הישראלים קנו השנה פחות בחו"ל בבלאק פריידיי, כך מסתמן. הסיבות לכך הן הפניית הקניות לישראל ובלגן המשלוחים באתרי האינטרנט הבינלאומיים.
"משהו רע מאוד עובר על אמזון", כך טוענים בקבוצת הקניות הוותיקה Alibuy לגבי התנהלות האתר בלאק פריידיי שחל ביום שישי האחרון. אחרי שאמזון כבר החלו להחזיר את המשלוח החינמי לישראל (בקנייה מעל 49 דולר) ליותר ויותר פריטים – מישהו שם כנראה נבהל שאולי תהיה הצפת הזמנות מהמדינה שטיסות בודדות יוצאות ממנה ואליה ועשה צעד לאחור.
5 צפייה בגלריה
אמזון לא שולחת לאשקלון
אמזון לא שולחת לאשקלון
אמזון לא שולחת לאשקלון
(צילום מסך)
"זה התחיל בחסימת משלוחים לאשקלון והעוטף שהתרחבה להבנתי עד רחובות", מסביר מקים הקבוצה יניב פורת. "צרכנים שגרים באשקלון קיבלו הודעה שהאתר לא שולח לאזור. עוד אכזבה: רוב המבצעים של הבלאק פריידיי - ללא משלוח חינם לארץ. אפילו כרטיס זיכרון מוצר של גרם וחצי בדרך כלל נכלל במשלוח חינם - הוצא מהמבצע לישראלים. לגבי המעט שכן נשלחו ארצה בחינם – ברגע שבאמזון מזהים מספר רכישות מישראל הם חוסמים את המוצר למשלוח חינם מישראל.
"ראיתי שגם כשאני מוצא ומפרפר תוך חצי שעה המוצר נחסם. פרסמתי מחבתות, קנו מלא כי היה מחיר מעולה ותוך חצי שעה זה נחסם. כך גם כונן. בנוסף, אותו מוצר נמכר בזול כשהמוכר הוא אמזון.קום ארה"ב וכשהמוכר הוא אמזון אקספורט הוא מתייקר וגם צומצם המשלוח חינם. ובעבר הכל היה שם עם משלוח חינם. כלומר, למרות שכבר ראינו שינוי לטובה, מספר המוצרים במשלוח חינם ירד דרסטית.
"אם אתה קונה באמזון לפטופ אז תוספת 15 דולר משלוח זה לא קריטי. אבל לגבי בקבוקים ודיסק און קי בלי משלוח חינם זה בעייתי. נקווה שיהיו מבצעים בהמשך לקראת סוף השנה כי המוכרים שם חייבים להיפטר ממלאי אחרת הם נקנסים על ידי אמזון. הכל תלוי במידת חידוש הטיסות לארץ".
5 צפייה בגלריה
מבצע בוואן פרוג'קט
מבצע בוואן פרוג'קט
מבצע בוואן פרוג'קט

בעלי אקספרס משקיעים בישראל

בהחלט אפשר לראות שבכל קבוצות הקניות כמו רעות תקני לי, Ineedit, המבצעים הכי שווים באמזון ו-Outravel – אין כמעט קידום מבצעים מאמזון השנה.
5 צפייה בגלריה
מבצע בטרמינל x
מבצע בטרמינל x
מבצע בטרמינל x

עיקר המבצעים שמקודמים שם הם מעלי אקספרס שזוכה לפריחה גדולה בשל התארגנות מראש על טיסות ומלאי קופונים נדיב לישראלים. ישראלים לא מפסיקים להזמין ממנו מאז יום הרווקים הסיני החודש וגם בבלאק פריידיי הוא לא אכזב.
גורם בענף השילוח אמר ל-ynet: "זה עלה על הציפיות של עלי אקספרס. הם אמנם לא שברו שיאים של חגי הקניות, אבל חשבו שיגיעו לכל היותר לכמויות של ימי שגרה, והופתעו לטובה כשהצליחו להגיע לכמויות גדולות יותר. והביקושים ממשיכים".
לפי פורת, "עלי אקספרס היו היחידים שלא חסמו וחידשו קופונים. היחידים שעבדו בכל הכוח. יותר מישראל אפילו. ייתכן שקנו הרבה אופנה בישראל, כי האתרים בארץ ובעולם כמו jd ונייקי עשו מבצעים מטורפים".
למרות השפל בהזמנות מאמזון, בכל זאת באמזון ארה"ב, בריטניה, צרפת, ספרד, איטליה וגרמניה היו מבצעים (שחלקם נמשכים) שכללו משלוח חינם לארץ: על צעצועים, מעילי וגרבי קולומביה, כונני SSD, מכשירי הורדת שיער, מקלדות גיימינג, סכיני גילוח ג'ילט וגם על ביגוד כמו מעילי וגרבי קולומביה ופריטים של דה צ'ילדרנס פלייס’, צ'מפיון ופומה.
אתר נוסף שאכזב ביום הרווקים הסיני, כשלא הציע הנחה לישראלים (וכן לשאר העולם), אבל לא מאכזב כעת הוא אסוס הבריטי.
החל מהבלאק פריידיי וכנראה עמוק לתוך הסייבר מאנדיי - אסוס נמצא במבצע הנחות של עד 80% - אם כי לא על כל הפריטים. יש שם לא מעט מותגים שנמכרים במחירים נמוכים ממחירי ישראל. כך מצאנו דגם של אדידס סופרסטאר שנמכר בארץ בכ-600 שקל מחיר רגיל ו-419-360 שקל מחיר מבצע – ב-260-230 שקל באסוס. לזה יש להוסיף הנחה של 17% שניתנת לישראלים בלבד בהקלדת הקוד IL17. גם דגם של ניו באלאנס שנמכר במחיר נמוך יותר בארץ – הופך לזול יותר בזכות ההנחה לישראלים של 17%.
5 צפייה בגלריה
מבצע באסוס
מבצע באסוס
מבצע באסוס. דגם של אדידס סופרסטאר שנמכר בארץ בכ-600 שקל מחיר רגיל ו-419-360 שקל מחיר מבצע נמכר ב-260-230 שקל באסוס

אם תתלוננו באייהרב תקבלו 10 דולר

ומה קורה באייהרב? אתר תוספי התזונה והביוטי האהוב ביותר על ישראלים לא העניק לנו הנחה בשישי האחרון.
לפי אפרת זואי קדם, מנהלת קבוצת אייהרב שלי, "הקבוצה סוערת כבר יומיים. היה אמור להיות קופון הנחה והיא הייתה גם פעילה למשך שעה–שעה וחצי. היו בנות שהצליחו להשתמש בה. אחרי זה פתאום נכתב שישראל לא זכאית להנחה הזאת. זה היה קצת מוזר, כי את ההנחה של יום הרווקים בשיעור של 22% על הסל – כן קיבלנו. ביום הרווקים הזמנתי 4-3 חבילות ולמרבה ההפתעה הם לא הגבילו את מספר ההזמנות לאדם.
"אז תיאוריה אחת היא שייתכן שהזמנו יותר מדי ביום הרווקים ואז הם גילו שיש להם עומס משלוחים בגלל המלחמה. יש תיאוריה אחרת שהם מתכננים הנחה לחנוכה ולכן לא קיבלנו. בכל מקרה אנחנו לא המדינה היחידה שההנחה הזאת לא הייתה תקפה בה.
"בנוסף, זאת לא השנה הראשונה שלא קיבלנו מבצע לבלאק פריידי. לפני כמה שנים זה גם קרה כולנו חיכינו למבצע ובסוף לא רק שהם לא נתנו הנחה בישראל אלא שהם גם ביטלו את המשלוח חינם לזמן מה, אז זאת לא פעם ראשונה שהם מאכזבים בבלאק פריידיי. הפעם זה פשוט היה מפתיע, כי המבצעים הקודמים כן היו בתוקף אבל על פניו היה נראה שהם לא רוצים את עומס ההזמנות הזה מישראל. אני לא חושבת שהם אנטישמיים".
הפעם הם ביטלו גם הטבת משלוח. "הם באמת העלו את משלוח המינימום. קודם זה היה 4 דולר עכשיו זה 6 דולר, אבל יש משלוח חינם למי שקונה מעל 55 דולר. ממילא רוב ההזמנות בקבוצה נושקות ל-75 דולר, סכום שעד אליו יש פטור ממע"מ. זה משפיע רק על מי שרצה לעשות הזמנות קטנות יותר. תמיד אפשר לאחד הזמנות עם קונה אחר".
והמשלוחים מגיעים כרגיל? "בתחילת המלחמה אנשים חיכו גם חודש להזמנות. עכשיו זה לא קיים. אני קיבלתי את החבילות האחרונות שלי תוך שבועיים. דיברתי עם חברת השילוח אקסלוט ונאמר לי שהם עושים מאמצים. יש להם מגבלת שליחים ומגבלה של אזורים, אבל הם יושבים באשקלון ובהחלט מפיצים. מי שבמלחמה נאלץ לעבור דירה אפשר ליצור קשר איתם והם יעבירו לו את זה לנקודת איסוף נוחה יותר. רוב האנשים מקבלים את זה בפרק זמן די סביר של שבועיים. זה עדיף מאמזון שם הצפי לקבלה יכול להגיע לעוד חודשיים והרבה מוצרים לא נשלחים לארץ".
גם אפרת וגם קבוצת "דילים סודיים ברשת" בטלגרם ממליצים לכתוב לשירות הלקוחות של אייהרב. החברים בדילים סודיים ברשת אפילו קיבלו קופון הנחה של 10 דולר בעקבות התלונה.
שימו לב שהנחות אחרות מהאתר עדיין חלות עבור ישראלים, כולל ההנחות היומיות שנותנות 22% הנחה על קטגוריות שונות (כרגע על מוצרים לתינוקות וילדים וגם מוצרים לבית).