ההיסטוריה מלמדת כי לא תמיד ברור מה גרם למניה כזו או אחרת ליפול או לזנק. בין הגורמים האפשריים לכך נמצאים למשל התפתחויות בחברה עצמה, כמו שיפור או דעיכה בפעילות העסקית, אולם לעיתים מדובר בכלל במגמות כלליות בשוק או בסקטור מסויים, אשר עשויים להיות מושפעים מתהליכים שאינם בהכרח כלכליים, כמו למשל התפרצות של מגפה או מלחמה, או אפילו שמועות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אם כן, מה הקשר בין שניים מעשירי העולם לזינוק חד במניות טוויטר ו-HP ואילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') בשווקי העולם, ynet אסף עבורכם כמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
וורן באפט ואילון מאסק
וורן באפט ואילון מאסק
וורן באפט ואילון מאסק
(צילום: AP)
מניית הרשת החברתית טוויטר (Twitter) זינקה בשבוע שעבר בעד 30% ולאחר התמתנות קלה, סיימה את שבוע המסחר בעלייה חדה של 18%. אולם, הסיבה המיוחסת לזינוק החד היא דווקא לא שיפור ברווחים או הכרזה על תוכנית עסקית חדשה, אלא ההודעה על הצטרפותו של איש אחד מאוד מפורסם לדירקטוריון החברה - אילון מאסק, שבינתיים כבר בוטלה, שכן מנכ"ל טוויטר הודיע הבוקר כי מאסק לא יצטרף לדירקטוריון. זה כמובן לא הפריע למניה לזנק מאז ההודעה ועד ביטולה הבוקר.
מאסק, מייסד טסלה וחברת החלל SpaceX והאיש העשיר ביותר בעולם, רכש 9.2% ממניות החברה והפך למחזיק המניות העיקרי בה, ובנוסף הודיע כאמור על הצטרפותו לדירקטוריון החברה. לשם השוואה - למייסד טוויטר שפרש לאחרונה מהנהלת החברה, ג'ק דורסי, יש 2.25% ממניותיה בלבד.

מאסק שוב בדרך להסתבך עם הרגולטורים?

המיליארדר אשר ידוע כמשתמש פעיל במיוחד ברשת, זעזע את השוק כהרגלו כאשר הרכישה לוותה בסדרת ציוצים בהם שאל את עוקביו על שינויים שהוא חושב לקדם בפלטפורמה, כמו למשל הכנסת האפשרות לערוך ציוצים קיימים.
זאת, לצד ציוצים אחרים שפרסם מאסק והם ספק-בדיחה ספק-התרסה, כמו "האם צריך להפוך את המטה של טוויטר למקלט לדרי רחוב כי גם ככה אף אחד לא מגיע אליהם?" או "האם למחוק את האות w מ-twitter?".
למעשה, עוד לפני ההודעה על הרכישה, מאסק התבטא מספר פעמים כנגד מה שהוא תפס כהגבלות על חופש הביטוי של המשתמשים ואף טען כי הוא "שוקל ברצינות" להקים רשת חברתית חדשה שתתחרה בטוויטר. אולם, בדיעבד הסתבר כי מאסק החל ברכישת מניות החברה עוד בסוף חודש ינואר האחרון.
יצויין כי היסטוריית הציוצים של מאסק שנויה מאוד במחלוקת ובעבר הוא הסתבך לא מעט עם הרשויות האמריקניות, אשר טענו כי חלק מציוציו מהווים הפרה של החוק ואף עלולים להיחשב בתור הרצת מניות או הונאת משקיעים. גם הפעם, יש מומחים הטוענים כי מאסק עבר על החוק בכך שלא דיווח בזמן על רכישת המניות שלו בטוויטר.
כמו כן, יצויין כי מאסק ביקש לפני מספר שבועות משופט פדרלי לבטל את הפשרה אליה הגיע עם הרגולטורים סביב תקרית דומה מסוג זה משנת 2018, המחייבת אותו לאשר מראש חלק מציוציו.
3 צפייה בגלריה
כניסה לבניין מפעל HP אינדיגו, קריית גת
כניסה לבניין מפעל HP אינדיגו, קריית גת
וורן באפט מאמין בה. כניסה לבניין מפעל HP אינדיגו בקריית גת
(צילום: אוראל כהן)
בהקשר דומה אך גם מאוד שונה, מניית חברת HP המייצרת ומשווקת מגוון מוצרי אלקטרוניקה, בהם מחשבים ומדפסות, זינקה בשבוע שעבר ב-8.5%. זאת, לאחר שברקשייר האת'וויי (Berkshire Hathaway), חברת האחזקות של איל ההשקעות והמולטי-מיליארדר וורן באפט, הודיעה כי רכשה 11.4% מהחברה בשווי המוערך בכ-4.2 מיליארד דולר.
בניגוד למאסק, אשר נתפס כאמור כאיש שנוי מאוד במחלוקת, באפט ידוע מזה שנים רבות בגישת השקעות ארוכת טווח עם מתן דגש על מניות ערך ועל איכות הנהלת החברה. תיק ההשקעות של ברקשייר האת'וויי כולל חשיפה למכוון תחומים, בהם: בנקאות, ביטוח, אנרגיה וקמעונאות.
בנוסף, בשנים האחרונות חברת האחזקות החלה להשקיע גם חברות טכנולוגיות, תחום שממנו נמנעה בעבר, וכיום היא משקיעה עיקרית בחברת אפל.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • קוגנייט (Cognyte), חברת הטכנולוגיה הישראלית שפוצלה מורינט, צנחה ב-34% במסחר בשבוע שעבר בנאסד"ק. הירידות האחרונות מצטרפות לגל של כ-74% מאמצע ספטמבר 2021 וניתן לייחסן לדו"חות כספיים גרועים מהצפי. מנכ"ל החברה הסביר כי אתגרים בשרשרת האספקה ושיעור המרה נמוך (יחס בין סגירת העסקאות לבין העסקאות בצנרת) העיבו על התוצאות. בנוסף, ציין כי עקב קושי לאמוד את התוצאות הצפויות בשנה הזו, החברה נמנעת מלספק תחזית עדכנית - דבר שידוע כי המשקיעים פחות אוהבים.
  • סופי טכנולוגיות (SoFi), חברת טכנולוגיה המעניקה שירותים פיננסיים, צנחה ב-16% בנאסד"ק בשבוע שעבר. לחברה האמריקנית יש פלטפורמה מקוונת המציעה שירותי הלוואות, חיסכון והשקעה. מהלך הירידות האחרון ממשיך את המגמה השלילית במניית החברה (כ-65% מאז אמצע נובמבר 2021) ומגיע דווקא לאחר פרסום דו"חות כספיים טובים. הירידות האחרונות מיוחסות להשפעות רגולטוריות של ממשל ביידן שהאריך את תקופת ה"חסד" של הלוואות סטודנטים, מה-1.5.2022 לסוף אוגוסט. כתוצאה מכך, הנהלת החברה עדכנה מטה את תחזיותיה לשנה הקרובה ואף ציינה כי היא מעריכה שתיתכן הארכה נוספת.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.