שר האוצר, אביגדור ליברמן, העריך הבוקר (ה') כי מחיר הדלק יפחת ביום בשני הקרוב ב-1.25 שקלים - כך שמחיר ליטר יירד לסביב 6.85 שקלים לליטר, לעומת מחיר של 8.08 שקלים כיום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליברמן חתם אמש על הצו המפחית את המס על הדלק בשקל אחד, אולם בשלב הזה רק לחודש אוגוסט. בכך, הפחתת מחצית השקל מהמס מאז 13 באפריל תוארך בחודש ועוד חצי שקל יופחת החל מיום שני למשך חודש.
1 צפייה בגלריה
תחנת דלק
תחנת דלק
תחנת דלק
(צילום: עמית שאבי)
בלשכת השר הסבירו הבוקר כי ההפחתה לחודש אחד בלבד לפי שעה היא טכנית, משום שבכל חודש המקור התקציבי לכסף לצורך ההפחתה יהיה שונה. עוד ציינו כי ההבטחה להפחית את מחיר הדלק תוך הפחתת המס עד ל-15 בנובמבר השנה בשקל שלם ואת מחיר הסולר בחצי שקל עד ל-31 בדצמבר בתוקף ולא תשונה. ברשות המיסים ציינו כי הפסד ההכנסות ממיסים כתוצאה מההפחתות מוערך ב-354 מיליון שקל.
בתוך כך, שער הדולר ממשיך לרדת אל מול השקל יחסית לסוף החודש שעבר, והוא נסחר היום סביב 3.41 שקלים, אולם שערו היציג ננעל על 3.43. כעת הוא שוב יורד כבר ל-3.42. אמש נחלש הדולר בכמחצית האחוז ושערו היציג נקבע על 3.427 שקלים.
השבוע החלו לחשב במשרד האנרגיה במשך חמישה ימי עסקים את מחיר הדלק שייקבע ביום ראשון הקרוב, לפי ממוצע מחיר הנפט באגן הים התיכון וממוצע שער הדולר בשבוע הנוכחי. מחיר הדלק החדש ייכנס לתוקף כבר באותו היום בחצות (בין יום ראשון לשני).
במקביל לירידות בשער הדולר ולהפחתה במס, גם מחיר הנפט העולמי מבשר על ירידה צפויה במחירי הדלק. חבית נפט נסחרת כיום סביב 107 דולרים לעומת 115 בסוף החודש שעבר.
יחד עם ההוזלה הצפויה בדלק, באותו היום (1 באוגוסט), צפויה גם עלייה של 8.6% במחיר החשמל, ולכן הירידה במחיר הדלק צפויה להתקזז לפחות בחלקה עם העלייה במחירי החשמל ולא להקל משמעותית על סל ההוצאות המשפחתי.
פורסם לראשונה: 09:51, 28.07.22