גם הבוקר (ב'), נמשכת תקלת הפיסטור במפעל החלב של תנובה ברחובות. הנהלת תנובה נמצאת במפעל שמייצר חלב, חלב מועשר, חלב עמיד ומשקאות חלב.
מדובר בתקלת קיטור שהחלה אתמול בבוקר ואף גרמה לפציעת עובד. הקיטור משמש בהליך פיסטור החלב - שהכרחי למניעת זיהומים. נכון להבוקר, דוד קיטור אחד מתוך שלושה עדיין לא תקין. המשמעות: כמה מאות אלפי ליטר חלב שיצטרפו למחסור שכבר קיים בשוק, עקב החלטת טרה להפסיק לשווק חלב מפוקח בשקיות ובקרטוני 1 ליטר ובעקבות המשבר שעברה מחלבות רמת הגולן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
בהנהלת החברה ציינו כי יש תחושת אחריות ושליחות לספק חלב לחג, אך הוסיפו כי תקלות של הפסקת עבודה שהתרחשו בעבר לא היו בערב חג ולא כללו עובד שנפגע בצורה משמעותית ואף מאושפז.

ברקע: משבר החלב בשוק נמשך

בתוך כך, בחודשיים האחרונים יש גם ירידה בייצור חלב בתנובה - תנובה מייצרת פחות שקיות, בקבוקים וקרטוני חלב: השוואה בין נתוני יולי-אוגוסט 2022 לנתוני יולי-אוגוסט 2023 מעלה כי לתנובה חסר יותר ממיליון ליטר חלב לעומת אשתקד.
הנתונים (נתוני קופות של חברת סטורנקסט) חושפים שהמחלבה ייצרה בקיץ הזה בין 4% ל-5.7% פחות חלב מפוקח, וחלב בכלל, לעומת הקיץ אשתקד, למרות טענותיה שהיא מייצרת בשיא הכושר כדי לנסות לפצות על המחסור שיצרה ההחלטה של טרה להפסיק לשווק חלב מפוקח לצרכנים, ולפצות על הפסקת הייצור של מחלבות רמת הגולן.
לפי הנתונים, תנובה ייצרה ביולי-אוגוסט בשנה שעברה 25.95 מיליון ליטר חלב מפוקח, כשביולי אוגוסט האחרון ייצרה 24.943 בלבד, 4% פחות, ירידה של 1.007 מיליון ליטר. לחברה חסר גם חלב מועשר: היא ייצרה 629 אלף ליטר לעומת 672 אלף ליטר ב-2022, 6% פחות, ירידה של 44 אלף ליטר. סך הכל תנובה שיווקה בחודשיים האחרונים (לרשתות השיווק ונקודות המכירה לצרכן) 25.721 מיליון ליטר בחודשיים לעומת 26.775 מיליון ליטר בחודשיים, מחסור של 1.053 ליטר בחודשיים, ירידה של 4%. לפי נתוני תנובה עצמה יש לה ירידה של 5.7% בייצור חלב.
אומנם מאז תחילת השנה תנובה עלתה בייצור חלב מפוקח ב-2.2%, בעוד שהשוק כולו ירד ב-8% (וטרה ב-43%), אבל כעת, כאמור, ניכרת ירידה בייצור חלב מפוקח, מועשר ועמיד. ושימו לב לנתון הבא, לפני כעשור ב-2013, ערב מכירת תנובה לסינים, כתב דני פרץ, מנהל מחלבת רחובות של תנובה: "קלטנו במחלבה מעל 8 מיליון ליטר חלב גולמי". כיום המחלבה קולטת 5.5 מיליון ליטר חלב גולמי בלבד, כשהרפתות מייצרות כמות גדולה יותר ולא קטנו בתפוקה.
לפי תנובה, הסיבה לירידה בשיווק היא עבודות תחזוקה להכנה לחגי תשרי, שכן החברה מנסה למנוע מחסור בחגים. לשם כך, היא הוציאה מכונות לניקוי ותיקון. בנוסף, תרמו למחסור תקלות נקודתיות והיום כאמור גם תקלה גדולה במפעל.
פורסם לראשונה: 23:20, 10.09.23