אוניית החלב של רמי לוי הגיעה בתחילת השבוע לנמל חיפה, ובימים הקרובים בקבוקי החלב המיובאים מפולין יעלו על המדפים בסניפי רשת השיווק במחיר של 5.90 שקלים לבקבוק 1 ליטר, זול יותר ממחירו של 1 ליטר חלב מפוקח (6.80 שקלים).
יחד עם זאת, לוי הבהיר: "אני לא מתכוון לייבא יותר חלב. הייבוא היה מענה לחוסר שנוצר, ואני מקווה שכעת נפתר בעזרת מחלבות רמת הגולן שהתחלתי לרכוש מהם חלב. הייבוא נועד לסמן לענף החלב שאפשר לייבא חלב מחו"ל, ולכן שידאגו שלא יהיה מחסור. אני היחיד שהצלחתי לייבא חלב, אבל מעדיף לרכוש חלב מקומי. אין לי עניין לפגוע ברפתנים. אייבא שוב אם יהיה חוסר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
(צילום: יח"צ)
לוי רומז כי המחסור נוצר בגלל חוסר רצון של חלק מהמחלבות, מסיבות כלכליות, לייצר חלב מפוקח במלוא התפוקה ולהתרכז במוצרי חלב לא מפוקחים שרווחיים יותר. החלב הטרי והכשר שמייבא לוי מגיע ממולקוביטה, אחת המחלבות הגדולות בפולין, שמייצרת עבור לוי את הגבינה הצהובה שהוא מייבא לארץ במחיר מוזל. החלב מיובא באריזה של כד - בקבוק עם ידית, ובתכולה של 1 ליטר (2% ו-3.2% שומן). תוקף חיי המדף של החלב המיובא הוא כ-21 ימים. יש לציין כי מדובר בכמות לא גדולה, שתי מכליות שמספיקות לביקושים של שבוע ברשת.
גם צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד יבואנית מזון ומוצרי חלב, תיכנן לייבא חלב עבור שופרסל אבל לדבריו לאחר שבדק, יבוא חלב לשלושה חודשים בלבד, לפי הצו עליו חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אינו כדאי כלכלית.
כזכור, בעקבות המחסור שנותר בחלב המפוקח, לאחר שסמוטריץ' סירב לעלות את מחירו ב-16% כפי שהמליצה ועדת המחירים, הכדאיות של המחלבות לייצר אותו פחתה וכך גם הכמות שהגיעה למדפים.
בעקבות המחסור החליט סמוטריץ' לחתום לראשונה בתולדות המדינה על צו שמאפשר ייבוא חלב לשלושה חודשים בלבד, שלאחריו יבחן המשך הפעלתו דרך קבע. הצו למעשה מבטל את המכס בגובה 40% שמוטל על חלב מיובא, שהפך את הבאתו לישראל ללא כדאי. על פי הצו, ניתן לייבא חלב לסוגיו, כלומר גם חלב מעושר, מלא וכו'. מועצת החלב, הרפתנים מוגדלי העיזים, הגישו עתירות נגד הצו לבג"ץ.
עד כה לא ברור האם סמוטריץ הוציא את הצו כדי ל"איים" בלבד על המחלבות לחזור ולייצר חלב מפוקח, או שבכוונתו לפתוח דרך קבע את יבוא החלב. ההחלטה גם תלויה בפסיקת בג"ץ.