות ומעבר לאי מבטחים גורר לתגובת שרשרת. להערכתנו תשומת הלב המרכזית נדרשת למתיחות מול רוסיה והשפעת האומיקרון על הפעילות הכלכלית. חולשה בשוק המניות גוררת לביקוש המוסדי לדולר בעוד זרים מנפיקים ויצואנים מנצלים את הרמות למכירת מט"ח".
פורסם לראשונה: 08:55, 27.01.22