ישראל שוקלת להניח צינור גז חדש למצרים, במטרה להגדיל את יצוא הגז הטבעי למדינה השכנה בצל המחסור באספקה העולמית. כך דווח היום (ה') ברויטרס, שם נטען כי המידע הגיע מגורם במשרד האנרגיה הישראלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הדיווח, הצינור החדש, שיחבר את רשת הגז הטבעי של ישראל למצרים דרך חצי האי סיני, מוערך בעלות של כ-200 מיליון דולר, וצפוי להפוך לפעיל בתוך 24 חודשים.
1 צפייה בגלריה
אסדת לוויתן
אסדת לוויתן
אסדת לוויתן
(צילום: רויטרס)
הצינור החדש, בשילוב עם התוכניות להניח צינור תת-ימי שני למצרים בתוך שנים ספורות, יחזק עוד יותר את מעמדה של ישראל כמרכז אנרגיה במזרח הים התיכון - מה שעל פי הדיווח שיפר את היחסים הדיפלומטיים של המדינה עם מדינות אחרות בשנים האחרונות.
לאחר שישראל החלה לייצר גז טבעי מאסדות תמר ולוויתן, מינואר 2020 הפכה לספקית מפתח של גז טבעי עבור מצרים, שסובלת ממחסור באנרגיה. כיום מועברים למצרים בסביבות החמישה קוב גז בשנה באמצעות הצינור התת-קרקעי הקיים, שמחבר בין ישראל לסיני.
"ישראל ומצרים מנהלות שיחות על שיתוף פעולה אפשרי באספקת גז טבעי. אחת האפשרויות הנבדקות, בעקבות בקשת מצרים לאספקת גז טבעי נוסף, היא צינור גז יבשתי", נמסר בהודעת משרד האנרגיה הישראלי לרויטרס. ממשרד האנרגיה המצרי לא נמסרה תגובה לדיווח.
מחירי הגז ברחבי העולם זינקו השנה בגלל היצע מוגבל וחזרה לפעילות כלכלית מוגברת בתום תקופת הסגרים בצל המגפה. חוזה האספקה של ישראל מול מצרים ל-15 שנים מגן על מצרים מפני התנודות החזקות במחירים. לפי רויטרס, הצינור החדש יאפשר להגדיל את האספקה ​​למצרים ב-3 עד 5 קוב נוספים בשנה. כך נמסר מהגורמים הישראלים.
"אין ספק שלמצרים יש את כל התנאים להפוך למרכז גלובלי אליו יגיע גז מישראל, קפריסין והאזורים הסובבים אותה, ויהווה מוקד סחר בגז", אמר מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו לרויטרס.
אולם, הסיכון בצינור יבשתי מתבטא בהתקפות מצד חמושים מסיני, שניסו כבר מספר פעמים בשנים האחרונות למקד את הפגיעה שלהם בתשתיות הגז בחצי האי.
הצינור היבשתי לא ישפיע על התוכנית של ישראל ומצרים לבנות צינור תת-ימי שני לאספקה למצרים, ממנו יהיה ניתן לייצא מחדש דלק לאירופה ולאסיה, מסרו המקורות.