"קשה לי לקבל את העובדה שיושבים פקידים בירושלים וכופים עלינו תוכניות". כך אמר הבוקר (ג') לאולפן ynet ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, בתגובה למתווה החלופי לתמ"א 38 עליו הודיעה אתמול שרת הפנים, איילת שקד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שקד הצהירה כי תגיש הצעת חוק עם המתווה החלופי תוך ארבעה חודשים, ובמשרד הפנים הבהירו כי אם החלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר, תמליץ השרה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה להאריך את תוכנית תמ"א 38 עד אוקטובר 2023.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
פרויקט תמ"א 38
(צילום: אבי חי )
"בעולם הנדל"ן שנה זה כלום. זה יומיים בחיים אחרים", מסביר ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר. "אם רוצים להוציא כלי אחר, צריך להאריך את תמ"א 38 בשלוש שנים ובמקביל לייצר את האפיקים הנוספים. הרי יזם שנכנס לפרויקט, עד שהוא משיג את החתימות, מגיש היתרים ומאשר את זה בוועדות, לוקח שנה-שנה וחצי. לכן להאריך בשנה זה כלום, חסר משמעות. צריך אופק נשימה, לתת למי שכבר נמצא בתהליך - לרוץ עליו".
השינויים העיקריים בהצעת שקד כוללים: מתן סמכויות תכנון לכל הוועדות המקומיות לאשר תוכניות נקודתיות ו/או עירוניות, ביטול מגבלת גובה למבנה שיוכל לבנות הקבלן, מתן אפשרות לקבלנים לניוד זכויות בין מגרשים והגדלת היקף זכויות הבנייה ל-400% במקום 350% במסלול הריסה (פינוי בינוי).בנוסף, תתאפשר הכרה בתוספות בנייה עד שנת 2005 (במקום 2000), תהיה אפשרות להקצאת "קומה מבונה", יקודם מסלול חדש לשיפור התהליכים שייקרא "תוכנית+היתר", ותהיה סמכות מקבילה (לוועדה מחוזית) אחרי תקופה מסויימת שתיקבע בחוק.
לגבי רשויות שירצו להשאר עם הוראות התמ"א הקיימות, הן יוכלו לעשות זאת עד 01.05.22, באחת משלוש אפשרויות: הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית, הכנת תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה, הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים ע"פ סעיף 78 לחוק.
לדברי גרובר, "באמצעות סעיף 23, תמ"א 38 כבר יצרה את המסלול שמייצר את התוכניות. ברמת השרון הצענו תוכנית עם מכסה שמסתכלת על היקף התשתיות הנדרשות, כמו ביוב ותחבורה, ובהתאם הצענו תוכנית מכסת יחידות דיור לכל רובע ורובע. הכל קיים. תנו לנו אורך נשימה, שבו איתנו. כל ראש עיר רוצה לראות את עירו מתחדשת, מתוכננת.
"בתוך רמה"ש לא כל השכונות אותו דבר, אנחנו יודעים לעשות את ההתאמות האלה ונעשה אותן. ב'שומר בחומות' התושבים לא רצו אל שר הפנים, אלא אליי כראש עיר, ואמרו לי שהם רוצים ממ"ד בבית ולא רוצים לעמוד בחדר מדרגות עם תינוקת בת שנה באמצע הלילה".
3 צפייה בגלריה
חיים ברוידא, אבי גרובר
חיים ברוידא, אבי גרובר
חיים ברוידא, אבי גרובר
(צילום: אלי דסה)

החטא של התמ"א

אחת הבעיות הגדולות של תמ"א 38, שאותה המתווה החלופי של שקד אינו פותר, היא אי הגעתה לפריפריה בשל חוסר כדאיות כלכלית. בנוסף, התוכנית אינה פותרת את בעיית היטלי ההשבחה. תמ"א 38 הקנתה ליזמים פטור מהיטלי השבחה, שמבחינת העיריות משמשים למימון התשתיות, וזו הייתה אחת הסיבות להתנגדות ראשי הרשויות לתוכנית.
"תמ"א 38 נולדה בחטא", הוסיף גרובר. "ניסו לעשות one size fit all - כל המדינה עם אותם כללים. לכולם מייצרים בדיוק את אותה החליפה, והיא אמורה לעבוד בכל הארץ. כל נושא הנדל"ן מתחיל מכדאיות כלכלית, אם יש או אין כסף, האם אתה יודע לייצר את המסלול הכדאי ליזמים כדי לבנות, מאחר שהמדינה סירבה לשים כסף בעצמה, וזה החטא של התמ"א. לכן, רואים את התמ"א מצליחה במקומות מאוד מסוימים. לא במקומות שבאמת צריכים את חיזוק המבנים לרעידות אדמה ולא בפריפריה שזקוקה לה".
"תנו לנו, לרשויות, את מגוון הכלים. אני חושב שצריך להשאיר את התמ"א. כרגע יש ברמת השרון עשרות פרויקטים בביצוע, ולא הייתי רוצה לראות מבנים שיכולים להתחזק נשארים בלי אפשרות להתחדשות עירונית. כרגע התמ"א עובדת ואין שום סיבה לעצור אותה".
ברוידא חיזק את הדברים, ואמר כי "אנחנו עיר שיש לה סמכות עצמאית, ועדה עצמאית. אנחנו מתכננים את העיר שלנו כפי שאנו חושבים שצריך להיות. שרת הפנים מקבלת ייעוץ מאנשים מסוימים, היא מביאה את האג'נדה שמביאים לה. אני כראש עיר יודע לא פחות טוב ממי שנמצא שם, מה טוב לעיר שלי. לכן, תנו לנו כראשי ערים את הסמכויות להחליט בתוך הערים שלנו איך הן ייראו. זו האג'נדה שלי".
לדבריו, "יש בניינים שנבנו בתחילת שנות ה-80, ועד 1992 לא נבנו ממ"דים. הם לא נמצאים בהתחדשות העירונית, וכן הייתי מכניס אותם למהלך הזה". עם זאת, ציין ברוידא כי "ברעננה, מאז כניסתי לתפקיד, אני לא מאפשר תמ"א 38 א' אלא רק תמ"א 38 ב', שהיא הריסה ובנייה מחדש. זה מקל על התושבים גם מבחינת חנייה - בונים מחדש אז בונים חניונים מתחת לקרקע. אנשים שחנו עד היום ברחוב, חונים למטה ופחות מצופפים את הרחוב והאוכלוסייה. אלה דברים שצריכים להמשיך אותם.
"כמי שהיה בפיקוד העורף וראה מה שקרה בטורקיה, רעידת האדמה שגרמה להרס ולטרגדיות איומות, אני לא רוצה שזה יקרה ברעננה - עיר בת 100, שיש בה בתים ישנים מאוד. לכן, ההתחדשות העירונית בעלת ערך מרכזי. אני חייב ללמוד את דברי השרה שקד, ועדיין דבק ביתרון שלי כראש עיר לדעת מה טוב לעיר שלי. איפה שעובד טוב, אין צורך לשנות".