חברת נדל"ן גדולה ראשונה מתייחסת היום (א') בדיווח לבורסה למהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. מדובר בחברת לוינשטין נכסים, זרוע הנדל"ן של קבוצת לוינשטין. בדוח התקופתי לשנת 2022 כותבת לוינשטיין נכסים כי "הממשלה החדשה החלה לקדם שינויים משמעותיים במערכת המשפט" וכי לשינויים אלה "עלולה להיות השפעה לרעה על הסביבה הכלכלית בה פועלת החברה, על עלות מקורות הגיוס, על דירוג האשראי של המשק הישראלי ועוד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בפרק בנושא "סביבה כלכלית והשפעת גורמים חיצוניים על פעילות החברה" מתייחסת קבוצת לוינשטיין לסוגיות כגון סביבת הריבית החדשה בעקבות העלאתה על ידי בנק ישראל; אירועים גיאו-פוליטיים, כגון הופעתה מחדש של מגפת הקורונה בסין והמלחמה בין סוריה לאוקראינה; היצע וביקוש בתחום הנדל"ן המניב, על רקע הפיטורים האחרונים בחברות ההייטק וההחלטה של חלק מהחברות המובילות להקפיא מעבר למשרדים חדשים; וכן למדיניות הממשלה, בדגש על המהפכה המשפטית ולמחאה נגדה.
1 צפייה בגלריה
 אתר בנייה
 אתר בנייה
(LO-DESIGN/Pixabay)

על כך כותבת החברה כי "בחודש דצמבר 2022 הוקמה ממשלה חדשה. למועד דוח זה קיים חוסר ודאות באשר לצעדי הממשלה, רפורמות, וסדרי העדיפויות בתחומים השונים. יצוין כי הממשלה החדשה החלה לקדם שינויים משמעותיים במערכת המשפט. השינויים המוצעים מעוררי מחלוקות בקרב גופים כלכליים בארץ ובעולם ובקרב מומחי משפט ואף הובילו למחאה ציבורית רחבה אשר לדעת תומכיה תחליש את כוחה של מערכת המשפט ותוביל לפגיעה בדמוקרטיה".
לפיכך מזהירה החברה כי "לשינויים כאמור עלולה להיות השפעה לרעה על הסביבה הכלכלית בה פועלת החברה, על עלות מקורות הגיוס, על דירוג האשראי של המשק הישראלי ועוד. בשלב זה אין ביכולתה של החברה לאמוד את ההשפעות האמורות ככל ותהיינה".

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: השוק לא מטומטם, הסכנה ממשית
(צילום: ירון ברנר)

בדוחותיה הכספיים מוסיפה הקבוצה וכותבת כי פעילותה מושפעת ממדיניות הממשלה, "לרבות בקשר עם זמינות עובדים זרים ובעלי הכשרה מקצועית מתאימה; מחירי תשומות בנייה (בין היתר בהיבט של היטלים ומיסים המוטלים על יבוא חומרי גלם וציוד); מדיניות גופי התכנון ומדיניות הממשלה בקשר עם מתן רישיונות והיתרי בנייה לצורך פעילות בתחום הנדל"ן; החלטות קבינט הדיור בקשר עם הקצאת קרקעות לדיור להשכרה ארוכת טווח; הסבת מבני תעשייה ומסחר למגורים; רפורמות שונות בתחומי הרישוי והתכנון ובנייה; החלטות מועצת מקרקעי ישראל בנוגע לחכירה בקרקעות חקלאיות" ומציינת כי "במועד דוח זה, אין ביכולתה של החברה להעריך את מלוא היקף גורמים כאמור על פעילותה בעתיד".
נזכיר, כי בחודש האחרון הזהירו כלכלנים בכירים, מנהלי בנקים, מנכ"לים של משרדי ממשלה ומנהלי רשתות גדולות מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה בישראל. חלקם גם קראו להידברות בנושא. כך למשל, רק בסוף השבוע האחרון אנשי עסקים מובילים במשק הביעו חשש מפני השלכות המהפכה המשפטית והפילוג בעם על הכלכלה, בפגישה שקיים עימם שר הכלכלה, ניר ברקת, בביתו של איש העסקים הראל ויזל בסביון. חלק מהמשתתפים חתומים על מכתב הקמעונאים ששלחו לפני שבוע והופנה גם אליו, בו קראו לפשרה והדיברות בנושא.
יצוין כי בשנת 2022 רשמה החברה שיפור בתוצאות הכספיות ובמדדים התפעוליים, ובהם עלייה בשווי ההוגן של הנכסים המניבים, עלייה בדמי השכירות ובשיעורי התפוסה ביחס לשנה הקודמת. מנכ"ל קבוצת לוינשטין, שאולי לוטן, אמר עם פרסום הדוחות הכספיים כי "קבוצת לוינשטין מתאפיינת בהתנהלות שקולה ואחראית גם בימי שיא של השוק וגם בתקופות מאתגרות, דבר המאפשר לקבוצה לשמור על יציבות, להשיג שיפור במספרים מדי שנה, ולהציג יחסים פיננסים חזקים ואיתנות פיננסית משמעותית".
קבוצת לוינשטין פועלת מאז שנת 1964 בבנייה למגורים ולמשרדים בארץ ובחו"ל. פעילותה כוללת יזמות פרויקטים למגורים, לבנייני משרדים ולמבנים למסחר ולתעשייה. לוינשטין נכסים היא זרוע הנדל"ן המניב של קבוצת לוינשטין, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה ונכללת במדד ת"א 90 ומדד נדל"ן מניב בישראל. בבעלות החברה, בין היתר, מספר בנייני יוקרה למשרדים בתל אביב CLASS A (הכוונה, בין היתר, לרמת גימור גבוהה של המשרדים) וכ-180 שוכרים במגוון עיסוקים.