בצל הסערה בשוק המזון, מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא התראיין הבוקר (יום ה') לאולפן ynet ואמר כי "יוקר המחיה בארץ גבוה ומחייב טיפול, אנחנו מנסים להבין מה השתבש. הייתה מחאה חברתית, הייתה ועדת טרכטנברג שנתנה המלצות שרובן יושמו, ואנחנו רוצים לבדוק מה הסיבה שיוקר המחיה נשאר כל כך גבוה עד היום".
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שלשום נחשפה החקירה של רשות התחרות נגד מספר רשתות שיווק וספקיות גדולות, וזאת בעת שחוקרי הרשות פשטו על משרדי שופרסל ושטראוס והחרימו מסמכים ומחשבים במטרה למצוא בהם עדויות. החשד הוא שהחברות תיאמו ביניהן העלאת מחירים, וכמו כן נבדק האם נעשה ניסיון מצד הספקים להציע לרשתות הטבות בתמורה לתמיכתן במהלך להעלאת מחירים.
2 צפייה בגלריה
"צריך לבדוק את כל שרשרת האספקה". סופרמרקט
"צריך לבדוק את כל שרשרת האספקה". סופרמרקט
"צריך לבדוק את כל שרשרת האספקה". סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, ביומיים האחרונים נחקרו ברשות מנהלי ונושאי משרה בכירים משופרסל, שטראוס, ויקטורי, דיפלומט, רמי לוי וייתכן שגם אחרים. בין החקירות, הגיעו רמי לוי ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן לדיון בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא. לוי הוצא מהדיון לאחר שעורר סערה בתגובתו לח"כים, אחרי שטען שאם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקל ולא ב-4-2 שקלים לקילו.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי מוצא מועדת הכלכלה
רמי לוי מוצא מועדת הכלכלה
רמי לוי מוצא מועדת הכלכלה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"לוי דיבר מדם ליבו", אומר ד"ר מלכא, "כי יש אמת בכך שיש התייקרויות בכל העולם של חומרי גלם, אנרגיה, הובלות, לוגיסטיקה, שכר עבודה ועוד. עם זאת, צודקים הצרכנים שאומרים 'אנחנו לא גומרים את החודש ומתלבטים בין תרופה לעגבניה', אנחנו לא רוצים להיות שם כמדינה, ולכן צריך לבדוק את כל שרשרת האספקה, וזה מה שאנחנו עושים כשלטון המרכזי. מעבר לזה, הטענות על העלאות מחירים נכונות חלקית בגלל השחיקה בשער הדולר".
על החקירה ברשות התחרות אומר מלכא כי "איני יכול להתייחס לפרטי החקירה כי היא בעיצומה, אבל אני יכול להגיד שיש חשד להפרה של חוק התחרות, וזה משהו שאנחנו מחוייבים לבדוק אותו. אם וכאשר יימצא שמישהו עבר על החוק והשתמש בכוחו המונופוליטסי או ייתן את הדין על כך.
"חשוב להבין שעצם קיום המונופול זו לא עבירה על החוק, אבל תיאום מחירים זו עבירה. זה מה שאנחנו בודקים עכשיו אגב בוועדה לבחינת פערי התיווך שאני עומד בראשה. אנחנו בודקים פערים בשוק הפירות והירקות ובודקים כל חוליה בשרשרת האספקה מהחקלאי ועד הצרכן".
אתם לא יודעים כמה קמעונאים גובים על פירות וירקות? "אנחנו יודעים כמה קמעונאים גובים וכמה סיטונאים גובים, השאלה האם נעשה רווח עודף אם נעשה שימוש בכוח מונופוליסטי ולכאורה זה משהו שפשוט לבדוק, אבל הוא ממש לא פשוט בפירות וירקות. זה מושפע מעונות שונות, אם יש חוסר בשוק הכוח יותר אצל החקלאים, כשיש עודפים אז הכוח אצל הסיטונאים והקמעונאים. יש סיטונאים שהם גם קמעונאים וזה מורכב. זאת הבדיקה שאנחנו עורכים כעת עם טובי אנשי המקצוע כדי לגלות אם נעשה שימוש בכוח מונופוליסטי.
"אם יש כשל שוק שכזה, יש זכות ואפילו חובה להתערבות בשוק מצד המדינה, כי כשל כזה הורס את שיווי המשקל של שוק חופשי. לכן מהזווית של המשק זו החובה שלנו להתערב כדי לשמור על שיווי המשקל הזה".