ועדת גילאור לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות הודיעה היום (א') כי החליטה שלא לאשר את מועמדותו של יובל אלבשן למנכ"ל הביטוח הלאומי. הוועדה, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור, קבעה כי לאחר דיונים ממושכים נמצא כי אלבשן "אינו עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מהתאגידים הסטטוטוריים הגדולים והמורכבים במדינה, המעסיק כ-4,500 עובדים, שתקציבו המנהלי בלבד עומד על כ-2.2 מיליארד שקל, ותקציבו הכולל עולה על 120 מיליארד שקל".
לפני כחודשיים החליט שר הרווחה, מאיר כהן, למנות את אלבשן לתפקיד במקומו של המנכ"ל הנוכחי מאיר שפיגלר, שאמור להתמנות לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. הוא התמודד על התפקיד מול שני מועמדים נוספים - יעל מבורך, לשעבר מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי ולשעבר בכירה באגף התקציבים במשרד האוצר, וראובן קפלן, שניהל בעבר את בית ההשקעות פסגות והיה מנכ"ל של חברת עמידר.
1 צפייה בגלריה
פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו
פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו
פרופ' יובל אלבשן
(צילום: שחר גולדשטיין)
הביקורת שנרשמה סביב המינוי עוסקת בעיקר בשאלת הניסיון. בפני הוועדה הובאו טיעונים כי אלבשן לא עומד בקריטריונים המתאימים מאחר שבא עם ניסיון אקדמי וחברתי משמעותי, אך לא ניהל גופים גדולים. גורמים במשרד הרווחה מסבירים שדווקא חיסרון זה עמד בין השיקולים המשמעותיים שהובילו את השר בהחלטה - האג'נדה החברתית של אלבשן שמגיע עם ניסיון רב בתחומים חברתיים וסוציאליים.
אלבשן הוא עורך דין ופרופסור למשפטים. בין השנים 2016-2020 כיהן כדיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו. הוא בעל ניסיון כמנהל מרכזי הזכויות של עמותת "ידיד" וכיו"ר הקרן למפעלי שיקום. הוא פעיל חברתי שלקח חלק בהקמה ארגונים חברתיים שונים וכתב ספרים ומאמרים רבים בנושאים של ביטחון סוציאלי.
שר הרווחה, מאיר כהן, מסר בתגובה כי פרופ' אלבשן מוביל שנים רבות ארגונים גדולים שעוסקים בתחום הביטחון הסוציאלי והוא בעל מומחיות מיוחדת בתחומים אלו. קיווינו שהוועדה תאשר את המינוי, אנחנו מצרים על אי אישור המינוי ומצפים לקבל את ההחלטה המנומקת מהוועדה בכדי ללמוד אותה".