חלב טורקי יימכר גם באושר עד? החלב שרשת יוחננוף הצהירה שתייבא תחת המותג פילד גוד עשוי להימכר גם ברשת המהדרין ולא רק ביוחננוף. אושר עד נמצאת במגעים למכור את החלב, אך עוד לא אישרה את המכירה אצלה והיא עדיין נמצאת במשא ומתן מול מחלקת הסחר של הרשת. ביוחננוף מחירו יהיה פחות משישה שקלים לליטר.
איתן יוחננוף, הבעלים של רשת יוחננוף, אמר לאחרונה בריאיון ל-ynet שהוא הצליח לייבא חלב מטורקיה ושהיה חשוב לו להוכיח יכולת יבוא. בריאיון לתוכנית רדיו אמר: "אנחנו נביא חלב מטורקיה, קצת יותר טעים", רק שלפי הכיתוב על גבי האריזה, מדובר בייבוא שעושה עבור הרשת חברת הייבוא הותיקה אופאל יאצא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חלב פילד גוד
חלב פילד גוד
חלב פילד גוד
(צילום: מתוך האתר של יוחננוף)
החברה פועלת מאז 1996 ומייבאת לארץ מוצרי מזון כמו שימורי ירקות, אורז וקפה בין היתר, למגוון רשתות שיווק. המותג פילד גוד הוא שלה והיא מוכרת ביוחננוף חמאה מאוקראינה תחת אותו מותג.
הייצור של החלב נעשה בטורקיה, יצרנית החלב השמינית בגודלה בעולם, בחברת פנאגו טארים, ששייכת לקונצרן אולקר, שאופאל היא הנציגה הבלעדית שלו בארץ. הכשרות של החלב, היא של בג"ץ מחזיקי הדת של חסידות בעלז, שנותן כשרות גם לחלק ממוצרי תנובה. גורמים ברשת יוחננוף אמרו ל-ynet: "זה יבואן שעוזר לנו לייבא".
לפי רשות התחרות, אם החברה הייבואנית לא קשורה לאף אחת מהרשתות, המהלך תקין ושתיהן יכולות לייבא כך את החלב. גם אם יוחננוף היא הייבואנית והייתה מוכרת חלב יבוא לאושר עד - הרשות מאשרת מהלך כזה. רק אם הן מייבאות יחד, אז האישור מורכב יותר, אך לא בהכרח אסור. כאמור, כרגע עוד לא ברור אם החלב הזה יימכר באושר עד, שכן העניין עוד נמצא במשא ומתן.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', האריך לאחרונה את צו הייבוא לחמישה חודשים נוספים. בישראל חסרים מיליון ליטר חלב בפיקוח, אחרי שטרה הפסיקה למכור שקיות חלב וחלב בקרטוני 1 ליטר במחירים מפוקחים. נטען כי אין מכונות בארץ שיכולות למלא את המחסור, אך רפתנים טוענים שיש לחברות בארץ את היכולת הזאת "טרה סגרה את קו החלב בשקיות. כל מכונת ייצור יכולה לייצר כ-750 אלף ליטר בשבוע. אפשר להעלות את מחיר החלב בשקית בחצי שקל ושקל, ולהשוות אותו לחלב בקרטון. זה יעודד את המחלבות ואולי טרה תחזור לייצר בשקיות. זה היה מפצה על המחסור".
במקביל, גורמים בעולם הכשרויות חוששים מהכשרות של החלב הטורקי: "נצטרך לברר איך מובילים את החלב ואיך משגיחים עליו. אם הוא יוצר לאחרונה - איך בדיוק עבד הייצור בחג? למשל, ביום השני של ראש השנה - מותר רק לגוי להעביר את החלב וגם אז החלב מקבל כשרות רגילה בלבד ולא בד"ץ".
בגלל המחסור המלאכותי בחלב, נוצרה בארץ מלחמה של ממש על הייבוא מול אלו שטוענים כי הם פועלים "להציל את החקלאות הישראלית". הרשתות מתגאות ביכולת הייבוא המהירה שלהן ומשתמשות בה כתגובה לחקלאים שמנסים להגן על משק החלב המקומי וכהוכחה לשר האוצר שהייבוא קל וזמין. יחד עם זאת, כמובן שההשוואה בין מי שמגדל את הפרה, מאכיל וחולב אותה, למי שפשוט רוכש חלב בחו"ל - היא בעייתית בלשון המעטה. אומנם לפי הרשתות לא פשוט לייבא, אך הן מצליחות לעשות זאת בעיקר כדי לעודד את שר האוצר לפתוח את הייבוא לחלוטין ולשנות מן היסוד את משק החלב בישראל.
הראשון שהצליח לייבא חלב לארץ היה רמי לוי, שייבא חלב מפולין ומכר אותו בזול יחסית לחלב ישראלי וטען שהחלב רווחי "אני מרוויח עליו", כך אמר ל-ynet. לעומת זאת איתן יוחננוף אמר כי "כרגע העניין זה לא אם יש רווח בייבוא או לא. מדובר בכמות של כמה עשרות אלפי ליטר בלבד. מה שחשוב לנו להוכיח הוא יכולת יבוא, זה לא היה קל, המטרה היא להראות שאם לא יפתרו את בעיית החוסר, שלא יהיה לחץ רק מצד ענף החלב שמתנגד לייבוא, אלא להפעיל לחץ נגדי גם מהצד שלנו - הקמעונאים. הרי אם שר האוצר היה נותן את שלושת החודשים והשוק היה מגיב שאין יכולת להביא - אז האופציה של יבוא חלב הייתה יורדת מהשולחן. עכשיו אנחנו מוכיחים שאפשר".
באושר עד מסרו שהרשת לא מייבאת חלב וכי "אין שינוי באושר עד ביחס לייבוא חלב".