ענקיות הטכנולוגיה הסיניות סיימו את המסחר בוול סטריט בשבוע שעבר בעליות שערים חדות: עליבאבא קפצה ב-10%, טנסנט ב-19% ופינדואודואו ב-17%. זאת, דווקא לאחר תקופה ארוכה בה חברות סיניות גדולות ככלל וחברות טכנולוגיה בפרט רושמות ירידות חדות בבורסות השונות ברחבי העולם: בשנה האחרונה איבדו עליבאבא, טנסנט ופינדואודואו 57%, 48%, ו-26% במסחר בארה"ב, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע ענקיות הטכנולוגיה הסיניות זינקו דווקא עכשיו ואילו עוד מניות בלטו ברחבי העולם? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב'), ynet אסף עבורכם כמה מהמניות הבולטות בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
משרדי עליבאבא
משרדי עליבאבא
משרדי עליבאבא
(צילום: AFP)
כאמור, זה תקופה ארוכה שמניות הטכנולוגיה הסיניות נמצאות בירידות שערים חדות, אותן ניתן לשייך בין היתר לצעדים המשמעותיים שמפעיל הממשל הסיני נגדן, בדגש על הנשיא שלאחרונה נבחר לכהונה של חמש שנים נוספות - שי ג'ינפינג, למתיחות גיאו-פוליטית שמתגברת בשנים האחרונות בין ארה"ב לסין ולמדיניות ה"אפס קורונה" שעדיין קיימת במדינה ומקשה מאוד על הפעילות הכלכלית.
העליות בשבוע שעבר הגיעו משתי ספקולציות ודיווחים לא מאושרים שהסתובבו ברשתות. ביום חמישי האחרון פורסם פוסט לא מזוהה ב-WeChat, הרשת החברתית של טנסנט, בו נטען כי וואנג הונינג, אחד מהאנשים החזקים ביותר בסין, ניהל לבקשת הנשיא ישיבה עם מומחי קורונה ובה דנו לכאורה בתוכנית לזירוז פתיחת הכלכלה עד לחודש מרץ בשנה הבאה.
הפוסט הפך לוויראלי ומשקיעים סיניים ותיקים שיתפו אותו והגיבו לו לו. כתוצאה מכך, הוזרמו לשוק הסיני לפי הערכות כ-450 מיליארד דולר בתוך זמן קצר.
4 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
בדרך לשנות כיוון ממדיניות ה"אפס קורונה" שלו? נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
השלטון הסיני לא הגיב תחילה לשמועות ברשתות, אך גם לאחר שפורסמה הצהרה של ועידת הבריאות הלאומית אשר מאשררת את מדיניות ה"אפס קורונה" ולמעשה סותרת את הטענות, הדבר לא הצליח לצנן את העליות, שכן הפרסום הראשוני גרר אחריו פרסומים דומים ברשתות שתמכו כולן בכך שמדיניות הסגרים הקשה בדרך להשתנות.
דיווח נוסף שאמינותו טרם ברורה פורסם בסוכנות הידיעות בלומברג, ובו נטען כי הרגולטורים האמריקנים שבודקים את החברות הסיניות שמועמדות למחיקה ממסחר בארה"ב סיימו את הסבב הראשון של הבדיקות שלהם מוקדם מהמשעור. בכך, נפתחו ספקולציות על התקדמות חיובית בנושא שתרמו לעליות השערים של המניות הסיניות.

האם קרוקס חוזרת לאופנה?

ספק אם יש מישהו במדינת ישראל, כמו במרבית העולם, אשר לא מכיר את מותג ההנעלה השנוי במחלוקת קרוקס. החברה מייצרת, משווקת ומוכרים נעליים, סנדלים, כפכפים ומגפיים בעיצוב ייחודי שזכה לאוהדים רבים, כמו גם לביקורת אופנתית נרחבת.
4 צפייה בגלריה
נעלי קרוקס
נעלי קרוקס
נעלי קרוקס
(צילום: shutterstock)
מניית החברה הציגה כמה שינויי כיוון מהותיים בשנים האחרונים: בתקופת הקורונה זינקה המניה בכ-1,500%, לאחר מכן ועד חודש מאי השנה קרסה בכ-75% ומאז רושמת התאוששות מסויימת. בשבוע שעבר זינקה מניית החברה ב-19%.
מהלך העליות האחרון הגיע ברקע לפרסום הדוחות הכספיים, מהם עלה כי החברה עקפה את התחזיות הן בשורת ההכנסות (צמיחה בקצב שנתי של 57%) והן בשורת הרווח (צמיחה של 20%). לצד הדוחות, העליות נתמכו גם מעליית מחיר היעד של המניה (המחיר אליו מעריכים אנליסטים כי המניה יכולה להגיע). מדובר בעליות יוצאות דופן, שכן מדובר בחברת צריכה בתקופה של ריביות עולות ברחבי העולם ושל אינפלציה משתוללת.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • דראפט קינגס, חברת משחקי והימורי הספורט המובילה, צנחה ב-25% במסחר בשבוע שעבר. כמו חברות טכנולוגיה רבות, החברה נהנתה בתקופת הקורונה מעלייה של כ-530% ולאחר מכן צללה ב-85%, עד השפל שנרשם במאי השנה. הירידות האחרונות הגיעו ברקע לפרסום הדוחות הכספיים ולמרות שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים הן בשורת הרווחים (החברה עדיין הפסדית אך דיווחה על הפסד הנמוך מהצפי) והן במכירות (צמיחה בקצב שנתי של 136%). לצד סביבה מאקרו-כלכלית מאתגרת, את הירידות ניתן לייחס לצמיחה נמוכה מהצפי במספר המשתמשים ולתחזית מאכזבת של החברה לשנת 2023.
  • האחים וורנר דיסקברי, אחת מחברות המדיה והבידור הגדולות ביותר בעולם, נפלה ב-19% במסחר בארה"ב בשבוע שעבר. מחודש אפריל השנה איבדה המניה כ-60% מערכה. ברקע: החברה דיווחה על תוצאות נמוכות מתחזיות האנליסטים הן בשורת הרווח והן בשורת המכירות, והיא סובלת מקשיים רבים בהם בין היתר אתגרים בענף הפרסום, תחרות עולה בשירותי תוכן בתשלום וכמובן אתגרי מאקרו עם אינפלציה גבוהה ועליות ריבית. בצד החיובי, החברה כנראה תקדים את השקת שירות הסטרימינג החדש הכולל את HBO MAX ואת דיסקברי+ לעונת האביב 2023.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.