"עצמאות המערכת המשפטית והבלמים והאיזונים המשפטיים הינם חיוניים למערכת ציבורית איתנה ובעלת יושרה, לאמון בממשלה ובמוסדות הציבוריים, ולסביבה עסקית המושכת השקעות ומקדמת ביצועים כלכליים חזקים". דברים אלו צפויים להופיע בדוח השנתי של ה-OECD (ארגון הכלכלות המפותחות) על כלכלת ישראל. בכך, הוא הופך לארגון הכלכלי הבינלאומי הראשון שמתייחס באופן מפורש להפיכה המשטרית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"שקיפות שלטונית ורמות נמוכות של שחיתות הם מפתח להעצמת היעילות בסקטור הציבורי", כך נכתב בטיוטת הדוח שהתפרסמה לראשונה בכלכליסט, "שחיתות עלולה להסיט משאבים ציבוריים ממטרות יעילות ויצרניות והיא נקשרת עם רמות נמוכות של הוצאה חברתית לרבות בריאות וחינוך. בישראל, רמות השחיתות זינקו בשנים האחרונות והן גבוהות מאלו שבשאר מדינות ה-OECD".
1 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
(צילום: AP)
גורמים המעורים בפרטים מסרו כי מדובר בהתייחסות ברורה מובהקת לאירועים הפוליטיים המתרחשים בימים אלו בישראל סביב ההפיכה המשטרית המתוכננת. יתרה מזו, אותם גורמים מסרו כי מדובר במסקנה בלתי שגרתית בעליל שנמצאה בשנים האחרונות בדוח על מדינה אחת בלבד: פולין. מסקנה זו הוכנסה לדוח בשבועות האחרונים.
לצד מסקנה זו, מפנים כלכלני ה-OECD למספר מחקרים של הארגון וכן של האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית הבנק העולמי וגם של קבוצת חוקרים בראשות ג'וליאנה פאלומבו, שמצאו כי מערכות משפט המתפקדות היטב משחקות תפקיד מכריע בקביעת הביצועים הכלכליים של מדינה - בעיקר על ידי הבטחת זכויות הקניין ואכיפת חוזים.
הטיוטה הסופית שנחתה ארצה ביממה האחרונה צריכה לעבור הערות מצד הצוות שבוחן אותו בראשות הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, והממונה על אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס. עם זאת, הדוח נכתב וייחתם על ידי הצוות הפנימי של ה-OECD, וגם אם הצוות הישראלי יבקש - בגלל לחצים פוליטיים - למחוק את המסקנה הזו, אותו צוות פנימי אינו מחויב לעשות זאת.
בכך הופך ה-OECD - ארגון הכלכלות המפותחות שישראל חברה בו מאז 2010 - לארגון הכלכלי הבינלאומי הראשון שמתייחס לשינויים הצפויים במשטר הפוליטי הישראלי, והדברים מדברים בעד עצמם.
הדחות השנתיים של ה-OECD על כלכלת ישראל - יחד עם זה של קרן המטבע - נחשבים לאיכותיים, המעמיקים והמקצועיים ביותר של גופים זרים על המשק שלנו וככאלו, הם בעלי השפעה מרחיקת לכת הן על המשקיעים הזרים שמחליטים להפקיד כאן את כספיהם ולהקים חברות, הן על ידי מוסדות פיננסים בינלאומיים וכמובן גם על ידי סוכנויות הדירוג שצריכות להנפיק דירוג אשראי לממשלת ישראל כבר בחודש הבא.
נזכיר כי בסוף 2022, במפגש מיוחד של כלל נציגי ה-OECD בלוקסמבורג, הם חתמו על "הצהרה על בניית אמון וחיזוק הדמוקרטיה", ובה נכתב: "אנו מחזקים את המחויבות המשותפת שלנו לערכי הליבה של הדמוקרטיה, לרבות כיבוד זכויות האדם וחירויות היסוד, בחירות חופשיות והוגנות, כיבוד שלטון החוק, הפרדת רשויות, עצמאות הרשות השופטת, שקיפות, יושרה ואחריות במגזר הציבורי, ומרחב אזרחי אפשרי ומוגן".