ברקע הנפילות החדות בשווקים שנרשמו בשבועיים האחרונים ברקע העלאת הריבית בארה"ב, גם שוק המטבעות הווירטואלים מגיב בהתאם: הביטקוין נופל בכ-14% בשבוע האחרון ונסחר סביב 33.4 אלף דולר - פחות מחצי משווי השיא אליו הגיע בנובמבר של השנה שעברה, שעמד על כ-68.8 אלף דולר, והשווי הנמוך ביותר אליו הגיע מאז חודש ינואר האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, מרבית המטבעות המובילים בשוק נסחרים במגמה דומה: האתריום נפל בכ-15% בשבוע האחרון ונסחר סביב 2,440 דולר, XRP איבד כ-10%, סולנה כ-18%, קרדאנו כ-12% וטרה כ-26%. גם מטבעות המם המובילים לא נשארו מאחור: הדוג'קוין איבד כ-9% בשבוע ושיבה אינו צנח בכ-19%.
1 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מתחילת השנה איבד הביטקוין כ-30%, האתריום נפל בכ-35% ומרבית המטבעות המובילים הנוספים בשוק איבדו בין 30% ל-50% כל אחד. יחד עם זאת, יצויין כי לפי האתר CoinMarketCap, מרבית שוק המטבעות הווירטואליים עדיין שייך לביטקוין - המטבע הראשון והמוביל עם נתח שוק של כ-42%, אחריו האתריום עם כ-19% ושאר המטבעות עם נתח שוק נמוך בהרבה.
בתוך כך, לפני כשבועיים, יממה לאחר שדווח כי העסקה אושרה ואילון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, צפוי לרכוש את טוויטר בעבור כ-44 מיליארד דולר - דוג'קויין, המטבע הווירטואלי החביב על מאסק, זינק בלמעלה מ-30%. יחד עם זאת, מאז הספיק המטבע לרדת שוב בכ-26% וכעת הוא נסחר סביב 0.1215 דולרים.

המתאם אל מול מניות הטכנולוגיה מזנק

הירידות הנוכחיות בשוק מגיעות בצל נפילת השווקים בארה"ב וברחבי העולם, בדגש על מניות הטכנולוגיה: בשבוע שעבר נפל מדד נאסד"ק בעד 7.4%, S&P 500 בעד 5.3% ודאו ג'ונס בעד 4.5%. מתחילת השנה, השלושה איבדו 23.3%, 14% ו-10%, בהתאמה.
זה תקופה ארוכה שהקשר בין שוק הקריפטו לבין שוק המניות המסורתי, בדגש על מניות הטכנולוגיה, הולך ומתגבר. כך למשל, לפי בלומברג, בחודש שעבר זינק המתאם בין הביטקוין לבין מדד נאסד"ק 100 לשיא חדש של 0.6945, כאשר 1 מסמן קשר מושלם ומינוס 1 מסמן קשר הפוך - כלומר שהשניים נעים בניגוד מוחלט אחד לשני.
אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בקריפטו ביטוסי (Bit2C), אמר ל-ynet כי "הקורולוציה בין שווקי ההון לבין שווקי הקריפטו גבוהה מתמיד. פחד ותיעוב סיכונים שולט כרגע בנרטיב. נכסי הקריפטו בדרך כלל נזילים הרבה יותר ונוטים בשל כך לתנודתיות גבוהה בשווקים קטנים יותר מאשר הבורסות הגדולות למניות, אג"ח, מט"ח ואופציות. עם זאת, בעבר היו לא מעט מקרים של קורולציה ששינתה כיוון ואף הייתה שלילית לפרקים, ולכן עדיין מוקדם לקבוע אם קורולציה זו תשמר לעוד זמן רב".
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר ביטס אוף גולד (Bits of Gold), הוסיף כי "שוק הביטקוין עדיין ספקולטיבי בעיקרו ולכן אירועים מינוריים יכולים להשפיע על השער בטווח הקצר. עם זאת, חשוב להסתכל על המגמות ארוכות הטווח, בהם הצו הנשיאותי של ביידן בהקשר למטבעות דיגיטלייים והצעת החוק שהוגשה בסנאט שקובעת שאסור יהיה למנוע מאדם להשקיע במטבעות דיגיטלים במסגרת קרן הפנסיה שלו, אשר מייצגים את המגמות ארוכות הטווח".