כשבועיים לאחר שרמי לוי החל למכור חלב מיובא מפולין במחיר מוזל - המלאי אזל. במקביל, ממשיך המחסור בחלב שאף החריף השבוע לאחר שמחלבת הגולן לא ייצרה כלל חלב בקרטונים בימים האחרונים בגלל תקלה בקווי הייצור, ובכך נגרעו כ-500 אלף ליטר חלב ממדפי הסופרים. המחלבה חזרה היום (ג') לעבודה מלאה ולדבריה כבר מחר יגיעו מאות אלפי ליטרים של חלב למדפים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
החלב מפולין יובא בכמות לא גדולה של כ-50 אלף ליטר. לקוחות מספרים שמשבוע שעבר לא ניתן יותר להשיג את החלב הפולני הטרי בסניפי הרשת. הוא זכה לביקוש רב בגלל המחסור הכללי ובגלל שנמכר בסניפי רשת השיווק במחיר של 5.9 שקלים לבקבוק 1 ליטר, זול יותר ממחירו של 1 ליטר חלב מפוקח (6.8 שקלים).
1 צפייה בגלריה
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
(צילום: יח"צ)
אתמול בערב כבר נצפו מדפים ריקים של חלב בסניפי רמי לוי בגלל המחסור. גם רשתות אחרות מעידות על מחסור, אם כי חריף פחות מבעבר. בדיעבד יבוא החלב מפולין שימש אומנם כהטבה ללקוחות הרשת ופתרון זמני למחסור, אך לא ניתן ליחס לו פתרון קבע כפי שציפה שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. בין השאר כי יבואנים אחרים, בהם צביקה וילגר טענו כי אין כדאיות ביבוא חלב לשלושה חודשים בלבד - פרק הזמן שהותיר סמוטריץ' ליבוא החלב.
כעת לא ברור, אם יימשך החוסר, האם רמי לוי ייבא שוב חלב במסגרת ההיתר הזמני שנתן סמוטריץ' לשלושה חודשים, כאשר מתוכם נותרו כחודשיים בלבד.
בענף החלב מחכים להכרעה של השר האם ההיתר לשלושה חודשים היה חד-פעמי ושימש את השר רק כאיום על הענף, או שבכוונתו לפתוח דרך קבע את היבוא ובכך לשנות סדרי עולם במשק החלב המתוכנן.
יבואנים בענף אמרו ל-ynet כי רק אם יפתח היבוא דרך קבע יביאו חלב מחו"ל, אבל אין בכוונתם לייבא חלב טרי משום שלדבריהם זה בכל כדאיות כלכלית. במקום זאת, הם מתכוונים לייבא סוגי חלב מיוחדים עליהם ניתן לגבות מחיר גבוה יותר. מאידך, אין בכך כדי לפתור את המחסור בחלב טרי מפוקח.