סוף שנה הוא תמיד מועד טוב לבצע כמה וכמה השקעות וחסכונות, ולנצל הטבות מס שהמדינה מעניקה. רוב הציבור לא מודע למועד הקריטי הזה ומונע מעצמו רווחים של אלפי ואפילו עשרות אלפי שקלים.
על מנת לעשות סדר בנושא ריכזנו טיפים שיסייעו לכם למקסם רווחים ולחסוך תשלומי מס, בסיועו של רן קלי, יו"ר קבוצת קלי, קבוצת ביטוח ושיווק השקעות ופיננסים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בדיקת קרן פנסיה
בדיקת קרן פנסיה
בדיקת קרן פנסיה
(צילום: Shutterstock)
לאחרונה הפכה קופת גמל להשקעה למוצר מבוקש. במה היא שונה מקופת גמל קלאסית? ב-2008 נקבע כי הפקדות לקופות גמל החל מאותו מועד לא ניתן יהיה למשוך בדרך של סכום חד-פעמי, אלא רק בדרך של קצבה חודשית החל מגיל פרישה לגמלאות. זה הדין החל על הפקדות לקופת גמל רגילה של שכיר או עצמאי.
קופת גמל להשקעה היא קופת גמל לכל דבר ועניין, רק שהיא נזילה. היא מציעה לחוסך את הטוב משני העולמות. חוסכים המסתכלים לטווח הארוך ומעוניינים בפנסיה יוכלו לקבל קצבה חודשית לכל החיים מגיל 60, כאשר היא פטורה ממס במלואה. יתרון גדול הוא שבכל נקודת זמן הקופה נזילה וניתן למשוך את הכספים שנצברו בדרך של סכום חד-פעמי תוך תשלום מס רווחי הון בשיעור 25%, כמו בכל השקעה אחרת בשוק ההון.
הסכום המרבי אותו ניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה הוא 71,000 שקל בשנה
מעבר ליתרונות המס כמכשיר חיסכון, קופת גמל להשקעה מציעה מגוון מסלולי השקעה לבחירת החוסך, היא מאפשרת להיחשף להשקעות לא סחירות שאינן בקורלציה עם שוק ההון כמו השקעה בפרויקטים של תשתיות, נדל"ן וכדומה, ודמי הניהול בה זולים.
כל מי שיש לו כסף בחשבון העו"ש להשקעה מומלץ לו למהר ולהפקיד אותו עד לסוף השנה בקופת גמל להשקעה. הסכום המרבי אותו ניתן להפקיד הוא 71,000 שקל בשנה.
עובדים שכירים מפקידים אוטומטית לפנסיה ולעיתים גם לקרן השתלמות במסגרת העבודה. האם יש דבר נוסף שניתן לעשות כדי לשפר את המצב? עבור רוב השכירים השכר הפנסיוני המהווה בסיס להפקדות פנסיוניות נמוך מהשכר ברוטו. מה שרוב האנשים אינם יודעים הוא שכל שכיר רשאי עצמאית להפקיד לפנסיה 16% משכרו הלא מובטח, וליהנות מזיכויים ומניכויים במס. את הטבת המס ניתן לקבל אוטומטית דרך תלוש השכר, ואין צורך בהגשת דוח שנתי למס הכנסה.
אנשים לא יודעים ששכיר רשאי להפקיד עצמאית לפנסיה 16% משכרו הלא מובטח, וליהנות מזיכויים ומניכויים במס
בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק פנסיית חובה עבור עצמאים. מה הטיפים לעצמאים בהקשר זה? מינואר 2017 עצמאים מחויבים להפקיד לפנסיה סכום מינימלי המחושב בהתאם לגובה ההכנסה השנתית. החוק חל על כל עצמאי בעל הכנסה מעסק, עם חצי שנה ותק לפחות, מגיל 21 ועד גיל 60. רשויות האכיפה מטילות קנס בסך 500 שקל על עצמאי שלא הפקיד כספים לפנסיה. רצוי להפקיד לפנסיה באופן חודשי שוטף באמצעות הוראת קבע או כרטיס אשראי, ולא להמתין עד לדקה ה-90 בסוף שנת המס. כל זאת כדי ליהנות מהתשואה במהלך השנה.
רצוי לחסוך יותר מהמינימום המתחייב, ועד לרמה בה ממצים את הטבות המס. לדוגמה, עצמאי שהכנסתו 8,000 שקל לחודש, חייב על פי חוק להפקיד 612 שקל לפנסיה, אולם הוא ייהנה מהטבות מס עד להפקדה בסך 1,320 שקל. לכן הדבר הנכון הוא להפקיד את הסכום הגבוה מבין השניים, אם יש יכולת לכך.
אם עסקינן בעצמאים, מה דינם בהפקדה לקרן השתלמות? ניתן להפקיד את הסכום המרבי בסך 18,480 שקל, שהוא הפטור ממס רווחי הון, בלי קשר להכנסתו של העצמאי בפועל. עצמאי רשאי להורות במועד ההצטרפות כי הוותק בקרן יהיה בתחילת שנת המס, למרות שבפועל ההפקדה בוצעה בסוף שנת המס. בכך מקדימים את המועד שבו הקרן תהיה נזילה.

מה חשוב לדעת בנוגע לפנסיה שלנו?

מבחינת המדינה, החוסכים אחראים לגורלם הפנסיוני. בפני כל חוסך לפנסיה ניצבות שלוש נקודות החלטה:
בחירה זהות קרן הפנסיה - צריכה להתבסס על פרמטרים כמו תשואה, סיכון ודמי ניהול. לא חייבים לחסוך במסגרת אותה קופה עד גיל פרישה. רשות שוק ההון מעודדת תחרות, לכן ניתן לנייד את החיסכון מקרן פנסיה אחת לאחרת.
מסלול ההשקעות המתאים - כל אחד יכול לקבוע את מסלול ההשקעה בקרן בהתאם לפרופיל הסיכון שלו. לדוגמה, לגבר או אישה בגיל 25, שלפניהם 45-40 שנה עד לפרישה מומלץ להשקיע במסלול השקעות מנייתי, שתוחלת התשואה שלו גבוהה יותר.
מסלול הביטוח המתאים - לצד היותה תוכנית חיסכון לטווח ארוך, לקרן פנסיה יש מטרה נוספת והיא לספק הגנה במקרה של נכות או מוות. חשוב להבין כי קיים הקשר בין חיסכון לגיל פרישה לבין מרכיבי הכיסוי הביטוחי, ויש להתאים את התוכנית למאפיינים האישיים. למשל, לרווק אין צורך בכיסוי למקרה פטירה. אם חלילה יקרה לו משהו - למי יוריש את הכספים? על כן, מומלץ לרווקים לוותר על הכיסוי לשארים.