על רקע הגילויים האחרונים של חלקי חיות באריזות סנפרוסט וההודעה המאוחרת על הריקול בעקבות איתור פיסת הנחש, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא התייחס היום (שני) באולפן ynet לאופן ההתנהלות בנושא של משרד הבריאות.
מלכא, שמשרדו אחראי על נושא הבטיחות במוצרי הצריכה בדומה לאחריות של משרד הבריאות על בטיחות מוצרי המזון טען כי "קודם כל משרד הבריאות עושה את עבודתו נאמנה. כל אימת שהוא מקבל הודעה כזאת הוא מטפל בה ביסודיות ואם צריך לעשות ריקול אז הוא אומר וגם במקרה הזה, הוא מיד אמר שצריך לעשות ריקול".
על הטענה שהושמעה אתמול באולפן ynet על ידי ד"ר אלרעי פרייס כי הריקול התעכב "בשל השבת" אמר: "אני חושב שברגע שיודעים שיש איזשהי סכנה אז לא לוקחים סיכונים נוספים וצריך להודיע על ריקול מיד כשזה קורה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

3 צפייה בגלריה
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונחש בשעועית של סנפרוסט
(צילום: משרד הבריאות ומתוך הפייסבוק)
מלכא התייחס גם להסכם עם משרדי האוצר והחקלאות על התייקרות החלב המפוקח שאושר אתמול על ידי מועצת החלב ואמר כי היא מוצדקת "אני חושב שיש עלייה בתשומות, בעלויות הייצור, גם במחלבות, גם בתחום החלב. דווקא מוצרי החלב המפוקחים, המחיר שלהם נעשה בתיאום בין משרד החקלאות לחקלאים, וכפי שאמרתי יש הסכמים כאלה. האם מחירי מוצרי החלב הלא ממפוקחים יעלו? בהחלט זה יכול לקרות".
יש בכלל דרך לטפל בעליות המחירים הללו? "הדרך לטפל בעליות המחירים היא דרך הגדלת התחרות, אבל צריך לזכור גם שאנחנו כלכלה חזקה, טובה, יציבה, אך עדיין קטנים ביחס לעולם, אנחנו מאוד מושפעים ממה שקורה".
3 צפייה בגלריה
מוצרי חלב בסופר
מוצרי חלב בסופר
מוצרי חלב בסופר
(צילום: מירב קריסטל)
איך אתה מסביר את העובדה שאמורה להיות תחרות במחירים הלא מפוקחים על מוצרי חלב, אבל בפועל אנחנו רואים סוג של תיאום מחירים? "נכון, ואת זה בדיוק אנחנו רוצים לשפר. דווקא בתחום החקלאות יש אפשרות להתאגד כקואופרטיב בתחום החקלאות, זה מגובה גם בחוק התחרות. אנחנו נרצה להגדיל את התחרות בהמשך גם בתחום הזה, אבל אני אומר שאובייקטיבית יש עליות מחירים של התשומות, של תשומות הייצור, זה לא רק אצלנו, זה בכל העולם, זה גם משליך עלינו ואי אפשר להתעלם מזה. למזלנו אנחנו כנראה נוקטים פעולות טובות שמביאות לכך שרמת ההתייקרות בארץ נמוכה ביחס למדינות ההשוואה שלנו בעולם, ואנחנו נמשיך לעשות כל מאמץ כדי שזה יישאר ככה ואפילו יירד".
מה דעתך על פער המחירים של ירקות ופירות קפואים בישראל לעומת העולם? "יוקר המחיה בישראל קיים, הוא מטריד והוא מדאיג. יוקר המחיה בישראל לא נוצר ולא נולד ביום אחד, מדובר בהשתקפות של בעיות מבניות שורשיות עמוקות שאנחנו עכשיו מטפלים בהן בצורה עמוקה ויסודית, והן אלה שגורמות, בעיקר חסימה של תחרות, חסמים שחונקים את התחרות במשק ואנחנו משחררים אותם לאט לאט בצורה הדרגתית כדי באמת לא לגרום נזק אחר, וחלק מזה זה גם הפירות והירקות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"דווקא בתחום הזה בשנה האחרונה נעשתה רפורמה גדולה מאוד, אני עמדתי בראש ועדה שבחנה את כל שרשרת האספקה של פירות וירקות, הגענו למסקנות שגם סייעו מאוד בגיבוש של הסכם בין המדינה לבין החקלאים, כזה שיעודד את הענף, יחזק אותו, יגביר את היעילות שלו, מה שגם יפתח גם את השוק לייבוא, ייבוא מתחרה, מה שגם בסופו של דבר יוריד את המחירים ויעלה את האיכות של המוצרים, גם בזה בטיפול".
אתה מאמין שנראה בחודשים הקרובים שינוי משמעותי במחירים של הפירות והירקות הקפואים? "בהחלט. ככל שירידת המכסים תתעצם אז הורדת העלויות, פתיחת המשק לייבוא מתחרה, בהכרח יגבירו את התחרות, מה שבאמת מוביל להורדת מחירים".
היום אחר הצהריים צפוי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להעלות את הריבית שוב לאור העובדה שהאינפלציה ממשיכה לזנק. ד"ר מלכא חושב שזה הפתרון הנכון: "זה הנשק היחידי שנותר לנו בעת הזאת. התפקיד המרכזי והעיקרי של נגיד בנק ישראל, של בנק ישראל, זה יציבות מחירים. מה שאנחנו קוראים המדיניות המוניטרית. והיות ולא ניתן לעשות פה רפורמה פיסקלית כי אנחנו נמצאים במצב של בחירות, ממשלת מעבר, אז בעצם האפשרות היחידה שיש לנו לעשות היום כדי לעצור את גל ההתייקרויות האלה, ויפה שעה קודם, זה להעלות ריבית".