שמועות על עיכובים במשלוחים לארץ מהמזרח הרחוק: צים הודיעה שלשום כי תנתב אוניות הרחק מהנתיב המותקף בים האדום וים ערב, בו עוברות ספינות מאסיה לישראל ולאירופה. התוצאה לפי גורמים בענף הייבוא היא עיכובים ומשלוחים שינועו 50-30 יום, תלוי בארץ המוצא ובמכולות.
היבוא מהמזרח מגוון מאוד וכולל מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, סלולר ומיחשוב, מוצרי מזון כמו טונה, רטבי סויה ודגים; ביגוד, הנעלה, צעצועים, ריהוט, חומרי שיפוץ ועוד.
1 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
(צילום: shutterstock)
באחת מיבואניות מוצרי החשמל אמרו ל-ynet: "בשבוע האחרון קיבלנו עדכון מיצרניות בקוריאה, סין ויפן ומחברות הספנות עימן הן עובדות, על דחיות במשלוחים של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שהיו אמורים להגיע ארצה בשבועות הקרובים".
יבואן מזון גדול מהמזרח מאשר: "יש בעיות אדירות. איחור גדול בהספקות מהמזרח ורוצים להעלות לנו את מחיר ההובלה".
צים הודיעה שלשום שהיא מחויבת לשמירה על הספינות, הצוות והמטענים. צים מייבאת דרך הים האדום רק מהמזרח הרחוק. סחורה שמגיעה מארה"ב, טורקיה, ואירופה לא מגיעה משם בדרך כלל. למעשה כל סחר אסיה אירופה עובר בים האדום.
כיום, כ-30% מהרכש בישראל מגיע מהמזרח הרחוק, כשהאזור הזה מתחזק אחרי שעד השנה אירופה ואמריקה שלטו בסחר מול ישראל. השנה המזרח החל להשפיע יותר.
עדות ראשונה לבעיות בסחר מול המזרח היא בכך שהממשלה התעוררה והחליטה להעניק תמיכות למגדלי השום. היא עושה זאת אחרי שהורידה את המכס על שום ואיפשרה לשום סיני להביא לקריסת הענף. כעת יש עיכובים בייבוא והמדינה מנסה לאושש את מגדלי השום.
יבואן של מוצרי חקלאות מסין אמר ל-ynet: "המשמעות של הודעת צים היא זמן וכסף. 20-18 יום יהפכו ל-30 יום ול-50 יום ויהיו עלויות יותר כבדות ובפירוש הם ינסו לגלגל את זה על היבואנים. חשוב מאוד שצרכנים יידעו: אלה רק קווים מהמזרח - זאת לא עליית מחירים סוחפת בכל היבוא למדינת ישראל, אבל בהחלט עלולה להיות התייקרות".
בישראל פועלות חברות ספנות נוספות שעוסקות ביבוא ובראשן מרסק ו-MSC. שתיהן מחזיקות נציגות בארץ והן שחקניות גדולות ומשמעותיות. שתיהן נתנו ליבואנים פטור של 60 יום מהיטלי מלחמה. צים לעומת זאת כן גובה היטל מלחמה, לטענתה כי הביטוח מחייב. מדובר בכמה עשרות או מאות דולרים למכולה, תלוי בקו ובחברה שמחייבת. אין ספק שיש עלות נוספת בגלל המצב, אך לצים יש רזרוות שמנות.
במרסק הדנית, חברת הספנות הגדולה בעולם, הסיטו מהמסלול המותקף שתי אוניות שלא קשורות לישראל. בחברה מתכננים להגיע באופן סדור ורגיל לישראל.
מנכ"ל מרסק ישראל, אבישי כהן, אמר ל-ynet: "החברה מובילה כל מוצר אפשרי של כל החברות הגדולות בישראל. היא מהווה את השירות הכי גדול מהמזרח, שהוא נתיב משמעותי וחשוב, כשבתעשיות מסוימות זה כמעט מלוא היבוא.
"אנחנו עדיין פועלים תחת חבילת ההטבות שנתנו בשל המלחמה: אנחנו מבטלים דמי השהייה למכולה ולא מחייבים דמי מלחמה וממשיכים בנתיבים הרגילים שלנו ככל שיתאפשר, כשנכון לעכשיו אין שום השפעה על הסחר בישראל. אנחנו מקפידים לפקוד באופן רציף ומוחלט את שני הנמלים בישראל, מאז פרוץ המלחמה - ללא שום שינוי".