בטיוטה לחוק ההסדרים מבקשים משרדי הממשלה, האוצר והתחבורה להשית עלויות נוספות על נוסעי התחבורה הציבורית. לאחר שרפורמת אפליקציות התחבורה הציבורית, שהצלחתה שנויה במחלוקת כשרק מיעוט הנוסעים משתמש בהן לעומת כרטיס הרב קו, במשרדי הממשלה מבקשים לבטל את הנחת הערך הצבור.

במסגרת ההנחה, על כל 30 שקל שמטעינים מקבלים 7.5 שקלים נוספים, כלומר 37.5 שקל (25% הנחה). ואולם, הסיבה העיקרית לשימוש ברב קו הוא שבאפליקציות התשלום אין תקרה חודשית כמו זו שיש ברב קו (שם היא מכונה הסדר חופשי חודשי) ועל אף שישנה תקרה יומית - פעמים רבות מי שנוסע באופן תדיר נסיעות יומיות - יהיה לו זול יותר להשתמש בכרטיס הרב קו.
2 צפייה בגלריה
הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג
הכרזה עלה האוטובוס שאומרת שאין אפשרות לטעון את כרטיס הרב- קו אצל הנהג
תחבורה ציבורית
(צילום: איתי שיקמן)
הדיונים המקצועיים בנוגע לרפורמה בעיצומם אך גורם במשרד התחבורה אמר ל-ynet כי "האוצר רוצה לעשות רפורמה במחירים ואנחנו רוצים לעשות רפורמה בשירות הניתן סביב התעריפים, תהום פעורה בינינו בנוגע לרפורמה הזו".
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית השקיעה משאבים, זמן וקשב ניהולי רב ברפורמת התשלום בתחבורה הציבורית. בכירי הרשות ודוברי המשרדים כינו אותה "מהפכה" ו"בשורה" אך השימוש בהן נותר דל. זאת בין היתר משום שהאפליקציות לא שינו דבר באשר לשירות הירוד שמקבלים הנוסעים בתחבורה הציבורית בארץ והיות רובם קהל שבוי של תחבורת האוטובוסים. האפליקציות הפכו, אולי, את התשלום לנוח ונגיש יותר אך הרפורמה הזו לא סייעה להגביר את התדירות הנמוכה של האוטובוסים, את מהירות נסיעתם או את בעיות האמינות הקשות בתחבורה הציבורית. כך הופנו משאבים רבים וקשב ניהולי רב למה שגורמים בענף התחבורה הציבורית מגדירים כ"קוסמטיקה" לבעיות היסוד.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי
שר האוצר אביגדור ליברמן, ושרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
כעת, נדמה שבמשרדי הממשלה מבקשים "להעניש" את הציבור שממשיך לשלם באמצעות כרטיסי הרב קו ומוריד לטמיון השקעות רבות שביצעו החברות המפעילות את אפליקציות התשלום. במקום להשוות את ההנחות באפליקציות, מעדיפים במשרדי הממשלה לבטל את ההנחה המשמעותית של כרטיס הרב קו.
בנוסף, מוצע לעדכן את המחירים שמשלמים ברב קו ולהשוותם לאלו שבאפליקציה: כלומר, תשלום על פי טבעות מרחק. עדיין הנוסעים יוכלו לרכוש הסדר יומי והסדר חודשי.
"שיעור הסבסוד של התחבורה הציבורית בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית", נכתב בדברי ההסבר. "בישראל הוא עומד על 70% לעומת ממוצע של כ-50% סבסוד במדינות מפותחות אחרות. נטל ההוצאה התקציבית על תחבורה ציבורית גדל משמעותית בשנים האחרונות וזאת לצד ביקוש גובר בתחבורה ציבורית על רקע היקף המינוע וגידול האוכלוסין".
עוד נכתב כי "ההתאמות המפורטות להלן יאפשרו להגדיל את הפדיון מנסיעות בתחבורה הציבורית ובכך להרחיב את השירות הניתן לאזרחים כיום ולשפר את איכות השירות זאת לצד יצירת אחידות בתעריפים".
במשרד האוצר מסבירים שבישראל הסבסוד הכבד של התחבורה הציבורית מונע את שיפור השירות במגבלות התקציב ולכן צריך להעלות את מחירי התחבורה הציבורית.
על פי בדיקות שנעשו במשרדי הממשלה התייקרות מחירי האוטובוסים לא תשפיע על ההחלטה לנטוש את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית אלא התדירות והמהירות. אלא שמדובר בטיעון מחורר משום שהעלאת המחירים אולי לא תגרום לאנשים לנסוע ברכב פרטי אבל היא תמרר את חייהם של מי שתלויים בתחבורה הציבורית - שהם מרבית נוסעי האוטובוסים.
על טענה זו מגיבים במשרדי הממשלה שאוכלוסיות שונות גם כך מקבלים הנחות בתעריפים דוגמת קשישים, סטודנטים ותלמידים אך ההנחה הכללית שקיבלו משתמשי הרב קו תבוטל, משום שלדבריהם היא נועדה מראש להעביר אנשים מתשלום במזומן לתשלום באמצעות כרטיס הרב קו ומשאין היום אפשרות לשלם במזומן - גם ההצדקה לתמריץ התאיינה. בשלב זה גם לא ברור כיצד יותאמו מחירי הרב קו לאפליקציה וצפויים שינויים והתייקרויות גם במחירי ההסדרים החופשי - חודשי והחופשי - יומי בכרטיס הרב - קו.