על רקע החלטת הוועדה המחוזית תל אביב מהשבוע שעבר לאשר תוכנית שתכפיל את אוכלוסייתה של העיר רמת גן, ל-ynet ו"ממון" נודע כי לאחרונה אישרה מליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר תוכנית רחבת היקף משמעותית, שנועדה להנגיש את פארק הירקון לתושבי העיר ולחבר אותו לשכונות הגובלות בו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כיום קיימת גישה מוגבלת מהעיר אל פארק הירקון, והמעברים לנחל הירקון חסומים ומוסתרים. התוכנית, שמצריכה את אישור הוועדה המחוזית, מבקשת לשקם את הפארק בגבולות רמת גן ולשחרר עשרות דונמים של מבנים בשימושים פרטיים לטובת הציבור הרחב. מובילי התוכנית מעריכים שאישור התוכנית בוועדה המחוזית צפוי בתוך כשנה, ומציינים כי היא כוללת הנחיות למהלכים שניתן לבצע ללא היתר, כגון שיקום הגדות ופעולות אקולוגיות. המשמעות היא שעיריית רמת גן תוכל להתחיל לקדם חלק ממהלכים אלה מוקדם יותר.
3 צפייה בגלריה
פארק הירקון
פארק הירקון
פארק הירקון ברמת גן. המעברים לנחל הירקון חסומים ומוסתרים
(צילום: עמית הובר)
התוכנית, שתוכננה על ידי משרד מליס אדריכלים ומתכנני ערים, חלה על שטח כולל של כ-285 דונם ולאורך מקטע של כ-2 ק"מ. גבולה הצפוני הוא נחל הירקון, בחלקה המערבי היא גובלת בשכונת המגורים שיכון ותיקים ובחלקה המזרחי היא גובלת בגשר מבצע קדש, סמוך לאצטדיון רמת גן, לתחנת הרכבת בני ברק ולאיזור התעסוקה העתידי של בני ברק (מדובר באזור תעסוקה שנמצא כיום בתכנון, בנוסף למתחם ה-BBC הקיים, שממוקם מול החלק המזרחי של הפארק).
התוכנית מציעה לפתוח מעברים ולשפר את הגישה של העיר אל הנחל על ידי הוספת שבילים להולכי רגל ואופניים, לצד הקמת מתחמי פנאי ונופש, והוספת שני גשרים של הולכי רגל, שיקשרו בין הפארק ברמת גן לפארק בתל אביב, ויהוו המשך ישיר של הרחובות המובילים לפארק. מטרת התוכנית היא גם להנגיש את הכניסה מהעיר רמת גן לפארק הירקון וגם לייצר חיבורים בין שני חלקי הפארק (תל אביב ורמת גן).
3 צפייה בגלריה
החלק המזרחי של פארק הירקון שמצריך שיקום של המערכת האקולוגית
החלק המזרחי של פארק הירקון שמצריך שיקום של המערכת האקולוגית
החלק המזרחי של פארק הירקון שמצריך שיקום של המערכת האקולוגית
(צילום: מליס אדריכלים)
כיום יש רק שני גשרים מעל נחל הירקון שמחברים בין שני חלקי הפארק - דרך גשר המכביה ליד קניון איילון ודרך אתר "שבע טחנות" ליד שיכון ותיקים. לדברי שירה גלייטמן, שותפה במשרד מליס אדריכלים, התוכנית מבקשת, למעשה, להקים שני גשרים נוספים להולכי רגל ואופניים, כך שיהיו ארבע חציות שיחברו בין שתי הערים.
גשר אחד להולכי רגל ואופניים מתוכנן בהמשך לשדרות השושנים בשיכון ותיקים וגשר שני בהמשך לשדרות בן גוריון, ליד קניון איילון. "המטרה היא לפתוח את כל הדופן של הפארק, החסומה על ידי מבנים שחלקם לא חוקיים, ולאפשר להמשיך את הרחובות העירוניים אל תוך הפארק באופן טבעי, מבלי שיהיה מוסתר וללא הצורך לעקוף את המבנים כדי להגיע אליו", מסבירה גלייטמן.

חניון האוטובוסים באצטדיון ר"ג יפונה?

התוכנית מציעה לפנות מתחמים בהיקף של כ-80 דונם, שמבחינת העירייה אינם משרתים את ייעודם וחוסמים את המעבר לתחומי הפארק. מדובר בכ-32% משטחו. בין היתר, יפונו כ-10 דונם המשויכים כיום לקאנטרי המרגנית, זאת באמצעות הסרת גדרות ופתיחת מדשאות לציבור הרחב. עוד יפונו ויהרסו מבנים לא חוקיים בסמוך לגדות הנחל, מבנה בני עקיבא וכן מבנים במתחם המוזיאונים. מועדון הכדורת יוסב לשימושים ציבוריים וכן יוסרו גם גדרות בית הצנחן, על מנת שישמש לטובת הציבור.
בנוסף, התוכנית מציעה לבטל את נתיב האוטובוסים שעובר כיום בשטח המיועד לספורט ונופש (לפי תוכנית המתאר המחוזית) ליד קניון אילון, ובמקומו ישוקם השטח ויכלול גם מזח סירות פדלים בסמוך לאצטדיון. כמו כן, היא מציעה לפנות את חניון האוטובוסים המצוי צפונית לאצטדיון, שהוקם בשנת 1991 ועל פי ההיתר שקיבל היה אמור להתפנות עד שנת 2001. החניון קיבל היתר זמני נוסף לשנה וחצי, אולם לא פונה עד כה.
3 צפייה בגלריה
חניון האוטובוסים שאמור להתפנות במסגרת התוכנית
חניון האוטובוסים שאמור להתפנות במסגרת התוכנית
חניון האוטובוסים שאמור להתפנות במסגרת התוכנית
(צילום: סטודיו 1:1 אדריכלות נוף)
לדברי גלייטמן, "מתוך 285 דונם המיועדים לפארק הירקון בתחומי העיר, 80 דונם מגודרים וחסומים לציבור, לטובת מתקני תשתית ומשתמשים פרטיים. התוכנית משיבה לפחות 50 דונם לטובת הציבור, ומכשירה מבנים קיימים לשימושים המשרתים קהלים רחבים ככל הניתן. היום קיימים בתחומי רמת גן שני גשרים בלבד המחברים את העיר לפארק הירקון בגישה ישירה: גשר המכביה ממזרח ואתר שבע טחנות, שהמרחק ביניהם הוא 2.5 ק"מ. על פי התוכנית, לאחר הוספת הגשרים החדשים ברמת גן, יירד המרחק בין הכניסות לכ-800 מטר".
"העיר רמת גן, העומדת בפני גידול משמעותי באוכלוסייתה, זקוקה לשטחים ציבוריים פתוחים כבר היום. מטרות התוכנית כוללות שמירה על השטחים הפתוחים, שיקום ושמירה על המערכת האקולוגית, שמירה על רצף השטחים הפתוחים במטרופולין תל אביב כולו וחיזוק הנגישות התחבורתית של תחבורה ציבורית ואופניים", היא מסכמת.
עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית, שהוביל את התוכנית יחד עם צוות התכנון, מסר: "התוכנית הזו היא הביטוי המעשי לשינוי הגישה הכוללת של העיר לירקון, לא עוד חצר אחורית ומוזנחת של העיר, אלא חצר קידמית להתגאות בה. התוכנית תאפשר לנו לבצע גשרים ולסלק מפגעים רבים, מבנים וחסימות נוספות לנחל ואף להקים מתחם טבע ופנאי בסמוך לאתר 10 טחנות שכיום נמצא בהליכי שימור וחשיפה".
ברזילי הוסיף כי "במקביל לאישורה של התוכנית, בשנה האחרונה התרחש עוד דבר חשוב - רמת הזיהום במימי נחל הירקון בחלק התיכון של רמת גן פחתה במידה שמאפשרת הכנסת סירות לירקון, ובכוונתנו לקדם את הטיפול בקרקעית הנחל וסילוק פסולת והקמת מזח לפעילות מידתית של שייט חווייתי כמו פעם".