אור ירוק לאלפי יחידות דיור ביישובים הדרוזים: על רקע החלטת הממשלה היום (א') לקדם תוכנית לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בישראל, ל-ynet נודע כי ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במינהל התכנון דחתה הבוקר עררים נגד תוכנית להקמת שכונה חדשה בדלית אל כרמל, הכוללת 3,200 דירות חדשות, ובכך למעשה אפשרה את קידום התוכנית. במקביל נודע כי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה בשבוע שעבר באופן סופי את תוכנית המתאר ליישוב ג'וליס, הכוללת תוספת של 3,365 דירות, שהדיון לגביה החל בטרם החלו ההפגנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ההחלטה מגיעה לאחר עימותים קשים בשבועות האחרונים בין שוטרים לדרוזים שהפגינו נגד הקמת טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת בצפון רמת הגולן. העימותים פסקו אחרי "פגרת חג הקורבן", אולם הדרוזים והממשלה עדיין חלוקים בנוגע לפתרון לסוגייה, והחברה האחראית על הבנייה מתכננת לחדש את הפעילות, מה שעלול לגרור גם את חידוש ההפגנות.
1 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים ברמת הגולן
(צילום: אפי שריר)
התוכנית שהובאה היום לאישור הממשלה נוגעת להסרת חסמי תכנון ופיתוח ביישובי הדרוזים והצ'רקסים, הכוללת הסרת חסמי תכנון ופיתוח בדיור, ובמסגרתה תוקם ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה להסרת חסמי תכנון ופיתוח ביישובים הדרוזיים והצ'רקסים. לפי הצורך, יוזמן גם יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות או מי מטעמו וכל גורם אחר שהוועדה תראה לנכון לזמן.
על אישור התוכנית אמר היום השייח' מופק טריף, ראש העדה הדרוזית: "ממשלת ישראל הודתה היום בקיום מחדל התכנון ביישובים הדרוזים ובמצוקת הדיור של הצעירים; כאשר ראש הממשלה מציין בפתח ישיבת הממשלה כי זעקת בני העדה הדרוזית מגיעה לשולחן הממשלה וכי הם ערים למצוקת הצעירים הדרוזים, כדברי ראש הממשלה "...אחרי שירותי צבאי, לפעמים מפואר, אין להם בית, אין להם יכולת לבנות חדר". כעת העניינים תלויים בכוונות ובכנות הממשלה ובמבחן התוצאה והביצוע בשטח. הא ותו לא".
טריף הוסיף: "כפי שהודעתי זה מכבר לראש הממשלה, הרי שאני מברך על ההחלטה בעניין היישובים הדרוזים, ומקווה כי זו תחילתה של שינוי מגמה, אך חסרים בה מספר נושאים עקרוניים: ביטול והקפאת הקנסות המנהליים וההליכים המשפטיים כנגד בני העדה הדרוזית שבנו בתי מגורים על אדמות פרטיות; הסדרת והכשרת כל בתי המגורים ביישובים הדרוזים, הרחבת שטחי השיפוט שיכללו גם הקרקעות שבבעלות פרטית והכללת אדמות מדינה עבור מחוסרי דיור; ועיגון מעמד העדה הדרוזית וזכויותה בחקיקה ראשית בכנסת. ללא טיפול מיידי ויסודי בכלל הנושאים לא ניתן לגשר על הפערים, בהם מודה בקיומם ממשלת ישראל, שהצבטרו במשך שנים רבות. שותפות אמיתית וברית חיים במדינת ישראל חשובים ביותר לבני העדה הדרוזית על סמך העקרונות שנקבעו במגילת העצמאות".
תוכנית הבנייה בדלית אל כרמל, שקודמה על ידי האגף לתכנון מקומי במינהל התכנון, זוהי תוכנית ראשונה ביישובי המגזר הדרוזי שתאושר כעת סופית. היא חלה ברובה על קרקעות פרטיות, וקדם לה מהלך של בחינה והתאמת המגרשים בתוכנית לבעליהם לצורך איחוד וחלוקה של הקרקעות, באופן שיאפשר את הבנייה החדשה.
התוכנית, שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה בספטמבר 2022, ממוקמת בדרום-מערב היישוב על שטח של כ-630 דונם. מצפון לה נמצאת תוכנית שכונת "אל ונסה", אשר אושרה לפני כשנתיים, ומדרום שטח גן לאומי פארק הכרמל. היא כוללת הסדרה של הבנייה הקיימת ויצירת שכונת מגורים חדשה, שתכלול מבני מגורים בני ארבע-חמש קומות, חלקם משולבים בחזיתות מסחריות, עם ממוצע של שמונה יחידות דיור לדונם.
בנוסף, כוללת התוכנית, שנערכה על ידי אדריכלית דפנה דורפמן ממשרד אבירם אדריכלים, הקמת קריית חינוך יסודי ועל יסודי, שאמורה לתת מענה לשכונה החדשה ולשכונות הסמוכות. בוועדה המחוזית חיפה ציינו היום כי "התוכנית שמה דגש על שמירת השטחים פתוחים, ערכי הטבע והנוף הייחודים לאזור, וכוללת טיפול בוואדיות שבתחומה ועל ידי יצירת קשר לוואדיות הסובבים ולגן הלאומי".
עוד נמסר כי "התוכנית מהווה בשורה עבור היישוב, שכן היא מספקת היצע רחב ומגוון של דיור, שיאפשר מענה לצרכי היישוב הגדל כיום ובעתיד הרחוק. התוכנית מאפשרת פיתוח מושכל ורגיש של השטח בהתאם לצרכי התושבים, ונעשתה לאחר מהלך מורכב וארוך של תיאום עם התושבים ובעלי הקרקע בתחומה".

ג'וליס: תוספת של מעל 3,000 דירות חדשות

בתוך כך, כאמור, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה בשבוע שעבר באופן סופי את תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב ג'וליס שבגליל המערבי, שאמורה לתת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-12,500 תושבים באמצעות 3,365 דירות. התוכנית, שקודמה על ידי מינהל התכנון מחוז צפון, אושרה להפקדה להתנגדויות הציבור בספטמבר 2020 והדיון לגבי אישורה הסופי נערך ב-19 ביוני, עוד בטרם החלו ההפגנות. בשבוע שעבר קיבלה התוכנית אישור למתן תוקף ופורסמה ברשומות. היא חלה על שטח של המרקם העירוני המתפתח לאורך כביש 70, מג'דיידה-מכר לירכא.
התוכנית כוללת הרחבה של שטח הפיתוח לטובת שכונות מגורים חדשות, תשתיות לתעסוקה, שירותים לציבור ושטחי ספורט, פנאי ונופש, כולל הרחבת אזור התעסוקה המרחבי במערב היישוב, שאמור להוות מוקד כלכלי אזורי. בנוסף, היא כוללת הקמה של מתחמי ספורט ונופש שישענו על ערוצי נחל חמרה ויסף, התוחמים את הישוב מצפון ומדרום, וביצוע פיתוח נופי לשיקום ושימור גדות הנחל בשולי היישוב, בגרעין היישוב ג'וליס, הכולל מבנים היסטוריים לשימור, ישנו מרחב המיועד למיתון תנועת כלי רכב עם דגש לתנועת להולכי רגל.
מהוועדה המחוזית צפון, בראשות ערן ניצן, נמסר כי "תושבי ג'וליס וההנהגה של היישוב השתתפו בתהליך התכנון לכל אורכו, ובעזרתם נוסח בין היתר חזון התוכנית". התוכנית תוכננה בידי צוות תכנון בראשות משה כהן ממשרד קשת מ.כ ניהול פרויקטים וקולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים, בשיתוף עם המועצה המקומית ובליווי וועדת היגוי בין משרדית.
ממינהל התכנון נמסר כי "מדובר בתוכניות חשובות, המהוות בשורה משמעותית לישובים הדרוזיים. התוכניות הוכנו בשיתוף עם הנהגות היישוב וציבור התושבים, והן מאפשרות את התפתחות היישובים באופן ניכר, תוך הרחבת שטחי הפיתוח בהם ומתן מענה לדורות הבאים. התוכניות שמות דגש על חיזוק מערך התשתיות ושטחי הציבור ביישובים ושמירה על השטחים הפתוחים העוטפים אותם".

נקבע בהסכם הקואליציוני: הקמת היישוב רמת ארבל אושרה אחרי 22 שנה

בינתיים, תוכנית נוספת שאישרה היום הממשלה לגבי בנייה חדשה בצפון הארץ נוגעת להצעת החלטה שקידם שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, בשיתוף עם השר לפיתוח הנגב והגליל, יצחק וסרלאוף, שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, ושרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, להקמת היישוב היהודי רמת ארבל בגליל התחתון.
מדובר ביישוב קהילתי שבו צפויות להתגורר כ-500 משפחות ואשר ניסיונות לקדמו החלו כבר לפני כ-22 שנה, אולם לא צלחו לאורך השנים. בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית נקבע כי הממשלה תחדש את החלטתה בנושא.
על פי הודעת שר השיכון מהיום, בשלב ראשון יועברו מיליוני שקלים לתכנון הראשוני של היישוב, כאשר את עבודות המטה להקמתו ירכזו המינהל לענייני הכפר במשרד השיכון והחטיבה להתיישבות במשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. עם סיום עבודת המטה, תובא התוכנית לאישור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. לדברי גולדקנופף, מדובר ביישוב הרביעי שמקדם משרד השיכון בחצי השנה האחרונה.
בדצמבר 2022 יחידת האכיפה הארצית של משרד האוצר פינתה אזרחים שהתיישבו באזור שבו מיועד לקום היישוב, לאחר שארבע המשפחות שהתיישבו בשטח טענו כי ניסו "למנוע השתלטות על קרקעות מדינה". נציין כי היישוב סמוך למועצה המקומית עילבון.
התוכנית המקורית להקמת היישוב הוגשה לאישור הוועדה המחוזית צפון בסוף 2001 וכללה 1,800 דירות. לאורך השנים התוכנית צומצמה ונדחתה פעם אחר פעם, בטענה שיש צורך להרחיב יישובים קיימים, ולכן אין צורך להקים יישוב חדש, במיוחד בתחום המוגדר כשטח לשמירת משאבי טבע ויערות ובסמיכות לגן לאומי.
ממרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל נמסר בתגובה: "רוב אזרחי המדינה היהודים והערבים יודעים שמדובר בעוד בלון שמנפחים דוברי הממשלה על הכרה ביישוב יהודי, לא מוכר בגליל, שמאכלס 30 אנשים שהשתלטו על אדמה ציבורית. תושבי תל אביב, נתניה, נוף הגליל, עכו, חדרה, רהט ובאר שבע ימשיכו לשלם מאות אלפי שקלים במיסים על דירה שעולה מיליונים כדי לממן את ממשלת המתנחלים. הציבור שמשלם אלפי שקלים בחודש להחזר משכנתאות כבר יודע לאן הולכים המיסים שהוא משלם. לממשלה אין כסף לדיור ציבורי, אבל יש לה מיליארדי שקלים לחלק לגרעינים התורניים, ששולחים מחבלים לשרוף כפרים בשטחים הכבושים".