החלב המיובא מפולין מתקלקל מהר יותר? על גבי קרטון החלב שמשווק ברשת מחסני השוק בימים אלה נכתב: "לאחר הפתיחה יש לצרוך תוך 24 שעות". מדובר בחלב מתוצרת מחלבת מלקוביטה הפולנית, אותו מייבאת חברת אדום גרופ, שמוכרת אותו ברשת תחת המותג "הר חרמון". החברה גם מייבאת את החלב הפולני שנמכר ברמי לוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
חלב ישראלי טוב לאחר הפתיחה לפחות שבוע וייתכן שאף יותר מכך, לפי מבחן הטעם והאף. אין כיתוב המורה כך או אחרת על גבי אריזתו. אם כך, מדוע החלב הפולני טוב לצריכה ליום אחד בלבד ומתקלקל מהר יותר לכאורה? הרי ישראלים לא בהכרח מסיימים ליטר חלב ביום ומדובר בהנחיה שעלולה לגרום לבזבוז מזון.
2 צפייה בגלריה
חלב מיובא מפולין
חלב מיובא מפולין
"לאחר הפתיחה יש לצרוך תוך 24 שעות". חלב מתוצרת מחלבת מלקוביטה הפולנית

בחברת הייבוא מסבירים שמדובר בהנחיה של היצרן הפולני, אבל החברה מתכוונת לשנות את ההנחיה להמלצה. כלומר, הכיתוב ישתנה ל"אחרי הפתיחה מומלץ לצרוך תוך 24 שעות". היבואן גם מתכוון להאריך את התוקף הזה מול היצרן הפולני "ליומיים או שלושה", כך לדבריו. לטענתו, כרגע מדובר ככל הנראה בזהירות יתר. לפי תאריכי הייצור ניתן לראות שהחלב היה "בדרכים" כשבועיים לפני שהגיע לישראל.
האם האזהרה קשורה לעיבוד יתר של החלב הישראלי ולהליכי פיסטור על שמסייעים לו להחזיק יותר זמן לאחר הפתיחה? כנראה שלא. גורמים בתעשיית החלב אמרו ל-ynet שתוקף חלב ישראלי מגיע ל-21 יום מרגע הייצור, בעוד שתוקף חלב פולני ארוך מ-30 יום. כלומר שניהם עברו הליכי פיסטור משמעותיים.
בדקנו מה כתוב על גבי בקבוק חלב בבריטניה ברשת סיינסבורי'ס שם כתוב: "לצרוך 3 ימים לאחר הפתיחה" (המחיר של החלב אגב גבוה ממחיר ישראל: 7.36 שקלים לליטר לעומת 6.81 שקלים בארץ, פער של כחצי שקל – כ-8%). ושימו לב, על גבי המוצרים מדגישים בגאווה שמדובר בחלב מקומי ולא בייבוא, גם כשחברת האם של החלב היא ארלה, תאגיד ענק דני. גם ברשת טסקו מוכרים חלב בריטי מקומי עם דגל בריטניה על גבי הקרטון. שם הוא זול יותר: 1.2 ליש"ט לליטר חלב 3.6% – 5.52 שקלים לליטר (זול ב-1.29 שקלים לעומת ישראל, כ-23%) וגם שם כתוב: לצרוך 3 ימים לאחר הפתיחה.
2 צפייה בגלריה
חלב בריטי
חלב בריטי
"לצרוך 3 ימים לאחר הפתיחה". בקבוק חלב מבריטניה
בארה"ב לעומת זאת, ממליצים לצרוך את החלב עד 7 ימים מהפתיחה. לפי מאמר ברידרס דייג'סט, ממחקר שערכה המחלקה למדעי המזון באוניברסיטת קורנל, עולה כי כדאי לשתות חלב בפיסטור על 7 עד 10 ימים מהפתיחה. גם בארה"ב אגב, החלב הוא אמריקני בלבד.
בינתיים, החלב הטורקי שרשת יוחננוף הבטיחה למכור – מתעכב. לפי הרשת הוא יגיע לארץ ב-9 באוקטובר.
מקבוצת אדום גרופ נמסר: "בזמן שבישראל המחלבות נמנעות מלהציג את מלוא המידע, היצרן הפולני מציג לצרכן גם את תאריך היצור, גם את הטמפרטורה הרצויה לאחסון, גם את תאריך התפוגה וגם את פרק הזמן המומלץ לצריכה מיטבית מרגע הפתיחה. לצורך ההבנה, סביר שעל החלב שבמקרר שלכם מוטבע תאריך תפוגה בלבד.
פרק הזמן המומלץ לצריכה מיטבית הוא כ- 7 ימים מהפתיחה אך בשל טעות בשרשרת התרגום וההדפסה על חלק ממוצרי החלב בוצע רישום שגוי".