למעלה משבעה חודשים לאחר שנחתמה "עסקת החבילה" בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות, זו תגיע מחרתיים (יום ד') לדיון לקראת אישורה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ולכל הצדדים כבר ברור שהיא לא תאושר ללא הכנסת שינויים מהותיים בסעיפיה.
ההסכמה המקורית עוסקת במספר נושאים עיקריים במשק ובראשם העלאת שכר המינימום בהדרגה תוך ארבע שנים מ-5,300 שקל ל-6,000 שקל בשנת 2026, הפסקת ההצמדה של שכר המינימום ל-47.5% מהשכר הממוצע במשק, הוספת יום חופש בשנה לעובדים ושעות עבודה גמישות, שמשמעותן שעובד שייעדר לשעות אחדות מעבודתו, לא יקבל תמורת אותו מספר שעות תוספת תשלום אם יידרש לבצע אותן כשעות נוספות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום, אמרה בריאיון בלעדי ל-ynet ולידיעות אחרונות לפני ימים אחדים כי שכר המינימום שאמור היה לעלות רק ב-100 שקלים ב-1 באפריל יעלה בסכום משמעותית גבוה מזה: "שכר המינימום יעלה ביותר מ-200 שקלים", לדבריה. עד לאחרונה המעסיקים והממשלה סריבו לשנות את ההסכם ולהעלות את שכר המינימום מעבר ל-100 שקלים כבר השנה, אולם בעמדתם חל שינוי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בישראל שזינקה כבר ל-4% בשנה וכנראה תמשיך לעלות בעיקר בשל התייקרות הדלק וחומרי הגלם השונים.
בכירים באוצר כבר הסכימו שיש להעלות את שכר המינימום כבר עתה ל-5,500 שקל, שמשמעותם העלאה ב-200 שקל, אולם היתנו זאת בכך שמאה השקלים הנוספים יבואו מההעלאה בסכום זה שנקבעה לשנת 2023. בוועדת העבודה והרווחה דוחים את הפיתרון הזה על הסף.
עוד דורשת ח"כ רייטן-מרום ויחד עמה רבים מחברי הוועדה - שבה יש רוב ברור לקואליציה כאשר הליכוד אף מחרים את דיוניה - להחזיר את הצמדת שכר המינימום לשכר הממוצע במשק.
שר האוצר אביגדור ליברמן איים לפני חודשים אחדים כי כל שינוי שיוצע בוועדת העבודה והרווחה יביא לכך שהממשלה תמשוך את החוק בחזרה ותבטל את עסקת החבילה. בינתיים התרכך ליברמן נוכח נתוני האינפלציה והצמיחה השלילית במשק ברבעון הראשון של השנה, וכעת נראה שהוא יסכים לשינויים אחדים שיוצעו כפשרה בוועדה.
יצוין שעם אישור החוק בוועדת העבודה תצטרך הכנסת לאשרו גם במליאה, שבה איבדה הקואליציה את הרוב ולאחרונה הבהירו בליכוד ובמפלגות האופוזיציה האחרות כי "נתנגד בצורה גורפת לכל חוק של הקואליציה בכל נושא". עם זאת, יו"ר ועדת העבודה והרווחה אמרה ל-ynet, כי "אני רוצה לראות איך חברי האופוזיציה מצביעים נגד העלאת שכר לעובדים עם השכר הנמוך ביותר במשק, מה שיביא לפגיעה קשה בשכבות החלשות ולסכנה שהעוני בישראל יגבר".
במקביל, היום תגיע הצעת החוק השנויה במחלוקת להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה להכרעה בוועדת השרים לחקיקה. בתנועת "עומדים ביחד", המובילה את קמפיין מינימום 40 להעלאת שכר המינימום שוחחו עם נציגי המפלגות החתומות על הצעת החוק ודרשו מהם לאפשר חופש הצבעה לקראת ההצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי.
יצוין שבמשרדי הממשלה הכלכליים, האוצר, הכלכלה והתעשייה והרווחה, מתנגדים לחוק בשל החשש שהעלאה כה גבוהה בשכר המינימום תביא מיידית לפיטורי עשרות אלפי עובדים בשכר נמוך ולגידול בשיעור האבטלה, דווקא כאשר הוא כיום הנמוך בעולם וזאת בתקופה שבה קיום חשש בעולם ובארץ מתחילתן של מיתון, שממילא עלול להגדיל את מספר המובטלים במשק.
בנוסף, היום תדון ועדת הכספים של הכנסת בפעם החמישית באישור הצעת החוק למתן פיצוי לעסקים שנפגעו ב-25% ויותר בתקופת שיא האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר השנה. בעקבות שינויים שהוכנסו לחוק, בהם הפחתת שיעור הנזק למחזור מ-35% ל-25%, צפוי שהוועדה תאשר את החוק והוא יועבר לאישור הסופי למליאת הכנסת עוד השבוע.