נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, צפוי להכריז היום (רביעי) על שחרור של 15 מיליון חביות נפט מ"המאגר האסטרטגי" של ארה"ב בתגובה להחלטת ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק+) לצמצם את הפקת הנפט. כמו כן, לפי סוכנות הידיעות AP, הנשיא יודיע כי שחרור של חביות נוספות מהמאגר לקראת החורף נמצא על הפרק. ברקע: בחודש הבא יתקיימו בחירות אמצע הכהונה (Midterm) לקונגרס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכך, סך החביות שהורה ביידן לשחרר מהמאגר מאז חודש מרץ האחרון, אז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שזעזעה את שוק האנרגיה העולמי, יעמוד על 180 מיליון חביות. בכך, מאגר החירום של ארה"ב ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 1984 - כ-400 מיליון חביות - במה שהממשל האמריקני מכנה "תקופת מעבר" עד שיהיה ניתן להגביר את הייצור המקומי.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
תחנת דלק בארה"ב לצד הנשיא, ג'ו ביידן
(צילום: AP)
עוד צפוי להכריז הנשיא האמריקני כי הממשל האמריקני ימלא מחדש את המאגר האסטרטגי כאשר מחיר הנפט ירד ל-72-67 דולר לחבית. לפי בכירים בממשל, ההחלטה צפויה לכאורה גם להגדיל את הייצור המקומי, שכן מדובר בהבטחה לדרישה של כמות מסוימת של נפט - ללא קשר לצרכנים.
בתוך כך, ביידן צפוי להמשיך בביקורת שלו על רווחי חברות הנפט בחודש האחרונים, כאשר ברקע הממשלה שבראשותו מתמודדת עם ביקורת חריפה בעקבות הזינוק במחירי הדלק במדינה, אשר כיום עומדים על כ-3.87 דולרים לגלון דלק, לאחר שבשיאם חצו גם את רף החמישה דולרים לגלון.

ביידן ניסה ללחוץ על אופ"ק+, ללא הצלחה

כאמור, ההודעה של הנשיא צפויה להגיע לאחר שאופ"ק+ אישר לפני כשבועיים את צמצום הנפט הגדול ביותר מאז 2020, מה שמעלה את החשש מפני זינוק מחודש של מחירי הדלק העולמיים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הקיצוץ צפוי לעמוד על שני מיליון חביות נפט ביום, המהוות כ-2% מסך ההיצע העולמי.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
(צילום: EPA)
ההחלטה של אופ"ק+ הגיעה לאחר שמחירי הנפט צנחו בשבועות האחרונים משיא של כ-120 דולר לחבית לפני שלושה חודשים לכ-90 דולר לחבית בלבד. זאת, בין היתר בצל העלאות הריבית שבנקים מרכזיים ברחבי העולם מובילים והחששות ממיתון שעלול להתפרץ בעקבותיהן.
הממשל האמריקני ניסה ללחוץ על הארגון שלא לצמצם את הפקת הנפט, אולם כאמור נכשל בכך. בתגובה להחלטה, דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, טענה כי ברור שהארגון מתואם עם רוסיה, קראה להחלטה "טעות" וטענה כי היא "מוטעית".
כעת, הממשל האמריקני שוקל גם להקל על הסנקציות שהטיל על ונצואלה, במטרה לאפשר לתאגיד האנרגיה שברון לחזור ולשאוב נפט במדינה האוטוריטרית - כך לפי הוול סטריט ג'ורנל.
אופ"ק הוא ארגון בין-מדינתי שמטרתו להוות קרטל נפט והוא כולל בין היתר מדינות כמו אלג'יריה, איראן, עיראק, כווית, לוב, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ונצואלה ועוד. משנת 1965, המטה של הארגון ממוקם בווינה, אוסטריה (אשר דווקא אינה חברה בארגון), ומטרתו לווסת את קצב הפקת הנפט באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות המייצאות אותו, ובכך לשלוט במחירו.
בסוף שנת 2016 הוקם הארגון אופ"ק+, אשר כולל בתוכו עוד עשר מדינות שלא היו חברות בארגון המקורי, בהן רוסיה, מקסיקו וקזחסטן. בסך הכל, מדינות הארגון מחזיקות בכ-55% מסך הפקת הנפט העולמי ובכ-90% מסך מאגרי הנפט העולמיים, מה שנותן לארגון כוח משמעותי מאוד בהשפעה על מחירי השוק.