זכות הביטול שוב עומדת למבחן לנוכח ההנחיות החדשות של הממשלה, בעקבות העלייה במספר הנדבקים. צרכנים מגלים שביטול עסקה כרגע זה דבר לא פשוט אם העילה היא חשש מהידבקות או חוסר רצון להעביר ילדים בדיקת קורונה ולעיתים קרובות בתי העסק פועלים במסגרת החוק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות ההנחיות החדשות, יש הורים שמעדיפים להימנע מבדיקות לילדים ומבקשים לבטל הזמנת כרטיסים להצגות ילדים, ללא הצלחה.
3 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
הופעה בזאפה בימי הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
"רכשתי ארבעה כרטיסים להצגת ילדים קופיקו במסגרת פסטיבל ילדים באמפי וואהל ב-140 שקל, אחרי הנחה שקיבלתי דרך דיגיתל של עיריית תל אביב", סיפרה ל-ynet צרכנית בשם יוליה. "ההצגה שלנו היא ב-19 באוגוסט. בעקבות ההנחיות החדשות ביקשתי לבטל את הקנייה, כי אני לא רוצה לעשות לבן שלי בדיקה בשביל בילוי של שעה. מהפקת הפסטיבל אמרו בהתחלה שאי-אפשר לבטל וכשהתעקשתי אמרו שנותנים לי זיכוי להצגה אחרת שאוכל לממש בהמשך. אני מעדיפה לקבל את כספי בחזרה. אגב, נאמר לי שההצגות אחרי 20 באוגוסט בוטלו והחזירו להורים את הכסף".

אין חובה להחזר כספי

במועצה לצרכנות מסרו כי אין כאן סיכול חוזה ולכן אין חובה להחזר כספי, אך כן מומלץ לחתור להסכמה בין הצדדים: "מקרה זה ממחיש את הקשיים הן של ההורים והן של העוסקים בענף הבילוי בעידן הנחיות הקורנה המשתנות.
3 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
ההנחיות משתנות באופן תדיר. שלטים בזאפה במהלך הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
"תנאי העסקאות משתנים בהתאם להנחיות הבריאותיות, דבר אשר לעיתים כרוך בהוצאות כספיות מצד ההורים, או לחלופין, כרוך בביצוע פעולות ובדיקות, שחלק מההורים אינם מעוניינים בהן.
"מאידך, המארגנים מצידם, נאלצים להתמודד גם כן עם התאמת האירועים להנחיות הבריאותיות וניצבים לעיתים בפני ביטולים והפסדים. על כן, בנסיבות אלו, יש לפעול ליצירת הסכמה בין הצדדים, ואנו ממליצים לציבור להתעדכן בכל עת בנוגע לתו הירוק או לתו הסגול".
בתיאטרון הילדים סירבו להקשיב לסיפורה של יוליה בתואנה שמצבם קשה והם מפרנסים 30 משפחות ובמקום זאת נמסר: "אין תגובה".
שינוי נוסף הוא לחוזרים מחו"ל. אישה שטסה לארה"ב בזמן שזו היתה מדינה ירוקה, תחזור ארצה כשארה"ב אדומה. עקב כך היא תיכנס לבידוד ולא תוכל להגיע למופע האקוסטי של קרן פלס שמתקיים ב-25 באוגוסט בגריי זאפה יהוד-מונוסון. בעלה הזמין 10 כרטיסים למופע, במסגרת הפתעה לאישתו ליום הולדתה. ההזמנה נעשתה ב-17 ביולי. כיוון שכלת השמחה לא תוכל להגיע, הוא ניסה לבטל את ההזמנה ב-18 באוגוסט.
"כשהכרטיסים הוזמנו היא לא היתה מחויבת בבידוד, זה בא לנו בהפתעה", אמרה ל-ynet חברה של המזמין. "כמו כן, מצב הקורונה לא מאפשר לנו לשבת לאכול במקום סגור כולנו עם הופעה צפופה. בדקנו בגריי ביהוד ואמרו לנו שההזמנה שלנו היא מהזאפה ולא מאפשרים לבטל. למרות שאמרו לנו שניתן לבטל עד שבעה ימי עבודה לפני המופע וכך עשינו".
אחרי פניית ynet, המזמין קיבל הודעה ש"באופן חריג יזכו את חשבונו בניכוי חמישה אחוז בימים הקרובים".
מקבוצת זאפה נמסר: "הבוקר נבדקה הפנייה. הלקוח זוכה במלוא הסכום. בתקופה מאתגרת זו קבוצת זאפה עושה הכל כדי לתת מענה מהיר ככל שניתן ומבטיחה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי לקחותיה".

ניתן לפנות לגוף מתווך, אבל זה לא תמיד עוזר

במקרה של מחלוקת מול בית העסק, לעיתים אפשר לפנות לגוף המתווך או נותן ההנחה, שינסה להניע לפעולה את בית העסק, בבקשה לתיווך מולו. זה לא תמיד עוזר. הילה קניסטר בר דויד, מנכ"לית מועדון הצרכנות "שלך", מסבירה כי "מילת המפתח כיום בהזמנות היא גמישות. עם כניסתו של התו הירוק וכניסת התו הסגול לתוקף, יש צורך לבדוק מספר דברים טרם ההזמנה הן בהיבט של הצרכן והן של הספק.
3 צפייה בגלריה
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע
"מילת המפתח היא גמישות". ילדים בתור לבדיקות קורונה
(צילום: מוטי קמחי)
"נכון שהמצג לא קל ויש לספק התחייבויות כספיות אדירות (וכאן תפקידה של המדינה לעזור לעסקים) אבל המציאות מחייבת את כולנו להתגמש. הכוונה להתגמשות בדחיית מימוש הרכישה למועד עתידי (במידה ומוסכם על כל הצדדים); התגמשות בזמן התראה לביטול העסקה, צמצום משל הזמן עד לכדי מינימום, למשל 24 שעות לפני המופע; גמישות בנשיאה בעלויות של עלות הבדיקות לילדים ואנשים לא מחוסנים בכניסה למתחמים; גמישות במדיניות החזרים וביטולים קלה ונדיבה יותר וגמישות בהעברת ההטבה/הכרטיס לצד שלישי במידה וההזמנה הינה שמית.
"אם לקוח קיבלת תוצאה חיובית בבדיקת קורונה, עדיף לאפשר לו לבטל הזמנה. ונוסף לכל התגמשות מחשבתית, הבנה וסבלנות. אין יותר תכנון ארוך טווח ודאי, תכנון קצר מועד זוהי מילת המפתח בעידן של היום".