פרס נובל לכלכלה לשנת 2022 הוענק ליו"ר הפד לשעבר בן ברננקי, וכן לדאגלס דיימונד ופיליפ דיבוויג מארה"ב, על תרומתם למחקר על חשיבות הבנקים במשברים פיננסיים. הזוכים בפרס הסבירו במחקרם את תפקידם המרכזי של הבנקים במשברים פיננסיים, ובכך ממצאיהם הפחיתו את הסיכון למשברים ולהתפתחותם של מיתונים עם השלכות חברתיות קשות.
בדברי ההסבר על ההחלטה נאמר כי "השפל הגדול של שנות ה-30 שיתק את כלכלות העולם במשך שנים רבות והיו לו השלכות חברתיות עצומות. ממשלות העולם ניהלו את המשברים הפיננסיים שלאחר מכן בצורה טובה יותר הודות לתובנות מחקריות של זוכי הפרס במדעי הכלכלה, בן ברננקי, דאגלס דיימונד ופיליפ דיבוויג. השלושה הוכיחו את החשיבות של מניעת קריסה נרחבת של הבנקים".
עוד נכתב כי מחקרי הבנקאות העכשוויים מבוססים על יסודות שהניחו שלושת החוקרים עוד בתחילת שנות השמונים, ואלה מבהירים מדוע יש בנקים, כיצד להפוך אותם לפחות פגיעים במשברים וכיצד קריסה של הבנקים מחמירה את המשברים. לניתוחים של החוקרים הייתה חשיבות רבה בוויסות השווקים הפיננסיים ובהתמודדות עם משברים פיננסיים מאז. ברננקי, אחד מזוכי הפרס, הוא כלכלן יהודי-אמריקני שכיהן כיו"ר הפדרל ריזרב כאמור, בין השנים 2006-2013.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שלושת הזוכים בפרס
שלושת הזוכים בפרס
שלושת הזוכים בפרס
גובה הפרס שיתחלק בין הזוכים: 10 מיליון קרונות שבדיות (כמעט 900 אלף דולר). בניגוד לפרסים אחרים, פרס נובל לכלכלה, או בשמו הרשמי: פרס נובל למדעי הכלכלה מטעם הבנק השבדי לזכרו של אלפרד נובל - לא נוצר על ידי מייסדי הפרס. הוא נוצר על ידי ריקסבנקן, הבנק השבדי המרכזי הראשון, בשנת 1968, והזוכה הראשון בו הוכרז שנה לאחר מכן.
2 צפייה בגלריה
פרופ' בן שלום ברננקי
פרופ' בן שלום ברננקי
פרופ' בן ברננקי
(צילום: GettyImages)
בשנה שעברה (2021) זכה בפרס נובל לכלכלה ג'ושוע אנגריסט, פרופסור ישראלי-אמריקני יחד עם פרופ' דיוויד קארד הקנדי וגידו אימבנס מארה"ב. אנגריסט, פרופסור ב-MIT, זכה בחצי מהפרס יחד עם אימבנס מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב "על תרומתם המתודולוגית לניתוח יחסים של גורם ותוצאה".
פרופ' קארד מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ארה"ב, קיבל את הפרס על "תרומתו האמפירית לכלכלת עבודה". "השלושה סיפקו לנו תובנות חדשות על שוק העבודה והראו אילו מסקנות לגבי סיבה ותוצאה ניתן להסיק מניסויים טבעיים. גישתם התפשטה לתחומים אחרים וחוללה מהפכה במחקר האמפירי", נאמר בטקס.

הזוכים בנובל לשנת 2022

פרס נובל לרפואה לשנת 2022 הוענק לחוקר השוודי סוונטה פאבו, על תגליתו בנוגע לגנומים של צאצאי האדם ואבולוציית המין האנושי. הפרס הוענק על פועלו כמוביל הפרויקט הבינלאומי למיפוי גנום האדם הניאנדרטלי, המאפשר שחזור של ההיסטוריה האבולוציונית האחרונה של המין שלנו וההבנה שהניאנדרטלים תרמו DNA לבני האדם של ימינו. גם אביו זכה בפרס נובל לרפואה בשנת 1982.
בפרס נובל לפיזיקה זכו שלושה פרופסורים - אלן אספה מצרפת, ג'ון פ' קלאוזר מארה"ב ואנטון ציילינגר מאוסטריה - על מחקריהם בתחום המכניקה הקוונטית. השלושה הדגימו בסדרת ניסויים שתופעת השזירה הקוונטית, שאינה אפשרית בפיזיקה קלאסית ושהרגיזה כל כך את איינשטיין, אכן מתקיימת. לתגליותיהם יש חשיבות רבה לתחום המחשוב הקוונטי.
בפרס נובל בכימיה זכו שלושה מדענים במשותף, וזאת על פיתוח דרך חדשה ל"הצמדת מולקולות יחדיו", שניתן להשתמש בה בין היתר להכנת תרופות טובות יותר. האמריקנים קרוליין ברטוצי ובארי שארפלס, והמדען הדני מורטן מלדל, קיבלו את הפרס החשוב בעולם על עבודתם על "כימיית החיבור", שבה משתמשים להכנת תרופות נגד סרטן, למיפוי DNA וליצירת חומרים שאותם ניתן להתאים למטרה ספציפית. בכך המדען האמריקני שארפלס יהיה לחמישי בהיסטוריה שזוכה פעמיים בפרס נובל.
פרס נובל לספרות העונק השנה לסופרת הצרפתייה הוותיקה (82) אנני ארנו, מחברת "האירוע" (שגם תורגם לעברית). בנימוקי הוועדה נכתב כי הפרס מוענק לה "על האומץ והחדות שבהם היא חושפת את השורשים, הניכורים והמעצורים הקולקטיביים של הזיכרון האישי". "זה כבוד גדול ואחריות", אמרה הסופרת לאחר הזכייה.
פרס נובל לשלום הוענק לאלס ביאליצקי, פעיל זכויות אדם מבלארוס וארגוני זכויות אדם מרוסיה ואוקראינה, שנמצא במאסר בארצו כבר יותר משנה מבלי שנשפט ונחשב לאסיר מצפון, ולשני ארגוני זכויות אדם - ארגון Memorial הרוסי ו"המרכז לחירויות האזרח" האוקראיני. הזוכים הוכרזו באוסלו על ידי יו"ר ועדת פרס נובל הנורבגית, ברית רייס-אנדרסן, שקראה לשחרר את ביאליצקי מהכלא. במעמד הענקת הפרס נאמר כי הוא הוענק ל"שלושה אלופים מצטיינים בזכויות אדם, דמוקרטיה, דו-קיום ושלום במדינות השכנות בלארוס, רוסיה ואוקראינה".