מחיר החשמל יעלה ביום שני הקרוב בשיעור של 8.6%, אחוז אחד פחות מההחלטה המקורית של רשות החשמל. המשמעות היא שמחיר החשמל יעלה בממוצע למשפחה בחודשיים בכ-86 שקל, שהם 43 שקל לחודש ויותר מ-500 שקל לשנה.
על המחיר הסופי הודיעה רשות החשמל הערב (רביעי) לאחר שקיימה הליך שימוע בעל פה לגורמים העיקריים שערערו על ההחלטה להעלות את מחיר החשמל בשיעור כה גבוה, ובראשם התאחדות התעשיינים, שראשיה הזהירו מפני סחרור אינפלציוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
העלאת מחיר החשמל צפויה לגרום לעליית מחירים של מאות סוגי מוצרים ושירותים במשק, ולייקר את הייצור ואת המסחר. כמו כן, יתייקרו הוצאות גבוהות של הרשויות המקומיות, בין השאר בשל תאורת הרחובות ופעולת הרמזורים. ההערכות הן שהאינפלציה תעלה בחודשים אוגוסט וספטמבר בעוד 0.2% לפחות רק כתוצאה מייקור החשמל.
רשות החשמל הודיעה בתום השימוע כי "בהמשך לשימוע שפורסם על ידה, החליטה רשות החשמל הערב על עדכון העלות המוכרת של חברת החשמל באופן שמעלה את התעריף לצרכן הביתי הממוצע בכ-8.6%. החלטת הרשות ממתנת מעט את העלייה שפורסמה לפני השימוע. זאת, לאור צמצום מגבלת היתר הפליטה של יחידות הגז בתחנת הכוח אשכול ומאמצים נוספים שייתכן ויבשילו לכדי צמצום מסוים של השימוש בפחם בטווח הקצר".
מאז פורסמה החלטת רשות החשמל לפיה יש לייקר את החשמל לצרכנים ב-9.6% ולעסקים ב-12%, התקיימו ניסיונות להפחית את שיעור ההתייקרות, וכבר לפני כשבועיים הסתמן שההעלאה תהיה נמוכה יותר, ותעמוד על 7.6%-8% לצרכנים הפרטיים במקום 9.6%.
עם זאת, בהתאחדות התעשיינים אומרים, כי האחוז שקוצץ מההתייקרות המקורית נובע אמנם בזכות עליית התפוקה באשכול, שעובדת על גז ולא על פחם, אולם השיעור של ההעלאה לא מכסה את העלויות הגבוהות של הפחם שעדיין אחראי לחלק משמעותי מייצור החשמל. לכן, לטענתם, יש חשש שנראה התייקרות משמעותית נוספת ב-1 בינואר, כפי שגם פורסם מוקדם יותר ב-ynet.
מהתאחדות התעשיינים מסרו כי "לא ברור מה רשות החשמל מתכוונת לעשות עם 'בור תקציבי' של 2.64 מיליארד שקלים (הפער בין העלות המוכרת 28.81 מיליארד, לעלות אשר אנו מכירים במסגרת השימוע בהיקף 26.17 מיליארד), שנוצר לאחר שהרשות לא קיבלה את המתווה שהצענו, ושהיה מכסה את כל העלות העודפת. לאור כך אנו סבורים כי זה רחוק מלהיות הסוף - רשות החשמל תרצה שוב להקפיץ את התעריף ב- 10% בתחילת 2023".
עוד הוסיפו כי ניתן היה להעלות את המחיר רק ב-4.6% לצרכנים ביתיים ובכ-5% לעסקים לפי המתווה שהם הציעו. עוד מסרו כי "מדובר בצעד בכיוון הנכון אבל ניתן וצריך למתן את העלייה יותר כי מי שייפגע הם בעיקר השכבות החלשות והעסקים הקטנים והבינוניים".