32 שנה לאחר שפתחה לראשונה סניף במוסקבה, רשת המזון המהיר המובילה מקדונלד'ס הודיעה היום (ב') כי היא עתידה למכור את כל עסקיה ברוסיה ולצאת מהמדינה. בכך, מדובר באחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם שהחליטו לחסל את עסקיהן במדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה. בשנה שעברה כ-9% מרווחי הרשת הגיעו מפעילותה ברוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההחלטה, הרשת תסגור את כל 847 סניפיה במדינה, כולל הסניף המפורסם במרכז מוסקבה, אשר סימן במידה רבה את פריחתו של הקפיטליזם העולמי לאחר נפילת ברית המועצות. בפתיחת הסניף המקורית, בשנת 1990, נכחו למעלה מ-5,000 אנשים.
1 צפייה בגלריה
סניף של מקדונלד'ס במוסקבה, רוסיה
סניף של מקדונלד'ס במוסקבה, רוסיה
סניף של מקדונלד'ס במוסקבה, רוסיה
(צילום: EPA)
מאז סגרה הרשת את סניפיה בצל המלחמה, מקדונלד'ס הפסידה לטענתה כ-55 מיליון דולר בחודש על תשלומים לעובדים, על שכירויות ועל תשלום לספקים ברוסיה ובאוקראינה. לאחר המכירה צפויה הרשת לרשום הפסד של 1.4-1.2 מיליארד דולר בנכסים.
כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל הרשת הבינלאומית, אמר במכתב לעובדים כי "המחויבות שלנו לערכינו אומרת שאנו לא יכולים להמשיך לפעול ברוסיה. לא ניתן להתעלם יותר מהמשבר ההומניטרי שנגרם בעקבות המלחמה באוקראינה ובלתי אפשרי לדמיין את הקשתות הזהובות (בכוונה לסמל הרשת) אשר מסמלות את התקווה וההבטחה שהובילה אותנו להיכנס לשוק הרוסי לפני 32 שנים ממשיכות לנצנץ שם".
לטענת החברה, 62 אלף העובדים שלה במדינה ימשיכו לקבל תשלום עד לחתימה על עסקה סופית למכירת הרשת לקונה רוסי והיא תנסה להתנות את מכירת הסניפים בהמשך העסקת העובדים.
מקדונדל'ס היא לא הרשת העולמית היחידה שהחליטה לצמצם משמעותית או להפסיק ככלל את הפעילות שלה ברוסיה לאחר הפלישה. כך למשל, מוקדם יותר היום הודיעה יצרנית הרכבים הצרפתית רנו כי היא תמכור את החזקותיה בחברת הבת הרוסית אווטוואז (AvtoVAZ) למוסד מדעי רוסי, אם כי העסקה עדיין כוללת אופציה לרכישה חוזרת של המניות על ידי רנו בתוך שש שנים.
גם סטארבקס, קוקה קולה, פפסי, נטפליקס, Levi's, איקאה, יוניליוור וחברות ענק נוספות השהו את הפעילות שלהן במדינה וחלקן אף שוקלות את המשך פעילותן הקבועה ברשת בצל הסנקציות הקשות שהוטלו על המשק הרוסי.