שבועות ספורים לאחר שבמשרד העבודה החליטו לבטל את האפשרות להיבחן בשפה הערבית במקצועות שדורשים בחינות מטעמו ואחרי הפרסום השבוע ב-ynet שגרר סערה - במשרד הודיעו כי ההחלטה תיבחן מחדש ושהבחינות ימשיכו להתקיים בינתיים כסדרן, גם בשפה הערבית.
כתבנו גד ליאור שחשף את הסיפור, סיפר השבוע ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "מזמן לא קיבלתי כל כך הרבה תגובות ופניות כעוסות על אייטם שפרסמנו. דרגים בכירים מאוד, גם מהממשלה, כעסו על ההחלטה הזאת. רבים אמרו שזה יכול להזיק לישראל, ותהו מי קיבל את ההחלטה המטופשת הזאת". כאמור, שעות ספורות אחרי הפרסום ב-ynet משרד העבודה חזר בו מההחלטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
5 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
עוד לדברי ליאור, "אנחנו לא יודעים מי קיבל את ההחלטה, אבל כשפנינו לללשכת שר משרד העבודה, יואב בן-צור, ולמנכ"ל המשרד - הם הכירו את ההחלטה. אני לא חושב שהשר היה מעורב ישירות, אבל באופן כללי יש איזושהי אווירה היום בממשלה שהיא נגד ערבים, ויש פה ניחוח של גזענות. צריך להבין שמדובר פה בנושא רגיש מאוד, לאומי אפילו, ולא ברור איך משרד העבודה לא מערב בזה את משרד ראש הממשלה שלא הכיר את הנושא, אולי את משרד החוץ. אחרי הפרסום פנו גם משגרירות של מדינה גדולה באיחוד האירופי, זאת אומרת, דבר כזה אכן יכול לגרום לנזק כבד מאוד למדינת ישראל".
עוד סיפר ליאור כי "מנהל מכללה ממזרח ירושלים אמר לי ששניים מתלמידיו ניסו לגשת למבחן בעברית לאחרונה, והם נכשלו כי לא ידעו מספיק טוב את השפה, וזאת לאחר שהם למדו לימודים של חודשים ארוכים במסגרת ישראלית של משרד העבודה. המשרד נותן רישיון עבודה כחשמלאי מוסמך או רישיון כאלקטרונאי ומקצועות אחרים. נכון, אותם ערבים צעירים חיים בישראל, וחשוב שיידעו עברית, אבל אני לא יודע אם חשמלאי דווקא חייב לדעת עברית באופן מושלם, והמציאות היא שהם לא יודעים מספיק טוב לפעמים. אני לא בטוח שאם ישראלים יהודים היו עושים בחינות בגרות באנגלית הם היו עוברים אותן באותם אחוזים, כי זו לא שפת האם שלהם".
רוצים לשמוע עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימנייה הראשונה בנגן שבראש הכתבה, או חפשו "כסף חדש" באפליקציות הפודקאסטים.

עדיין צריך לפחד מהורדת דירוג האשראי?

החשש מהורדת דירוג לישראל עולה מדרגה? אחרי שאנליסט של פיץ' הסביר בריאיון לבלומברג כי הסיבה לדוח החיובי יחסית שפורסם הייתה בעיקר מפני שהכלכלנים בפיץ' אינם מאמינים שהחקיקה תימשך, משלחת כלכלנים של חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס צפויה להגיע לארץ עוד לפני ראש השנה וחבריה ייפגשו עם כל בכירי המשק, וגם עם פוליטיקאים, ובאוצר הפעם חוששים עוד יותר.
5 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
ברקע דברים אלו, שוחחנו ב"כסף חדש" עם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, שטען כי "בסופו של דבר, חברות הדירוג מסתכלות על פרמיית הסיכון של ישראל וקובעות את הדירוג. עוד לפני שיורידו את הדירוג, מה שמדאיג הוא שבפועל פרמיית הסיכון של ישראל כבר עלתה, ויש פה הצטברות של הרבה מאוד אינדיקטורים שליליים שצריכים להדליק פה נורת אזהרה לפני הורדה בדירוג בפועל. אני לא מזלזל באמירה של הורדת דירוג בפועל, אבל צריך להבין שכל הסימנים המקדימים למהלך כזה כבר כאן, וצריך להבין את האירוע הזה".
עוד הסביר הרצוג כי "האתגר מול סוכנות הדירוג הוא כפול, כי כלכלה בנויה על אמון וציפיות. בסיבוב הקודם החברות קיבלו איזושהי אמירה מצד ראש הממשלה ושר האוצר שלא יתקדמו בחקיקה בצורה חד צדדית. ולכן מעבר לאם החקיקה תתקדם עכשיו או לא, יש פה אירוע של משבר אמון בין החברות לממשלת ישראל, והמשמעות כשלעצמה היא כבר פגיעה.
"בהחלט יש פה מקום לדאגה, כי החברות האלה הזהירו אותנו. אגב גם משרד האוצר, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, הזהירה על ההשפעות הכלכליות של המשך הליכי חקיקה חד-צדדיים. אם אני מסתכל על הזווית הכלכלית - ברור שקברניטי המשק צריכים להבין את האזהרות ולקחת בחשבון את האמירות של חברות הדירוג האלה". מה יעשו חברות הדירוג אם בגץ יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות וכיצד הורדת הדירוג עלולה להפיל את השקל עוד יותר? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימנייה שבנגן >>

איך ישפיע מעצר היזם הישראלי על עמק הסיליקון?

יזהר שי, יזם הייטק, משקיע הון סיכון, לשעבר חבר כנסת ושר המדע והטכנולוגיה, התייחס בריאיון מיוחד ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, למעצר האלים של יזם ההייטק, זיו מלצר, בידי שוטר סמוי בסוף השבוע האחרון, ואמר: "את המעצר האלים המיותר הזה יראו באופן מאוד מאוד חודר ופרסונלי.
5 צפייה בגלריה
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
(צילום: מתוך twitter)
"אנשים שיושבים בעמק הסיליקון ומסתכלים על מדינת ישראל עד עכשיו קראו מאמרים של תומאס פרידמן ושל אחרים. עכשיו הם יראו אחד כמוהם, יזם שהקים חברת הייטק, ששגשג ופרח ומכר חדשנות ועבד קשה כדי להקים את העסק שלו, חוטף מכות משוטר בצורה אלימה, בצורה לא מוצדקת, חסרת כל היגיון, בדיוק כמו שקורה במשטרים אפלים. תהיה לזה תהודה איומה ונוראית כלפי מדינת ישראל. הנזק שתמונות כאלו גורמות לנו בעולם הוא נזק נוראי", טען שי.
מלצר נעצר ביום שישי בתחנת הרכבת הקלה אליפלט בתל אביב כשמפגינים אזקו את עצמם לעמודים במקום במסגרת פעולת מחאה על השבתת הרכבת בשבתות. בפוסט שהעלה לרשת החברתית הוא כתב: "פתאום בחור על אזרחי (שהסתבר שהוא שוטר סמוי) הגיע מאחור, התנפל עלי עם אגרוף לפנים, תפס אותי בחניקה וקיפל אותי לרצפה, תוך כדי שהוא שוכב מעלי וממשיך לחנוק אותי כשאני מרותק לרצפה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן >>

מה חושבים התלמידים על איומי השביתה בתיכונים?

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, מאיים שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר, והמערכת החבוטה גם ככה משנים של קורונה ובעיות מבניות אחרות, בכוננות. הגורם שיושפע יותר מכל מהשביתה בתיכונים, מלבד אולי ההורים, הם התלמידים.
5 צפייה בגלריה
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בכנס מועצות התלמידים
(באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית)
בתחילת השבוע שוחחנו ב"כסף חדש" עם ספיר מוספי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, ותלמידת י"ב מפתח תקווה, שהסבירה כיצד בני הנוער נערכים לשבועות הקרובים. "בתור אלה שהכי נפגעים מהסיטואציה הזאת, אנחנו הולכים לקבוע תוכנית פעולה ארצית. לא ניתן יד שוב לקיים על גבנו את העיצומים האלה", אמרה מוספי.
לדבריה, "יש פה באמת תלמידים שנפגעים בלימודים, הם נפגעים מזה רגשית וחברתית ואנחנו לא מוכנים לזה. אנחנו קודם כל כלי משחק, ככה זה מרגיש, בתוך כל הסיטואציה הזאת. בעוד כ-11 יום אמורים להתחיל את שנת הלימודים בראשון לספטמבר וכרגע אין פתרון באופק".
5 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז
(צילום: נדב אבס)
באשר לדרישות של יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, אמרה מוספי: "רן ארז מאוד צודק במאבק שהוא מנהל כרגע. אני, וכל שאר 350 אלף התלמידים שנמצאים בבתי הספר העל יסודיים, חווים את המחסור הקשה במורים שיש היום. אם נסתכל על עוד כמה שנים, על האחים הקטנים שלנו שהולכים ללמוד במערכת החינוך, אני מאוד מאוד חוששת. אני לא רואה מאיפה הולכים להביא מורים".
מוספי התריעה מפני השלכות השביתה, אם תפרוץ: "אם השנה תפתח אחרי החגים, היא תגרום לנוער לאבד את האמון שלו בבית ספר, וכחלק מזה אחוזי הנשירה רק ימשיכו לעלות - אחרי שרק עלו במשבר הקורונה. כמו כן תחזור ההתעסקות בהתנסויות ומתיחת גבולות במערכת החינוך".
במקרה שתפרוץ שביתה, ציינה מוספי כי "יש המון דרכים להפעיל את התלמידים במסגרות אחרות, זה נכון, אבל אין כמו בית ספר בהיבט הזה של מסגרת משמונה בבוקר עד הצהריים בכל יום. בשביל זה התכנסנו עכשיו בכנס, להבין מה מועצות התלמידים והנוער בכל הארץ מתכוונות לעשות במידה ותהיה שביתה, אבל אני לא רוצה להיערך לסיטואציה הזאת.
"אני מאוד מגבה את המאבק של רן ארז, אבל אני עוד פעם אומרת - הפגיעה בתלמידים אם השנה לא תפתח תהיה חמורה ביותר ואני מרגישה שלא מבינים שזה המצב. כי נכון, אנחנו לא תלמידי יסודי ואנחנו לא צריכים את ההורים שישמרו עלינו בבית, אבל אנחנו נחווה פה משברים הרבה יותר עמוקים מהבייביסיטר שלכאורה צריכים לעשות עלינו". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימנייה שבנגן >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות.