מתחילת השנה גל של הנפקות שטף את הבורסה בתל אביב, עם לא פחות מ-60 הנפקות. אלא שלמרבה הצער לא מעט מהן נסחרות כיום מתחת לשוויין, פחות מחצי שנה אחרי ההנפקה - נקסטפרם ירדה ב-31%, אנרגין ב-43%, מאסיבית ב-43%, קויק ב-36%, ויש עוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נראה שהכסף הזול שבידי המשקיעים הביא לתמחור גבוה מידי של חלק מהמניות שהונפקו, במיוחד מניות המוגדרות כמניות "צמיחה" - מניות שאין להן הכנסות, ולעיתים הן אף מפסידות, אבל הן מצליחות למכור "חלום" כזה או אחר, שבגללו המוצר או השירות החדשני שפיתחו יכבוש את העולם בעתיד.
2 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: ירון ברנר)
אחת מהן, שמצויה בראש הרשימה השבוע, היא מניית הסטארטאפ פוטומיין, שמיתגה את פעילותה תחת הסלוגן "נותנים חיים חדשים לזיכרונות משפחתיים", וירדה ב-17% בשבוע שעבר. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית אשר מאפשרת באמצעות אפליקציה בסלולר לסרוק תמונות משפחתיות שצולמו בעזרת פילם, ולשפר אותן בכל מידי דרכים - למשל להפוך אותן משחור לבן לצבעוניות, ועוד. כן ניתן ליצור באמצעותה אלבום משפחתי דיגיטלי שניתן לשתף.
החברה הונפקה בפברואר וירדה מאז ההנפקה ב-34.6%, וכיום שוויה מסתכם בכ-154 מיליון שקל. הסיבה לירידה בשבוע החולף הייתה פרסום דו"חותיה החצי שנתיים של החברה, מהם עלה כי הכנסותיה אמנם עלו ב-40% ומינויים חדשים הצטרפו לשירות, אבל הצמיחה לוותה בעלייה בהוצאות, בעיקר בשיווק, כדי לגייס משתמשים חדשים, וההפסד שולש ל-3.68 מיליון דולר. לחברה 376 אלף מנויים כעת, לאחר שמספרם עלה תוך שנה ב-57 אלף. החברה מדווחת כי החזר ההשקעה הוא 2.1 דולר על כל דולר בהוצאות השיווק.
האפליקציה מאפשרת שימוש חינמי אך מוגבל במספר התמונות שניתן לסרוק ולהעלות, ובשלב זה מספר המינויים שנהנים מתנאים משופרים עדיין קטן, וצריך לקוות שמשתמשי הגרסה החינמית יעבוד בעתיד הקרוב למינוי בתשלום.
במקביל לביצועי חברות "הצמיחה", שחלקן יהפכו בתקווה יום אחד ליוניקורן, גם בתחום הלואו-טק נרשמו ביצועים השבוע: חברת בריל, יצרנית יבואנית ומשווקת נעליים ותיקה בשליטת אליעזר בוסקילה, זינקה ביום המסחר האחרון (חמישי) ב-11.3% ומתחילת השנה עלתה המניה ב-340%. בריל מפעילה 224 חנויות תחת מותגים ידועים שבבעלותה, ביניהם: גלי, קטלרפילר, ניין ווסט, לי קופר, האש פפי, טימברלנד ונאוטיקה.
תחום ההנעלה העולמי צומח ב-7% מידי שנה, ותקופת הקורונה ובמיוחד היציאה מהסגרים הקפיצו את המכירות שהסתכמו בשנת 2020 בכ-426 מיליון שקל. בשנתיים האחרונות הואצה תוכנית הבראה בחברה בראשות היו"ר שחר תורגמן, והמניה החלה להדביק פערים. הרבעון הראשון של החברה ב-2021 הסתיים ברווח של שמונה מיליון שקל לעומת הפסד של 11 מיליון שקל ברבעון המקביל, המכירות באתר האון ליין זינקו ב-50%, החברה עברה למודל של זכייניות שרווחי יותר עבורה והוסיפה מותגים בינלאומיים, ועוד. מה שהקפיץ את מניותיה מעבר לתוצאות הכספיות - הצטרפותו של איש העסקים ג'קי בן זקן, שזיהה את הפוטנציאל ורכש במאי האחרון 13% ממניות בריל עליהן הרוויח כבר למעלה משבעה מיליון שקל.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.