במשרד האוצר מתנגדים בתקיפות להצעה שנבחנת במשרד השיכון להעלות את הפטור ממס על השכרת דירות ל-7,000 שקל. הצעה נוספת הנבחנת במשרד השיכון זוכה עם זאת לתמיכה באוצר – מתן הקלה משמעותית למשכירי דירות שלא יעלו את מחיר שכר הדירה במשך חמש שנים מעבר לשיעור האינפלציה בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשרד השיכון בוחנים בימים אלה רעיון להעלות את הפטור הקיים ממס הכנסה על השכרת דירה מ-5,196 שקל כיום ל-7,000 שקל, כדי להביא להוזלה של שכר הדירה. כיום קיים פטור מלא ממס על הרווחים מתשלומי שכר דירה שמקבלים בעלי הדירות, כאמור, עד לסכום של קרוב ל-5,200 שקל. סכום זה מתעדכן מדי שנה על פי המדד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אוראל כהן)
מעל לסכום זה מחויב משכיר הדירה לתשלום מס על כל שכר הדירה שמשולם לו, מהשקל הראשון. זאת, כאשר עומדות בפניו שתי אפשרויות: לשלם 10% מהשקל הראשון או לשלם את המס השולי שבו הוא מחויב מהתקרה הקבועה בחוק.
לרעיון החדש יש פן חיובי ופן שלילי: מחד משכירי הדירות שלא יחויבו במס עד לגובה שכר דירה של 7,000 שקל לא יעלו באופן דרסטי את גובה התשלום לשכר הדירה. מאידך משכירי דירות שנמנעו עד כה מלדרוש יותר מ-5,200 שקל על דירות יקרות יחסית יעלו כעת את מחיר שכר הדירה ללא חשש עד ל-7,000 שקל ולא יחויבו במס על ההפרש בין 5,200 ל-7,000 שקל.
ברשות המיסים ובמשרד האוצר הציעו דווקא זה מכבר לבטל את הפטור הגורף ממס על שכר דירה, שכן רק כאן קיים פטור בניגוד לחיוב במס הכנסה על כל הכנסה מעבודה, לפי מדרגות המס, ועל הכנסות מרווחים בשוק ההון. אולם, מחשש לעלייה בשכר דירה בשל הטלת המס נמנעו עד כה מלבצע את המהלך.
כעת מתנגדים במשרד האוצר בתקיפות לרעיון העלאת הפטור ל-7,000 שקל, שכן כך הופכת השכרת דירה לכדאית עוד יותר והדבר יעודד דווקא עלייה במחירי הדירות ובשכר הדירה.
כך או כך, ברשות המיסים מנסים זה שנים להתחקות אחר משכירי דירות שאינם מדווחים על השכרתן ומעלימים כך אלפי שקלים של תשלומי מיסים מדי שנה, אם הדירות מושכרות ביותר מתקרת הפטור ממס. אחת השיטות הידועות היא לכתוב בחוזי השכירות סכומים של עד כ-5,000 שקל ואת שאר שכר הדירה, אם זאת מושכרת למשל ב-6,000 או ב-8,000 שקל, לקבל מהשוכרים במזומן.
עוד רעיון שנבחן במשרד השיכון, ושאין התנגדות בעניינו, הוא לעודד משכירי דירות לא להעלות את שכר הדירה, כפי שנהוג במדינות שונות כמו גרמניה, מעבר לעליית שיעור האינפלציה. כעת למשל היה במקרה כזה עידוד להעלות את שכר הדירה רק ב-5% בשנה ולא מעבר לכך. לאחרונה נודע שחלק ממשכירי הדירות העלו את שכר הדירה אף ב-10% וב-15%.
התמורה שמציעים במשרד השיכון, למי שלא יעלה את מחיר שכר הדירה במשך חמש שנים מעבר לשיעור עליית המדד, תהיה מתן פטור מוחלט מתשלום מס שבח לבעל הדירה כאשר זה יבקש למכור אותה.
בכל מקרה גורמים ממשלתיים מבהירים כי לא ניתן יהיה לבצע את התוכניות הללו, בכל מקרה, לפני הבחירות הקרובות ויהיה צורך לבחון צעדים שונים שמוצעים ברפורמה חדשה שיגבשו במשרדי השיכון והאוצר רק בימי הממשלה הבאה.