פעולות הממשלה נגד מתנגדי החיסונים מחריפות: הממשלה יוזמת חוק חדש שימנע תשלום דמי אבטלה למשך שלושה חודשים מעובד שפוטר או התפטר בשל סירובו להתחסן ולהיבדק אם חלה בקורונה. בעיתוי מוזר, שנראה בהול, הועלתה הצעת החוק היום (ב'), בצהרי ערב החג, לאתר החקיקה הממשלתי ולציבור ניתן שבוע ימים בלבד - עד לשמחת תורה - להעיר הערות על החוק, שאין ספק שיהיו לו מתנגדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיקת ynet העלתה כי החוק הוכן בביטוח הלאומי והועלה ביוזמת משרד הרווחה והביטחון החברתי, אולם למרות ששר האוצר אמור להעלות את החוק לאישור הממשלה, בכירי משרד האוצר לא עודכנו בעניינו עד היום בצהריים, וחלקם התעדכנו אודותיו בעקבות פניות ynet.
2 צפייה בגלריה
תזכיר החוק שפורסם עם זמן קצר להערות הציבור
תזכיר החוק שפורסם עם זמן קצר להערות הציבור
תזכיר החוק שפורסם עם זמן קצר להערות הציבור
(צילום מסך)
על פי החוק, שעבר כחלק מהחלטות קבינט הקורונה מסוף אוגוסט לגבי החלת התו הירוק במקומות העבודה, שהפכו להחלטת ממשלה כעשרה ימים לאחר מכן, עובד שפוטר או שהתפטר בשל סירובו להתחסן ולהיבדק - לא יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה במשך שלושה חודשים לאחר עזיבת מקום עבודתו.
ההערכה היא שהדחיפות בפרסום הצעת החוק להערות הציבור, נובעת מהחשש במשרדי ראש הממשלה והבריאות שאלפי ישראלים שהתכוונו להתחסן ייסוגו מכוונתם בשל החלטת ארגון הבריאות בארה"ב שלא לאשר לפי שעה את החיסונים עד לגילי 65. זאת, מכיוון שאין עדיין מספיק מידע על הסכנות שעלולות להיות טמונות בחיסון השלישי.
למעשה, עובד שיסרב להתחסן או לעבור בדיקות מדי מספר ימים - בהתאם לחוק הקורונה - יראו בו כאילו התפטר בנסיבות רגילות ולכן לא יהיה זכאי לקבל כלל דמי אבטלה בשך 90 יום.
בהצעת החוק נאמר: "לאור קביעת משרד הבריאות כי במקומות עבודה בהם מתקיים ריבוי גורמי סיכון מגבירי הדבקה, הן עבור העובדים עצמם והן עבור המצויים עמם במגע, קיימת הצדקה אפימדיולוגית להחלת תו ירוק כדי לצמצם סיכונים אלה".
על פי הצעת החוק, יביא שר האוצר לאישור הממשלה או קבינט הקורונה תקנות להחלת התו הירוק על עובדים במקומות עבודה, בין השאר במוסדות בריאות ורווחה ובמקומות עבודה שפתיחתם לציבור מותנית בהצגת אישור תו ירוק או אישור תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מיידית.
לדעת גורמים ממשלתיים, שלילת דמי האבטלה תהווה זרז נוסף לקבלת החיסון או לביצוע הבדיקות על פי תקנות התו הירוק, בין השאר על ידי עובדים בצוותים רפואיים, במערכת החינוך, במוסדות הרווחה ובקרב כוחות הביטחון.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר: "הדרישה שעובדים יתחסנו או יעשו בדיקות היא צעד לגיטימי. אנו תומכים באופן מלא ביוזמה החדשה, שנועדה ליצור סביבת עבודה בריאה ובטוחה לעובדים בישראל ובריאות הציבור בכללותו, תוך חיזוק הסביבה העסקית והכלכלה הישראלית. עלינו לזכור כי כל עובד שמסרב לשמור על סביבת עבודה בטוחה בהימנעות מחיסון או בדיקה, פוגע בבריאות הציבור ועל כן זוהי זכותו של המעסיק למנוע ממנו להגיע למקום העבודה, ובוודאי שלא לשלם לו שכר על הימים בהם הוא נעדר מעבודתו".
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
(צילום: נמרוד גליקמן)
בתוך כך, חברת פייזר הודיעה הבוקר כי תבקש לאשר את החיסון לקורונה שפיתחה גם בקרב ילדים בני 11-5.
לפי ההודעה של החברה האמריקנית, החיסונים של פייזר נמצאו יעילים והניסוי שנערך בקרב קבוצת גילים זו הסתיים בהצלחה. לפיכך, פייזר תעביר את הבקשה הנוגעת לילדים למנהל התרופות והמזון האמריקני -FDA.