עוד זינוק בשוק הפודטק: מניית חברת נקסטפרם (NextFerm), העוסקת בפיתוח וייצור חומרי תזונה המבוססים על שמרים ללא הנדסה גנטית, קפצה השבוע ב-26.9% בבורסה המקומית בתל אביב. זאת, לאחר שהודיעה כי קיבלה אישור מהשלטונות בקנדה לשווק את נוגד החמצן הייחודי שלה במדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרות שכל העולם במרדף אחרי חלבון אלטרנטיבי ומוצרי בריאות, עדיין מדובר בחברה צעירה בשלביה העסקיים הראשונים. נקסטפרם הונפקה בתחילת השנה לפי שווי של 105 מיליון שקל ותוך שבעה חודשים בלבד איבדה כ-25% משוויה. כיום היא נסחרת בשווי של 88 מיליון שקל, לאחר שמתחילת החודש עלתה בעקבות דיווחים חיובים בכ-15%.
2 צפייה בגלריה
תוספי חלבון. אילוסטרציה
תוספי חלבון. אילוסטרציה
תוספי חלבון. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חברות הפודטק במירוץ לתחליפי מזון ממקורות שאינן מהחי, בעיקר חלבון שהוא אבן יסוד בתזונה האנושית, ועוסקות בין היתר בהפקת חלבון מזבובים ועד לשמרים - הפיתרון שמציעה נקסטפרם.
שוק תחליפי החלבון כולו נאמד בכ-13 מיליארד דולר ובעל קצב צמיחה של 109% בשנה. נוגדי החימצון למינהם הפכו גם הם ללהיט בקרב צרכני תוספי התזונה ושוחרי בריאות - שכן תפקידם לנטרל את הנזק שנגרם לגוף על ידי רדיקלים חופשיים.
החברה משתמשת בטכנולוגיה להשבחת זני שמרים קיימים ומתמקדת בשני מוצרי דגל: נוגד חמצן, המשמש כתוסף תזונה, ותחליף חלבון. בחודש שעבר השלימה את השלב הראשון בדרך למסחור החלבון שלה שצפוי לצאת לשוק בשנה הבא, כאשר דיווחה שפיילוט הייצור של תחליף החלבון הטבעוני שלה במתקני הייצור בארה"ב הסתיים בהצלחה. לטענת החברה, המוצר לא מכיל ריחות או טעמי לוואי המאפיינים חלבונים צמחיים והיא צופה הצלחה בשל "הבידול ביחס למוצרים מתחרים המבוססים על אצות בריח דגי".
מניות מובילות נוספות שבלטו השבוע בבורסה המקומית: פינרג'י עלתה ב-17.85%: אברא ב-12.81%; בונוס ביוגרופ ואורמד פארמ בכ-11% כל אחת. רובוגרופ ירדה ב-17.37%; מאסיבית ב-13.09%, איתמר ב-12.8% ואקסיליון נפלה ב-11.95% לאחר שבועיים של עליות.

מדד ת"א בנייה זינק ב-30% מתחילת השנה

מחירי הדירות ממשיכים לזנק והיחס בין מחיר דירה ממוצעת לבין השכר הממוצע בישראל מתקרב ל-14 שנות שכר - מהגבוהים בעולם המערבי. בשל כך, בדקנו מה קרה למדד ת"א בנייה, אשר הושק רק בפברואר 2020 וכולל בתוכו 30 חברות ציבוריות בתחום הבנייה בשווי שוק מצטבר של כ-44 מיליארד שקל. בין החברות במדד: קנדה ישראל, קרדן נדל"ן, אשטרום, אפריקה מגורים, שיכון ובינוי ועוד.
מתחילת השנה זינק המדד בכ-30% ומיום השקתו ועד היום ב-52%. לא מן הנמנע כי מחירי הדירות יוסיפו לטפס ומשקיעי הנדל"ן ימשיכו לגרוף רווחים, אולם למי שאין אמצעים לרכוש דירה להשקעה במחירי השוק הנוכחיים, יכול לבחון השקעה בקרנות סל שעוקבות אחרי מדד ת"א בנייה. יחידת קרן סל נסחרת כמו מניות וריבוי החברות שמרכיבות את המדד מאפשר פיזור יחסי של הסיכון בין יזמים, פרויקטים ומיקומים גיאוגרפיים שונים. עם זאת חשוב להבין כי בניגוד לדירה להשקעה, מחיר המניה יכול לעלות ולרדת בתדירות גבוהה ובשיעורים חדים יותר.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצה לנהוג בדרך זו או אחרת.