תשפ"א הייתה שנה טובה מאוד למשקיעים בבורסה בתל אביב. כך עולה מסיכום ביצועי המדדים שהוציאה הבורסה לרגל ראש השנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהסיכומים עולה, כי מי שתפס טרמפ על מדדי ת"א באמצעות קרנות סל עוקבות, הרוויח בגדול: מדד מניות הנדל"ן זינק בכ-74% על רקע עלייה בביקוש לדירות, מדד מניות הבנקים הגדולים זינק בכ-62%, ומדד מניות הנפט והגז עלה בכ-48% בהשפעת עלייה חדה במחירי הנפט והגז. מדד הדגל של הבורסה ת"א 35 עלה ב-33%, ת"א 90 עלה ב-43%, התל בונד 20 עלה ב-10%.
2 צפייה בגלריה
שנה טובה למשקיעים. הבורסה בת"א
שנה טובה למשקיעים. הבורסה בת"א
שנה טובה למשקיעים. הבורסה בת"א
(צילום: ירון ברנר)
השמרנים שהשקיעו באג"ח והסתכנו פחות - הרוויחו הרבה פחות ביחס למניות. אג"ח ממשלתי צמוד מדד עלה ב-5% ואג"ח ממשלתי שקלי ירד ב-1%.
השנה גם הייתה שנת שיא בהנפקות חדשות: 94 חברות שביצעו הנפקות ראשוניות הצטרפו למסחר מהן 63 חברות הייטק ושותפיות מו"פ, מספר שיא. סך הכל בוצעו גיוסים בהיקף של 28 מיליארד שקל.
לראשונה בתולדות הבורסה המקומית הונפקה חברת ספאק כחול לבן. מדובר בחברת איי ספאק שהקימו גיל דויטש, רוני בירם, ירון בלוך ואמיר אפרתי, שגייסה 400 מיליון שקל משישה גופים מוסדיים: הראל, אלטשולר שחם, מגדל, כלל ביטוח, הכשרה ומור בית השקעות, שיחזיקו למעלה מ-70% ממניות הספאק.
בסיכום השנה מציינת הבורסה, כי "הפסימיות וירידות השערים שפקדו את השווקים הפיננסיים בשנה העברית הקודמת, תש"ף, בעקבות מגיפת הקורונה שהפכה למשבר כלכלי עולמי עמוק, התחלפו באופטימיות ובעליות שערים שאפיינו את השווקים בשנה הקודמת. נכון להיום נסחרות בבורסה כ-530 חברות - שיא של כמעט עשור".

בעקבות ירידה בביקושים למגבוני חיטוי: על בד צנחה

אילו מניות בולטות כיכבו השבוע בבורסה בתל אביב? "על בד" שבשליטת המושב משואות יצחק, יצרנית בדים לא ארוגים המשמשים למטליות ומגבונים חד פעמיים, ירדה השבוע ב-15.2%. החברה פרסמה בשבוע שעבר דו"חות כספיים לרבעון השני של 2021 לאחר שנת קורונה מצוינת עבורה עם ביקושי שיא למטליות חיטוי. החברה דיווחה כי הקיטון במכירת מוצרי חיטוי בהם הרווחיות גבוהה יותר משאר מוצריה, פגעה בתוצאותיה.
החברה סיימה את הרבעון עם רווח של 10 מיליון שקל לעומת 25 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה ירד ב-40% לסך של 26.5 מיליון שקל לעומת 44 מיליון שקל ושולי הרווח הגולמי ירדו מ-12% ל-7% מהמחזור. "למרות התמשכות מגיפת הקורונה, ניכרת ירידה בביקושים למגבוני חיטוי בהשוואה ל-2020, בעיקר בארה"ב, גם כתוצאה מגידול בתחרות ויבוא של מוצרים דומים, על ידי מתחרים מהעולם". גם עלייה במחיר חומרי הגלם וזינוק במחיר ההובלה הימית פגעו בחברה.
ברשימת המניות העולות הפתעה: חברת קוויק עלתה השבוע ב-19.14% לאחר שכיכבה ברציפות ברשימת המניות היורדות. מאז ההנפקה בתחילת השנה, ירדה ב-52%.
את העלייה יצרו ביקושים למניה במחזור קטן. בדיקה בדווחי הבורסה מעלה כי קונה מרכזי הוא מנכ"ל קוויק, אבירם גנות, שרכש מניות של החברה במשך יומיים בשבוע שעבר, בהם נסחרה המניה במחזורים קטנים של כ-400 אלף שקל. גנות אמר ל-ynet כי "רכשתי מניות בסכום של 200 אלף שקל, אני חשוב שזאת עסקה מצוינת במחירים שהמניה נסחרת. החברה עומדת בתוכניות העבודה שלה ולא תכננו להרוויח כסף במחצית הראשונה של השנה".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.