חוסר בהירות מוחלט קיים במשרדי הממשלה ובמגזר הציבורי בהקשר להחלטת הממשלה מהערב (יום ג') להורות על צמצום הנוכחות במקומות העבודה הציבוריים ל-50%. איש לא יודע לפי שעה אם ניתן להפחית את השירותים לציבור ואת מי חייבים להותיר במקומות העבודה. כך עולה מבדיקת ynet.
הערב הוציאו נציב שירות המדינה והממונה על השכר מכתב כללי, קצר ובלתי מפורט לסמנכ"לי כל משרדי הממשלה בנוגע להנחיה. טרם פורסם אפילו חוזר מפורט בעניין ההנחיות, כנהוג בהנחיות מסוג זה. בנציבות שירות המדינה הסבירו ל-ynet כי "לפני כן צריך שהחלטת הממשלה תעבור את אישור ועדת החוקה בכנסת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
השירותים לציבור יצומצמו גם הם? לשכת התעסוקה
(צילום: קובי קואנקס)
במכתב הקצר ששוגר מהנציבות נכתב כך: "סמנכ"לים יקרים, בהתאם להחלטת הממשלה אשר התקבלה הערב, 21.12.21, החל מיום א' (26.12) תצומצם הנוכחות הפיזית במשרדי הממשלה ויחידות הסמך להיקף שלא יעלה על 50% נוכחות של העובדים במקום העבודה.
"כחלק מההחלטה, יוכלו מנכ"לי המשרדים ומנהלי יחידות הסמך, ככל שהדבר נדרש, לאשר שהייה של שיעורי עובדים גבוה יותר, תוך נימוק ועדכון נציב שירות המדינה. הנחיית נציב שירות המדינה והממונה על השכר בנושא תופץ בהקדם, והיא תיכנס לתוקף החל מיום א׳, 26 בדצמבר 2021, כ"ט בטבת תשפ"ב, ועד ליום ד׳, 26 בינואר 2022, כ"ד בשבט תשפ"ב. נא היערכותכם בהתאם".
לפיכך, לפי שעה ההיתר להפחית את מספר העובדים לפחות ב-50% יהיה לטווח של חודש אחד עד סמוך לסוף חודש ינואר. בנוסף, יש לציין כי ההנחיה הנוכחית מאפשרת למנהלי המשרדים ויחידות הסמך להחליט בעצמם אם הם יכולים לצמצם את מצבת העובדים שמגיעים פיזית למקום העבודה או לא, בכפוף לנימוק שיעבירו לנציב שירות המדינה - ולא ברור בשלב הזה אם המנהלים יבקשו שלא לצמצם את היקף העובדים אצלם והאם נציב שירות המדינה יאשר זאת בקלות או לא.
מדובר בהנחיה דומה לזאת שהתקבלה בתחילת אוגוסט השנה, אז הונחו עובדי ומנהלי השירות הציבורי לעבור לעבודה במתכונת מצומצמת של 50% נוכחות פיזית בו-זמנית של עובדים, וזאת כחלק מהצעדים עליהם הוחלט במסגרת הגבלות הקורונה באותה תקופה. אלא שאז, בנוסף למתכונת המצומצמת של העובדים, הוחלט על צמצום קבלת הקהל הפרונטאלית במסגרת אותה החלטה - מה שלא הוזכר בינתיים לגבי ההנחיות הנוכחיות.
ההחלטה לצמצם את הנוכחות במקומות העבודה הציבוריים ל-50% מ-26 בדצמבר עד 26 בינואר התקבלה כאמור הערב, לאחר אישור של שרי הממשלה במשאל טלפוני. בשעה זו מתקיים דיון בקבינט הקורונה על המשך ההתמודדות מול המגפה.
במסיבת עיתונאים שנערכה ביום ראשון השבוע ביקש בנט מהמעסיקים במגזר הפרטי לעבור לעבודה מהבית, אם הדבר מתאפשר, אך בינתיים לא ברור עד כמה הדבר השפיע על הנוכחות במקומות העבודה במגזר הפרטי. באותה הזדמנות גם הצהיר שהמגזר הציבורי יעבור למתכונת מצומצמת, כפי שהוחלט היום.
יש לציין כי היעדרם של עובדים מהמגזר הציבורי ממקומות העבודה עשויה לגרום גם היא לנזקים מסוימים, אם כי עקיפים ומעטים יחסית, כמו היעדרם ממסעדות ומבתי קפה וחנויות במתחמי הממשלה, ביצוע פחות נסיעות במוניות, למשל, ומניסיון העבר, צמצום הוצאות בקניות בדרכם מהעבודה הביתה.