אחרי "פגרת חג הקורבן", העבודות להקמת טורבינות הרוח אמורות להתחדש היום (ראשון) ברמת הגולן. חברת "אנרג'יקס", האמונה על בניית הטורבינות, מתכננת לחזור לעבוד היום חרף דרישות הדרוזים לעצור את העבודות עד הגעה להסכמות בין הצדדים. בעדה מתכננים להמשיך בפניות לערכאות משפטיות, ובינתיים טוענים שהעבודות הוקפאו.
3 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים
 מחאת הדרוזים
(צילום: AFP, JALAA MAREY)
המשטרה מצידה לא נערכת בכוחות מיוחדים ובהיקפים דומים לאלו שהיו עד כה. "המשטרה לא יכולה כל יום להקצות חצי מהמחוז הצפוני לאבטחת העבודות ותפעל לפי הצורך", אמרו במשטרה.
בעקבות העימותים הקשים ואיומי הדרוזים, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני שבועיים על אי-קיום העבודות עד לאחר חג הקורבן. החלטת נתניהו התקבלה אחרי המלצת ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגד ואמר: "העדה הדרוזית היא חשובה, אבל אסור להיכנע לאיומים".
בשבוע האחרון ניסו בעדה הדרוזית לדחוק בראש הממשלה נתניהו להודיע על עצירת העבודות. במכתב שנשלח אליו, לשר הביטחון גלנט וליועצת המשפטית לממשלה, נכתב כי "כבוד ראש הממשלה והממשלה מתבקשים להורות על עיכוב מימוש התוכנית עד לקיום דיון חוזר כמבוקש ולבדיקת וחקירת הטענות בפניה זו בלב פתוח ובנפש חפצה וקבלת החלטה מחודשת בעניין".
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
במשטרה לא נערכים בכוחות מיוחדים לקראת אפשרות של חידוש העבודות היום
(צילום: AFP)
במכתב אחר נכתב: "אם התביעה תתקבל, יהיה צורך להשיב את הגלגל לאחור, להסיר את הטורבינות הענקיות שנבנו והוצבו בשטח ולהחזיר את הקרקעות והדרכים למצבן הקודם. עצירה מיידית היא כורח המציאות ונדרשת כדי למנוע נזק קנייני ורגשי עצום שאין אפשרות אמיתית לתארו במילים".
מנהיג העדה הדרוזית, השייח מוואפק טריף, אף בישר שלשום לקבוצת שייחים מהעדה כי קיבל הבטחה מנתניהו שתימשך עצירת העבודות לבניית טורבינות הרוח. עם זאת, במשרד ראש הממשלה מכחישים, ואומרים כי העבודות יתחדשו בשלישי. לדבריהם, מתקיימות שיחות עם מנהיגי העדה על מנת להרגיע את השטח.
בינתיים, נתניהו יביא היום לאישור הממשלה תוכנית להסרת חסמי תכנון ופיתוח ביישובי הדרוזים והצ'רקסים. ההחלטה כוללת הסרת חסמי תכנון ופיתוח בדיור, ובמסגרתה תוקם ועדה בינמשרדית בראשות מנכ"ל משרד רה"מ להסרת חסמי תכנון ופיתוח ביישובים הדרוזיים והצ'רקסים. לפי הצורך, יוזמן גם יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות או מי מטעמו וכל גורם אחר שהועדה תראה לנכון לזמן.
עוד יעלה לאישור בישיבה קידום החלטות קודמות של הממשלה לפיתוח כלכלי-חברתי של היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים. בהצעה נכתב גם כי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר יונחו לבחון קידום של תוכנית חומש חדשה לפיתוח היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים לשנים 2024 עד 2028. התוכנית, נקבע, תובא לאישור הממשלה בהקדם ועד סוף שנת 2023.
3 צפייה בגלריה
המשך ההעבודות להקמת הטורבינות ברמת הגולן
המשך ההעבודות להקמת הטורבינות ברמת הגולן
העבודות בגולן
בדברי ההסבר להחלטת הממשלה נכתב: "הממשלה משקיעה מאמצים ומשאבים רבים לשם חיזוק האוכלוסיה הדרוזית והצ'רקסית, בין היתר, במטרה לצמצם את הפערים בדיור, בתכנון ובפיתוח. קידום החלטה זו מהווה משימה לאומית ויש בה כדי לשפר את מצבם הסוציו אקונומי של הדרוזים והצ'רקסים ולקדם את שילובם בחברה הישראלית תוך מיצוי הפוטנציאל הגדול הגלום בחברה זו".

"מצפים למימוש שלטון החוק"

במכתב שהעבירה "אנרג'יקס" לנתניהו, ונחשף ב-ynet, נכתב: "השקענו עד כה בפרויקט טורבינות הרוח כ-400 מיליון שקל והוא אושר כחוק ובהתאם למדיניות הממשלה כפרויקט בעל חשיבות לאומית. הקמתו לא יכולה להיות מוטלת בספק ואנחנו מצפים למימוש שלטון החוק בישראל. לאור עמדת הממשלה, וכפי שסוכם עם החברה, נמשיך את עבודות ההקמה ב-2 ביולי, יום ראשון".
העבודות להקמת טורבינות הרוח בגולן עוררו מחאה גדולה בעדה הדרוזית. המחאה הזו הגיעה עד כדי עימותים אלימים עם המשטרה, והובילה לפציעתם של כמה מפגינים ושוטרים.
במסגרת פעולות המחאה, המפגינים אף הבעירו צמיגים, יידו אבנים, ירו זיקוקים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה. באותה מחאה התרחש גם ניסיון של מאות מפגינים לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה תוך שימוש בירי חי, יידוי אבנים וירי זיקוקים. אותן הפגנות הביאו את המשטרה לבקש מהציבור להימנע מהגעה לרמת הגולן.
פורסם לראשונה: 23:40, 01.07.23