מתקשים למצוא חלב אם לא הגעתם למכולת או לסופר השכם בבוקר? יש לכך סיבה: המחסור בחלב עדיין נמשך. בעוד המחלבות מתכוננות לצו העלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים, ברשתות השיווק מדווחים שוב על אספקה דלילה של חלב לצרכנים. עיקר החוסרים: בטרה וביטבתה (של שטראוס).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר שובשה אספקת החשמל למחלבת טרה בעקבות תקלה בקו מתח גבוה של חברת החשמל באזור המחלבה. כמו כן, מכונת ייצור קרטוני 1 ליטר של טרה עוברת טיפול, בתקווה שיסתיים עד אמצע-סוף השבוע והמחלבה תחזור לספק כרגיל.
2 צפייה בגלריה
מחסור בחלב
מחסור בחלב
מחסור בחלב. ארכיון
(צילום: מירב קריסטל)

טרה היא השחקן השני בגודלו בחלב מפוקח אחרי תנובה. הירידה הדרסטית באספקת חלב של טרה אירעה בשבוע שעבר – החברה ירדה מאספקה של כ-1.064 מיליון ליטר בשבוע שבין 12 ל-24 ביוני לאספקה של 705.09 אלף ליטר בלבד בשבוע שעבר - ירידה של 33%, כשהיא בדרך כלל מספקת לשוק בין 900 אלף ליטר למיליון ליטר בשבוע.
מחלבת יטבתה מספקת חלב "מיוחד" לשוק שמחיריו אינם מפוקחים ולפי נתוני סטורנקסט, בשבוע שלפני חג השבועות יטבתה סיפקה כמויות גדולות של 754.88 אלף ליטר. גם בשבועות שקדמו לחג האספקה של יטבתה נעה בין 566.95 אלף ליטר ל-740 אלף ליטר. מאז היא מספקת 637.68-530.37 אלף ליטר בלבד לשבוע.
2 צפייה בגלריה
מפעל של טרה בנתיבות
מפעל של טרה בנתיבות
ירידה דרסטית באספקת חלב של טרה
(צילום: אוראל כהן)
ברשתות חוששים שהמחלבות אוגרות חלב לקראת חתימה על הצו המאשר ייקור של מוצרי החלב שמחיריהם נמצאים בפיקוח ב-4.6% (שממתינה לאישור משפטי), אך במחלבות מדגישים שאין כל אפשרות לאגור חלב ניגר.
כבר לפני כשבועיים צרכנים התלוננו על מחסור בחלב 1 ליטר בקרטון של תנובה. בענף טענו שלחברה יש מחסור בעובדים בגלל הגל החדש של הקורונה. כעת נטען גם שחלק מעובדי מחלבת רחובות יצאו לנופש בגיאורגיה. ברשתות אישרו מחסור של כ-30%.
מתנובה נמסר אז: "אנו חווים ביקושים גבוהים מהרגיל לחלב בקרטון 1 ליטר. תנובה עושה כל שביכולתה על מנת לספק את הביקושים תחת מגבלת מחסור בעובדים בשל גל הקורונה הנוכחי. תנובה עובדת סביב השעון ומעריכה שבימים הקרובים תצליח לענות על הביקושים".
כעת נראה שתנובה דווקא מפצה על המחסורים בשתי המחלבות האחרות (בשוק יש גם אספקה של חלב של המותג הפרטי של שופרסל ממחלבות רמת הגולן). תנובה מספקת בדרך כלל בין 2.6 ל-2.8 מיליון ליטרים חלב בשבוע לנקושות המכירה. כעת היא מספקת למעלה מ-2.9 מיליון ליטר. זה לא יוצא דופן אבל זה מעל הממוצע השבועי.
מבדיקה ענפית עולה שמאז שבועות, אספקת החלב לשוק נמוכה יחסית ונעה בין 4 ל-4.4 מיליון ליטר, בעוד שלרוב היא עומדת על 4.8-4.3 מיליון ליטר. תנובה היא החברה היחידה שמספקת מעל הממוצע השבועי.