בעקבות המחסור החמור במזון תינוקות בארה"ב, לאחר שהמפעל המרכזי של יצרנית סימילאק בארה"ב נסגר עקב חשד לזיהום, בישראל מפיקים לקחים. לממון ול-ynet נודע כי רשות החירום הלאומית יחד עם משרד הכלכלה האחראי על מל"ח (משק לשעת חירום), הוסיפו בימים אלה, לראשונה, ספק נוסף למלאי החירום של מזון התינוקות (תמ"ל).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה הייתה מטרנה שמחזיקה בלמעלה מ-50% משוק התמ"ל בישראל - ספק יחיד של מלאי החירום שמחזיקה המדינה בתחום. כעת התקבלה לראשונה החלטה להתקשר גם עם חברת טבע, יבואנית "נוטרילון" לישראל, ובכך להפחית את הסיכון לתלות ביצרנית מזון מרכזית אחת. כך שאם נפגע כושר היצור שלה מסיבה כלשהיא, או מתגלה בה חשד לזיהום, גם מלאי החירום עלול להיפגע ועימו הביטחון להבטחת מזון חיוני לציבור בשעת משבר קיצון, החל מרעידת אדמה ועד מלחמה. בנוסף, ההתקשרות עם ספק נוסף תגדיל את מלאי החירום הקיים.
מדינת ישראל, בהובלת רשות החירום הלאומית הכפופה למשרד הבטחון, מחזיקה מלאי חירום למזונות ומוצרים חיונים כדוגמת חיטה, סוכר, שמן, מזון תינוקות, מזון בע"ח תרופות ועוד. ספק שמתקשר עם מל"ח, מתחייב להחזיק אצלו מלאי חירום זמין בכמות גדולה ולחדש אותו לפי הצורך. ברוב המוצרים מדובר במלאי של כחודשיים עד שלושה.
השאיפה של מל"ח כעת היא שמלאי החירום של מזון תינוקות ישקף בהמשך את כל ספקיות מזון התינוקות בארץ לפי חלקם היחסי בשוק ובקרוב יצא מכרז חדש של מל"ח, לאספקת מזון תינוקות.
אחת הבעיות שהציף המשבר בארה"ב, היא הריכוזיות של השוק האמריקני במזון התינוקות. אבוט, יצרנית סימילאק, שולטת על כ-50% מהשוק ולכן החוסר שנוצר מסגירת המפעל בתוספת מחסור בעקבות שיבושי אספקה בקורונה, היה דרמטי עד כדי התערבותו של נשיא ארה"ב.
גם בישראל (לפי נתונים כמותיים של סטורנקס לשנת 2021) השוק ריכוזי: מטרנה, היצרנית המקומית מובילה עם כ-52%. לאחריה שני מותגים מיובאים סימילאק עם 27% ונוטרילון עם 21%.
בארה"ב, בעיית המחסור חמורה אף יותר, משום שרשויות הבריאות האמריקניות, דרשו מהיצרניות הבינלאומיות לעמוד בתקן אמריקני ייחודי לתרכובות מזון לתינוקות, מה שמנע יבוא סחורה ממפעלים אחרים של סימילאק באירופה, כדי לכסות על המחסור. כעת נאלצו האמריקנים להקל בדרישות התקן כדי לאפשר יבוא חליפי.
דורון אברהמי, מנהל מינהל החירום במשרד הכלכלה: "מה שקרה בארה"ב הביא למסקנה שלא להישען על ספק אחד ואנחנו פועלים לגוון את המלאי כדי להבטיח מלאי זמין".