מנכ"ל ומייסד טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, אילון מאסק, מכר מניות של החברה שלו בשווי כ-5 מיליארד דולר. לפי הדיווח שהגיש מאסק לרגולטור האמריקני, הוא מכר 3.6 מיליון מניות של טסלה בשווי של כ-4 מיליארד דולר ו-934 אלף מניות נוספות בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר, אותן מכר לאחר שמימש אופציות בחברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, מניית טסלה התאוששה מעט במסחר אמש (ד') לאחר מספר ימים של ירידות, אולם עדיין השלימה ירידה של למעלה מ-13% בשבוע האחרון, ייתכן כי בין היתר בשל המכירות של מאסק עצמו, אשר היו המשמעותיות ביותר שלו מאז 2016. כעת המניה עומדת על כ-1,070 דולר למניה.
2 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
(צילום: AFP)
ברקע המכירה המשמעותית עומד כמובן הסקר המתוקשר של מאסק בחשבון הטוויטר שלו, בו שאל את עוקביו האם עליו למכור 10% ממניותיו בחברה. 57.9% מהעוקבים ענו בחיוב לסקר, לפיו מאסק התחייב לפעול - ללא קשר לתוצאות. יחד עם זאת, ההסבר היותר סביר למכירה לא נוגע לציוץ של מאסק כלל, אלא לכך שיש לו אופציות בחברה שעליו לממש עד אוגוסט 2022, לפני שתוקפן יפוג.
"הרבה טענות עלו לאחרונה שגרסו כי רווחים לא מומשו בשביל להימנע מתשלום מס, אז אני מציע למכור 10% ממניותיי בטסלה. האם אתם תומכים במהלך?", שאל מאסק את עוקביו בסוף השבוע והוסיף מיד לאחר מכן כי "אני לא מקבל משכורת או בונוסים משום מקום, לכן הדרך היחידה שלי לשלם מיסים היא אם אני מוכר באופן אישי מניות".
אופציה היא חוזה המאפשר לצד אחד לרכוש נכס, במקרה הזה מניות של טסלה, תמורת מחיר קבוע מראש וללא קשר למחיר שלה בפועל בעת המימוש. מדובר בפונקציה מקובלת מאוד בעולם ובשוק ההייטק בפרט, אשר מעניק לעיתים קרובות אופציות אלו כהטבות לעובדים. לדוגמה, אם קיבלתי 10 אופציות לרכישת מניה בעבור 10 דולר וכיום היא שווה 100 דולר, אני יכול לרכוש את המניה, למכור אותה, ולהרוויח 900 דולר.
מאסק, אשר חייב כאמור לממש את האופציות שיש לו - כ-20.7 מיליון במספר - או שיאבד אותן, מימש כעת כ-9% מהן ולאחר מכן מכר חלק מהן על מנת לשלם את המס שכרוך במימוש - העומד על כ-40%. "המכירה בוצעה על מנת לעמוד בהתחייבויות מס הקשורות למימוש האופציות", נכתב בדיווח שהוגש לרגולטור. בנוסף, מהמסמכים עוד עולה כי מכירת המניות נקבעה עוד בספטמבר, זמן רב לפני ששאל מאסק את עוקביו בטוויטר מה עליו לעשות.
מאסק הרוויח כ-2.5 מיליארד דולר מאותן אופציות, שכן לפי ההסכם מ-2012 הוא היה צריך לשלם 6.24 דולרים בלבד לכל מניה, אשר היום שווה כאמור למעלה מאלף דולר.
יחד עם זאת, על אף שככל הנראה אין קשר בין הסקר שפרסם למה שעשה בפועל, עדיין מדובר בצעד מתריס של מאסק לאחר שהוועדה לניירות ערך האמריקנית הודיעה כי ציוציו מפרים הסכם פשרה עליו חתמה טסלה ועלולים להשפיע על שווי מניות החברה - מעשה שלכאורה עומד בניגוד לחוק.

לא הפעם הראשונה שמאסק משגע את השוק

זו לא הפעם הראשונה שטסלה וציוציו השנויים במחלוקת של מאסק עלו לכותרות. לפני כשבועיים דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג על כך שטסלה עתידה לספק לחברת השכרת הרכב הרץ (Hertz) 100 אלף מכוניות חשמליות עד סוף שנת 2022. כתוצאה מכך, מניית טסלה זינקה בתוך ימים אחדים בשיעור של למעלה מ-30% והחברה חצתה לראשונה את שווי הטריליון דולר.
2 צפייה בגלריה
מכוניות חשמליות של טסלה
מכוניות חשמליות של טסלה
שוב ושוב עולה לכותרות. מכוניות חשמליות של טסלה
(צילום: AP)
ההון האישי של מאסק זינק גם הוא בעקבות העליות, מה שהקפיץ אותו למקום הראשון ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם בפער של כ-100 מיליארד דולר מהמקום השני איתו התחרה כמעט ראש-בראש עד כה, ג'ף בזוס.
שבוע ימים לקח למאסק לצייץ בחשבון הטוויטר שלו, שם הוא מפרסם את מרבית הגיגיו לעשרות מיליוני עוקבים, הבהרה כי "טרם נחתמה העסקה עם הרץ". המניה הגיבה כמובן בהתאם וירדה בשיעור יחסית נמוך של כ-3% - אך עדיין נסחרה בכמעט 30% למעלה ממה שנסחרה טרם ההודעה על העסקה. מאז היא כמובן הספיקה גם לעלות בחזרה.
לפני מספר חודשים גרר מאסק גם את שוק המטבעות הווירטואליים לטלטלה רצינית, כאשר הודיע במפתיע כי טסלה הפסיקה למכור מכוניות בביטקוין בשל הזיהום הרב הכלול בתהליך הייצור והמסחר בו. בעקבות ההודעה, מרבית המטבעות הגדולים בשוק, בהם הביטקוין, האית'ריום והדוג'קוין - המטבע החביב על מאסק, הגיבו בירידות חדות.
ההודעה של מאסק הייתה מפתיעה במיוחד בעיקר בשל חיבתו הידועה למטבעות וירטואליים, אותה קידם הלכה למעשה כאשר הודיע בתחילת השנה כי טסלה תאפשר תשלום עבור מוצריה באמצעות ביטקוין ואף כי היא רכשה מטבעות בשווי 1.5 מיליארד דולר.