ביום רביעי האחרון קפצה מניית דומינו'ס פיצה בכ-11% והשלימה בכך עלייה שבועית של כ-13%. הסיבה המשויכת לזינוק היא הודעת החברה, לפיה חתמה על הסכם שותפות עם אפליקציית ההסעות והמשלוחים המובילה אובר (Uber).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במסגרת ההסכם, דומינו'ס תאפשר ללקוחותיה בארה"ב להזמין את מוצריה דרך אפליקציית אובר איטס ופוסטמייטס (חברת שירותי מזון שאובר רכשה ב-2020), תוך שהיא עדיין מסתמכת על נהגים משלה למשלוחים (בדומה לכפי שעושה החברה בארץ עם אפליקציית המשלוחים וולט).
5 צפייה בגלריה
דומינוס פיצה
דומינוס פיצה
דומינו'ס פיצה
(צילום: בר כהן)
ההשקה של השירות תחל בסתיו הקרוב בארבעה שווקי פיילוט, וההשקה המלאה צפויה עד סוף שנת 2023. בכך, דומינו'ס מקווה לייצר צמיחה משמעותית במכירות המשלוחים באמצעות התרחבות לאפליקציות המובילות כיום בשוק.

ומי עוד זינקה במסחר בשבוע שעבר?

שתי חברות נוספות אשר רשמו עליות חדות של כ-10% כל אחת בשבוע שעבר היו יצרנית המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד וענקית התוכנה סיילספורס.
5 צפייה בגלריה
מיקרוסופט ואקטיוויז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיוויז'ן בליזארד
מיקרוסופט ואקטיוויז'ן בליזארד
(צילום: Sergei Elagin / shutterstock.com)
הסיבה לזינוק במניית אקטיוויז'ן הייתה ההחלטה של בית המשפט הפדרלי בארה"ב לאשר למיקרוסופט להתקדם עם רכישת הענק של החברה. בכך, בית המשפט דחה את בקשת נציבות הסחר הפדרלית (FTC) להוציא צו ביניים להקפאת העסקה בסך 68.7 מיליארד דולר.
לצד הזינוק במניה, מדובר במפלה לממשל האמריקני בראשות הנשיא ג'ו ביידן, אשר שם לעצמו למטרה לרסן את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון. מיקרוסופט היא יצרנית קונסולות המשחקים Xbox, וממשל ביידן חשש כי רכישת אקטיוויז'ן בליזארד וסדרות המשחקים הפופולריות שלה, כגון "קול אוף דיוטי", תפר את התחרות ההוגנת מול היריבה הוותיקה שלה, סוני.
כעת, מיקרוסופט מתכננת להציג את הצעת הרכישה לרשות ההגבלים בארה"ב ב-28 ביולי, בניסיון להפחית כמה שתוכל את חששות הרגולטור מפני פגיעה בתחרות. אולם, החלטה זו של בית המשפט מעלה כאמור את הסיכוי שהעסקה תושלם בהצלחה.
5 צפייה בגלריה
סיילספורס
סיילספורס
מעלה מחירים, לראשונה זה 7 שנים. סיילספורס
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, גם מניית סיילספורס רשמה כאמור זינוק דומה בשבוע שעבר, וזאת על רקע הודעת החברה כי בכוונתה להעלות מחירים בפעם הראשונה זה שבע שנים, לאחר שהציגה פיצ'רים חדשים מבוססי בינה מלאכותית (AI). החברה צפויה להעלות מחירים באוגוסט הקרוב בשיעור של כ-9%, וזאת באופן רוחבי על כל מוצריה.
בכך, סיילספורס תצטרף למגמת עליית המחירים בענף שירותי התוכנה מתחילת השנה. כך למשל, מחיר ממוצע של חוזה בתחום עלה בכ-35% במהלך הרבעון הראשון של 2023.

המזל לא שיחק לכולם

בניגוד לדומינו'ס, אקטיוויז'ן בליזארד וסיילספורס, יש גם חברות רבות שצנחו בשבוע שעבר. בין הבולטות לשלילה במסחר היו שתי ענקיות התקשורת אריקסון ונוקיה, אשר איבדו 12% ו-9% במסחר בשבוע שעבר, בהתאמה.
5 צפייה בגלריה
נוקיה 3310
נוקיה 3310
עסקי התקשורת מקצצים בהוצאות. טלפון סלולרי ישן של נוקיה
(צילום: דנה קופל)
המניות של חברות ציוד התקשורת ירדו בחדות בין היתר בעקבות צמצום מלאים של ספקיות רשת מובילות, בהן ורייזון ו-AT&T. חברת אריקסון דיווחה על ירידה של 42% במכירות בצפון אמריקה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ולדברי חברת נוקיה החשש מפני מיתון מתקרב מאלץ את עסקי התקשורת לקצץ בתקציבים ולצמצם שדרוג מכשירים ותכנונים להרחבה דיגיטלית, כדוגמת הרחבת רשתות, חיבורי פס רחב וטכנולוגייה 5G.
חברה נוספת שרשמה ירידות חדות בשבוע שעבר הייתה חברת השירותים הפיננסיים סטייט סטריט, אשר צנחה בכ-12% במסחר לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני.
החברה דיווחה אומנם על עלייה ברווחים מריבית מהשנה הקודמת, אך אלו עדיין היו נמוכים מהצפי של האנליסטים, בין היתר בשל צמצום הפיקדונות ועלייה בתשלום הריבית עליהם משיעור של 2.25% ברבעון הראשון ל-2.75% ברבעון השני.
בכך, מניית החברה הציגה את הירידה הגדולה ביותר מבין מניות מדד S&P 500, המאחד 500 מהחברות הגדולות ביותר בארה"ב, ורשמה את הירידה הגדולה ביותר שלה מאז פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע יקירה שחר, מנהלת דסק שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.