האמירה אתמול (רביעי) של שר השיכון המיועד, יצחק גולדנקופף מיהדות התורה, לפיה הוא "אינו רואה משבר דיור" הסעירה באופן טבעי את ענף הנדל"ן. בראיון באולפן ynet הבוקר אמר השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כי בניגוד לדבריו של גולדנקופף - "יש פה משבר חריף. יש עלייה במחירי הדיור של 20% בממוצע בשנה החולפת, כתוצאה מממשלה שאולי חשבה כמוהו - שאין משבר - וכתוצאה מזה לא טיפלה בו כמו שצריך".
דנוס הסביר כי לפי ההערכות, שנת 2022 צפויה להסתיים עם גמר בנייה של דירות חדשות בהיקף של כ-50 אלף יחידות דיור בלבד, כאשר על מנת להדביק את הביקוש להיצע יש צורך בגמר בנייה של 70-60 אלף יחידות דיור. "אנחנו מדברים על אנשים שאין להם כסף לדירות, למשכנתאות. אנחנו נמצאים במצב הכי גרוע שהיינו בשוק הנדל"ן, אני חושב, מיום הקמת המדינה, כשדור שלם של צעירים לא יכול לרכוש דירות. אבל אצל גולדקנופף, אתה יודע, יש כנראה עסקים ועסקנות ולא מתעסקים בדברים החשובים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדנקופף (מימין), אוהד דנוס
יצחק גולדנקופף (מימין), אוהד דנוס
יצחק גולדנקופף (מימין), אוהד דנוס
(צילומים: כפיר סיוון, נדב אבס)
על השאלה מה מעידה אמירתו של גולדנקופף על שוק הדיור השיב דנוס: "אנחנו נמצאים עכשיו בזמן של הרכבת ממשלה, וגם הממשלה הזאת עושה את אותה הטעות שעשו קודם - נותנים את המפתחות למשרד הבינוי והשיכון, אולי אחד המשרדים הכי חשובים לפתרון משבר הדיור, לידיים מגזריות, וכפי ששמענו והבנו גם חובבניות".
לדבריו, "את האמירה לפיה אין משבר היה אפשר להבין כאיזשהו משהו אופטימי, אולי שהוא מתכוון לטפל בו, אבל כשהוא התחיל לדבר על התוכניות ועל זה ש'נבנה ונבנה' - הוא הראה את הבורות שלו בתחום". נציין כי השר המיועד אמר בעצמו "אני לא מכיר את משרד השיכון". לדברי דנוס, "זה משדר לשוק שעוד פעם אנחנו הולכים לאיזשהו סיבוב שלא ייצא ממנו כלום ושמחירי הדירות יעלו".

"זהות שר הפנים משמעותית הרבה יותר משר השיכון"

גורמים נוסף בענף הנדל"ן התייחסו גם הם הבוקר לדברים. בשיחה עם ynet אמר עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, כי מדובר באמירה תמוהה ואף מדאיגה, כאשר היא באה מפי מי שאמור להיות אמון על התחום. "המחירים שזינקו, לצד הביקוש הגדול והמחסור בהתחלות הבנייה, הביאו לתוצאה קשה. מי שמכר דירה ולא רכש חליפית בשנים האחרונות, משול למי שירד מהרכבת שהמשיכה לנסוע בלעדיו", הסביר שוב.
אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, טען כי "שר השיכון המיועד מנסה ליצור מציאות אחרת בתחום הדיור, אבל גם אם מתעלמים מהבעיה – זה לא אומר שהיא לא קיימת. לשר יש הרבה מה לשנות ולתקן כדי להגיע למצב שבו 'לא קיים משבר'. הדבר העיקרי והחשוב הוא להפחית את הבירוקרטיה האינסופית שיש בענף. כל עוד הוצאת היתר בנייה בממוצע אורכת כשלוש שנים, אי אפשר להכפיל, לשלש או לרבע את התחלות הבנייה".
לטענת שמוליק לוי, מנכ"ל ובעלי קבוצת אמבסדור המתמחה בייעוץ ושיווק לחברות נדל"ן, "זהות שר השיכון הבא אינה משמעותית ולא תשפיע על מצב השוק, כל עוד סמכויות לא יהיו תחת ידיו. דוגמא לכך הוא מינהל התכנון, שהוצא ממשרד השיכון ולמעשה הפחית משמעותית מכוחו. מי שאחראי כיום להוציא לפועל את התוכניות החשובות, קרי פיתוח קרקעות, הסכמי גג ועוד, הוא משרד הפנים - ולכן כל עוד המצב יישאר כך, זהותו של שר הפנים משמעותית הרבה יותר. ראינו זאת בכהונה של הממשלה האחרונה, שבה איילת שקד היא זו שהייתה דומיננטית והביאה רפורמות שחלקן אף הספיקו לצאת לפועל".
לדברי ניב רום, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת כנען, "כל התערבות מלאכותית שנעשתה עד היום על ידי שר שיכון כזה או אחר רק השפיעה לרעה על השוק. הדרך היחידה להשפיע על המחירים היא הגדלת ההיצע והתחרות: צריך להוציא מסה של שיווק יחידות דיור בו זמנית ובמתחמים קטנים למספר רב של יזמים (עד 100 דירות לחברה יזמית), ולהגדיר שההצעה השלישית או החמישית היא הזוכה במכרז על מנת להוריד את מחיר הקרקע ומחיר הדירה הסופי בהתאמה".

"יש לתת לשר 100 ימי חסד כדי ללמוד את שוק הנדל"ן"

אחמד עמלה, מנכ"ל ובעלי החברה היזמית והמבצעת ניצני מבשרת, הוסיף כי "נראה שעבור מקבלי ההחלטות, פתרון בעיית הדיור אינו במוקד תשומת הלב. עד כה הוצעו לנושא הדיור תוכניות שאינן מעשיות, והן לא יותר מדיו על הנייר שיכנס עמוק למגירה וישכח עם סיום הקמת הממשלה. תחילה הייתי מצפה מראש הממשלה המיועד לדרוש כי תיקי השיכון והאוצר יהיו בידי חברי או חברות מפלגתו, על מנת שנושא הדיור הרגיש והכאוב יטופל על ידו באופן אישי. מעבר לכך, נדרש טיפול בשורש הבעיה ולא פלסטר זמני".
יש מי שאינו ממהר לבקר את גולדנקופף. לדברי עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל, "ההתלהמות ביממה האחרונה על שר השיכון החדש, ח"כ גולדקנופף מיהדות התורה, אינה מובנת, לכל הפחות יש לתת לשר החדש 100 ימי חסד כדי ללמוד ולהבין את שוק הנדל"ן הישראלי ולמצוא דרכים לטפל בו, וזאת לאחר שקודמיו לא הצליחו ורק גרמו לנזק. השר המיועד אמר שהוא לא מכיר משבר דיור כי הוא רואה אנשים שקונים דירות וקבלנים שבונים, הדירות יקרות בגלל הבירוקרטיה, המיסוי הגבוה והעלייה בתשומות הבנייה. עם זאת, יש מכרזים חדשים, יש בנייה, אך אין מספיק קרקעות מוכנות לבנייה. יש לשר הרבה עבודה, אבל לעוות את דבריו כאילו אמר שהכל תקין בשוק הדיור, זה לעשות לו עוול. אני מקווה שהוא ישכיל להוריד את הבירוקרטיה בהוצאות היתרים וטופסי גמר. זה כבר יקדם את השוק".
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, הוסיף: "סוף סוף, אחרי שורה של שרי שיכון שלא הבינו דבר וחצי דבר בשוק הדיור, אבל עשו את עצמם מבינים ורק גרמו נזק אדיר, בא אדם ישר דוגמת גולדקנופף וללא בושה מודה ברבים באמת המרה - שהוא אינו מבין כלום. נשמח לעמוד לרשות גולדקנופף וללמד אותו את כל מה שאינו יודע".
גם שר השיכון היוצא, זאב אלקין, התייחס לדבריו של גולדקנופף, במסגרת ועידת "עיר הנדל"ן" של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיים באילת: "מה מטריד אותי באמירה של מי שהולך להחליף אותי? אם הוא אומר שהכול בסדר לא נגיע ל-100 אלף שיווקיים בשנה, אלא נחזור אחורה ולכן קריטי להפוך כל אבן ולהמשיך לשווק ולתכנן. שרשרת המזון הזו חייבת להמשיך לעבוד וכל הזמן צריך לתדלק אותה. לצערי לא הספקנו לעשות את הרפורמה שרצינו לעשות בשוק השכירות. גיליתי מצב מאוד מוזר - משרד השיכון לא מתעסק בשכירות חוץ מדירה להשכיר. משרד השיכון לא אחראי על השכירויות וזה מאוד מוזר בעיני. חיפשנו דרך לעודד כניסה של כמה שיותר דירות בשוק הפרטי יעברו למודל של השכרה לטווח ארוך כי זה נותן ודאות. הכנו רפורמה עם משרד המשפטים והאוצר שמדברת על הטבות מס כך שמשכיר דירה שמסכים לעבור להשכרה ארוכת טווח יקבל הטבות מס. הגדלת ההיצע ועליית הריבית ישפיעו על המחירים וכל המומחים בעמדה חד משמעית שאם המצב הנוכחי ימשך, אנחנו צפויים בשנה הבאה לבלימת עליית המחירים ואולי אפילו ירידה, אבל אם המדינה תוריד רגל מהגז בתכנון והשיווק, אז שנה הבאה זה שוב יקפוץ. זה הדבר החשוב שיעמוד לפתחו של שר השיכון החדש".
בסביבתו של גולדקנופף אומרים כי "בניגוד מוחלט למה שהשתמע מדבריו, שר השיכון המיועד מודע היטב למשבר הקשה שפוקד את שוק הדיור וכי כוונתו הייתה שאין משבר בניה, כפי שציין בדבריו את העובדה שניתן לראות בניה נרחבת בכל רחבי בארץ. משבר הדיור בישראל הוא חמור ביותר והמצוקה הקשה פוגעת בראש ובראשונה בזוגות הצעירים מכל האוכלוסיות. חה"כ גולדקנופף הזכיר בדבריו בוועידה את תופעת המגורים בחניונים ובמרתפים, ושמשימתו היא להוציא אותם משם ולפתור את המצוקה כיעד לאומי ראשון במעלה. מגוחך שיש מספר כלי תקשורת שעטים על ניסוח לא מוצלח, אף שהכוונה הובנה לכל מי שנכח בנאום, וזאת על חשבון מחוסרי הדיור כאשר המטרה היא, אך ורק לנגח את הממשלה החדשה המתרקמת, ושתקום בעזרת ה׳ בהקדם".

"100 אלף דירות מוזלות בשבע שנים"

בהמשך לדבריו של אלקין, בכיר במשרד הבינוי והשיכון, אריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק שאחראי בין היתר על טיפול בתוכניות הדירות המוזלות (מחיר מטרה, מחיר למשתכן, מחיר מופחת) חשף כי לאחר ההגרלה הקרובה שצפויה להיפתח יגיע מספר הדירות המוזלות שהוגרל לזכאים ל-100 אלף דירות בקירוב מאז שהתחילו התוכניות הממשלתיות בתקופת משה כחלון כשר אוצר. "זה מספר גבוה מאוד בשבע שנים", אמר רוזנברג והוסיף כי: "מנתונים אודות המצב הכלכלי של הזוכים בהגרלות השונות אני יכול להגיד שרובם נמצאים בין העשירונים ה-4 ל-8. לא העליונים ולא התחתונים. לדעתי צריך להמשיך עם התוכניות לדירות מוזלות ובמקביל לטפל גם בתחום הרישוי ולהשקיע בתשתיות תומכות דיור" .
בדיון אחר שהתקיים בוועידה, בו לקחו חלק בכירים מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אמרה מנהלת התכנון של רמ"י במחוז תל אביב, גילי טסלר, כי: "משנה לשנה המצב מחמיר ויש כמה סיבות. עתודות הקרקע הולכות ומתמעטות, במחוז תל אביב יש הפניה בשנים האחרונות להתחדשות עירונית, לא קרקעות חדשות. ועם זאת יש הרבה עתודות קרקע עם חסמים, כמו מחנות צבא. לא תמיד הרשות המקומית רואה עין בעין את מה שאנחנו מציעים, למרות שאנחנו מתכננים עבורה, וגם זה יוצר פקקים". אילן דגני, מנהל מרחב חיפה ברמ״י הוסיף: "נכון להיום עובדים שמונה צוותי תכנון על 11 תוכניות ועושים כל מה שרק ניתן לקדם את התוכנית של פינוי בתי הזיקוק בחיפה. אלה הכוונות, זה לא משהו שיתחיל מחר, זה התחיל לפני כמה חודשים, מדובר פה ב-80 אלף יחידות דיור על חורבות בתי הזיקוק, שטחי תעסוקה ומסחר. בשורה שתתרום להורדת מחירי הדיור בעיר. יש פה תוכנית גדולה מאוד שהיא הפרויקט המרכזי שלנו".