מניית טרמינל איקס, אתר הקניות המקוון בבעלות הראל ויזל ושותפים, ירדה השבוע ב-27% וכיכבה בראש טבלת המניות היורדות. החברה, שהונפקה במחיר שיא של 1.4 מיליארד שקל, נסחרת כעת בשווי של 1.03 מיליארד שקל ומסבה בינתיים הפסד למשקיעים בהנפקה.

3 צפייה בגלריה
טרמינל איקס הדמיה של חנות
טרמינל איקס הדמיה של חנות
טרמינל איקס
(הדמיה: טרמינל איקס)

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ניתן לומר שזה לא החודש של הראל ויזל: טרמינל מצטרפת לכוכבת אחרת של ויזל, חברת ריטיילורס, המאגדת את פעילות הספורט של ויזל - זיכיונות בישראל ובחו"ל למותגים נייקי, פוט לוקר ודרים בארץ, שהונפקה גם היא השנה בשווי שיא של 1.8 מיליארד שקל וכיכבה גם היא החודש בצמרת טבלת המניות היורדות.
מאז התאוששה מעט, ועדיין איבדה בשלושת החודשים האחרונים (נכון ליום חמישי האחרון) כ-19% מערכה. בין השאר, בעקבות הודעה מנייקי כי תצמצם את שיווק מוצריה לרשת פוט לוקר, במסגרת מדיניותה העולמית להעצים את השיווק הישיר לצרכן בערוצים משלה.

3 צפייה בגלריה
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל
(צילום: דימה טליאנסקי)
בנוסף, בסוף השבוע דיווחה פוקס כי עסקת רכישת אנרג'ים, יבואנית ומשווקת ציוד ספורט לחדרי כושר ובתים, תמורת 34 מיליון שקל, מתעכבת על ידי רשות התחרות שטרם נתנה את האישור המיוחל למיזוג.
מאז כניסת הממונה החדשה, עו"ד מיכל כהן, הוקשחה עמדת הרשות ביחס למיזוגים ורכישות של גופים חזקים במשק. כך למשל, לא אושרה לחברת שטראוס לרכוש את משק וויל, יצרנית טופו מובילה.
בעת הפרסום הראשון של עסקת אנרג'ים אמר ויזל כי "הכוונה לפתוח 20 חנויות לציוד ספורט ולשנות את פני הענף". בעקבות העיכוב של רשות התחרות האריכה פוקס את מועד העסקה לחודש מאי.
לקינוח ספג ויזל את "קטטת הכפכפים" המתוקשרת בקניון רמת אביב היוקרתי בהשתתפות ממתיני התור בסניף פוט לוקר, בהשקת כפכפי קניה ווסט.

למרות החודש "הרע" לחברות הציבוריות של ויזל והפסד שלו על הנייר של מאות מיליוני שקלים כתוצאה משחיקה בשוויין, יש לויזל גם בשורות משמחות בהיבט האישי. אחרי מאבק מול חלק מבעלי המניות בראשם בית ההשקעות אלטשולר, אושר לויזל תגמול מניות בשווי 15 מיליון שקל בחברת ריטיילורס, בה הוא מכהן כיו"ר הפעיל שלה.
בשורות טובות נוספות - לכלל עסקי ויזל שמפעיל מאות חנויות בקניונים של שלל מותגיו: למרות נבואות הזעם שניבאו עם תחילת הקורונה ש"ברצפת הקניונים יצמח עשב" כי הציבור יעבור לרכישות באינטרנט, הציבור חזר ובגדול לקניונים. בשיחה עם מנכ"ל מליסרון לרגל הפרסום בשבוע שעבר של דו"חות מליסרון המצוינים, עולה כי ממחצית פברואר, בו לכאורה תם הסבב האחרון של האומיקרון, המספרים מבחינת פדיון ומבקרים חזרו לתקופה מקבילה ב-2019, לפני הקורונה, ושללכת לקניונים, זה יותר "מללכת לקניות" עבור הציבור הישראלי - זה צורך חברתי וצרכני.
זה בא לידי ביטוי בדו"חות טרמינל שפורסמו בשבוע שעבר שבהם נכתב כי "החל מהיציאה מהסגרים חלה התמתנות בביקושים". טרמינל לא היחידה: גם חברת אסוס, אתר הקניות הבריטי, דיווחה על ירידה בתחזית (אנדרס פובלסן מבעלי המניות באסוס השקיע בהנפקת טרמינל 22 מיליון דולר תמורת 8% מהמניות). תחזית הצמיחה המאכזבת שכלולה בדו"חות טרמינל ציננה את התלהבות המשקיעים. בדו"ח נאמר כי קצב הצמיחה צפוי להיות נמוך, כ-15% עד 30%, זאת בהשוואה לקצב צמיחה של 50% בקורונה - כאשר הציבור היה כלוא בבית והעביר זמן ברכישות באינטנרט. לטרמינל היה יתרון - משלוח מהיום למחר, בניגוד לאתרים מחו"ל שסבלו מעיכובי משלוח בעקבות הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בקורונה. החברה סיימה את 2021 עם הפסד של 8.6 מיליון שקל.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.