העליות החדות בשער הדולר, אשר נמשכו גם הבוקר (ד') והגיעו עד ללמעלה מ-1%, התמתנו מעט, ככל הנראה גם בגלל התערבות מתונה של בנק ישראל שמכר דולרים. יחד עם זאת, הדולר המשיך להתחזק גם היום - שערו היציג נקבע על 3.663 שקלים, עלייה של 0.38%. זאת, לאחר שאתמול זינק ב-2.41%. במקביל, גם האירו הוסיף היום 0.15% ושערו היציג נקבע על 3.8945 שקלים, לאחר שאתמול זינק גם הוא ב-2.14%. בהסתכלות חודשית התחזקו שני המטבעות המובילים אל מול השקל בכ-7% וכ-5%, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הבורסה בת"א ננעלה היום בירידות קלות. הירידות שהגיעו במהלך הבוקר ללמעלה מ-1%, התמתנו בהמשך ומדד ת"א 35 אף עבר לעליות קלות. בנעילה: מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ות"א 125 בכ-0.5%.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, חברת נדל"ן גדולה נוספת מתייחסת היום בדיווח לבורסה למהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. אחרי שבתחילת השבוע הזהירה חברת לוינשטין נכסים, זרוע הנדל"ן של קבוצת לוינשטין, בדוח התקופתי שלה לשנת 2022 מפני השלכות הרפורמה - כותבת חברת הנדל"ן המניב אמות השקעות בדוח התקופתי שלה כי תוכנית הממשלה והמחלוקות שהתגלעו בעקבותיה עלולים לפגוע בפעילות החברה.
על אף שגם בנושא זה, בדומה למרבית התנודות בשוק ההון, לא ניתן לספק הסבר חד-משמעי וברור להיחלשות השקל, נראה כי ההיחלשות המשמעותית של השקל בשבועות האחרונים מושפעת, לפחות בחלקה, מהחששות סביב המהפכה המשפטית ומחוסר הוודאות הגדולה ששוררת סביב הכלכלה הישראלית, הן בראי המשקיעים הישראלים והן בראי העולם כולו. לכך, מצטרפת נעילה שלילית במיוחד אמש בוול סטריט שמחזקת את הדולר עוד יותר: דאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו בכ-2% כל אחד ומדד נאסד"ק נפל בכ-2.5%.
כך למשל, באופן חריג למדי, במשך שעות ארוכות אתמול הכתבה הראשית בכתב העת העולמי בלומברג (בגרסתו המתמקדת במזרח התיכון) עסקה בהיחלשות המטבע המקומי. "השקל הישראלי צנח ברקע החששות סביב 'שינוי כולל' (overhaul) במערכת המשפט, אשר האפילו על העלאת הריבית החדה של הבנק המרכזי", כתבו בבלומברג, בהתייחס להחלטה של בנק ישראל שלשום להעלות את הריבית ב-0.5% נוספים, אשר הייתה אמורה - לכאורה - דווקא לחזק את המטבע המקומי.
2 צפייה בגלריה
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
(צילום מסך)
בבלומברג ציטטו את אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, שהודה כי "אי-ודאות פוליטית" השפיעה על השוק הישראלי, והוסיפו כי ענקית ההשקעות העולמית סיטיגרופ מהמרת כעת נגד השקל ומעריכה כי הוא צפוי לרדת ב-8% אל מול הדולר, עד לשער של 3.95 שקלים.
לצד השפעות על המשק כולו ועל שוק הייבוא הישראלי, היחלשות השקל עלולה להשפיע לרעה גם על הצרכנים. כך למשל, האינפלציה בישראל עלולה לעלות, מחירי הדלק - אשר נקבעים בין היתר על פי שער הדולר בחמשת הימים האחרונים של כל חודש - עלולים גם הם לזנק וכך גם הוצאות הישראלים שטסים לחו"ל וייאלצו להוציא יותר שקלים עבור כל דולר או אירו. יחד עם זאת, יש גם מי שמרוויח מהעלייה בשער הדולר, בראשם היצואנים וענף ההייטק בפרט, אשר מחזיקים רזרבות גדולות של מט"ח.
פורסם לראשונה: 09:43, 22.02.23