שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם הערב (רביעי) להערות הציבור צו נוסף להפחתת המס על הדלק, לפיו היא תעמוד על 38 אגורות עד סוף יולי, אחרי שעמדה על 54 אגורות ביוני, 49 אגורות במאי ו-58 אגורות באפריל. הצו פתוח להערות הציבור עד מחר ב-9 בבוקר, ולאחר מכן משרד האנרגיה יודיע על המחיר הסופי, שככל הנראה יישאר סביב 6.85 שקל, או שירד מעט. בכך, למעשה ממשיכים בממשלה את "השיטה" שבה נקטו כדי למנוע התייקרות לצרכנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את הבלו החל על בנזין. בהתאם להוראות השעה האמורות, בחודש הנוכחי (יוני 2023), חלה הפחתה של הבלו על בנזין המובילה להפחתה של 50 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
בצו זה מוצע לקבוע כי מ-2 ביולי ועד ה-31 ביולי 2023 תחול ההפחתה של 38 אגורות ממחיר ליטר בנזין לצרכן. "עם פקיעת הוראת שעה זו תחזור לתוקף ההפחתה של כ-13 אגורות ממחיר ליטר בנזין אשר חלה עד סוף שנת 2023. יצוין כי במקביל לקידומו של צו זה מקודם תיקון מקביל לצורך הפחתת מס הקנייה על בנזין במסגרת תיקון של צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 17), התשפ"ב-2022", נכתב בטיוטה.
כבר לפני חודשיים בכירים באוצר התנגדו להארכת ההפחתה בשל העובדה שנרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממיסים, מצב שיביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל הההפחתה באפריל עמד על 130 מיליון שקל, בשל מאי על 50 מיליון שקל נוספים, בשל יוני על 176 מיליון שקל וכעת יעמוד ביולי על 75 מיליון שקל נוספים. עם זאת, זינוק במחיר הדלק משפיע גם על מדד המחירים לצרכן והיה מקפיץ עוד את האינפלציה.
נזכיר כי כדי לקבוע את מחיר הדלק בתחנות שאמור להתעדכן בלילה שבין שבת לראשון, כמו בכל סוף חודש, במשרד האנרגיה מחשבים במשך חמישה ימים בכמה התייקרה או הוזלה, בממוצע, חבית נפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון, וגם בהסכמים שיש לישראל עם הספקיות, שלעיתים קשורים בעוד כמה וכמה ענייני סחר אחרים שהשתיקה יפה להן. כך מחשבים גם את שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש, בהשוואה לחודש הקודם, ומבצעים את החישוב הסופי בכמה יש לייקר או להוזיל את מחיר הדלק בתחנות ולמפעלים. בחודשים האחרונים כאמור, אחרי שמתבצע חישוב זה, בממשלה מתאימים את הפחת המס כדי שהמחיר לצרכן לא יעלה.
מחיר הדלק ירד בתחילת מרץ ל-6.81 שקלים, אחרי שקודם לכן קפץ למחיר של 7.17 שקלים למשך יומיים, משום שסמוטריץ' פרסם ברגע האחרון את הצו להפחתת מחיר הדלק. השיא הקודם היה ביולי, אז טיפס המחיר ל-8.08 שקל לליטר - ולאחר מכן הופחת המס על הדלק בשקל שלם על ידי הממשלה הקודמת. עד סוף ינואר הפחתת המס על הדלק עמדה על 13 אגורות בלבד.