המחסור המלאכותי בחלב נמשך, ובינתיים, תנובה מייצרת פחות שקיות, בקבוקים וקרטוני חלב: השוואה בין נתוני יולי-אוגוסט 2022 לנתוני יולי-אוגוסט 2023 מעלה כי לתנובה חסר יותר ממיליון ליטר חלב לעומת אשתקד.
הנתונים (נתוני קופות של חברת סטורנקסט) חושפים שהמחלבה ייצרה בקיץ הזה בין 4% ל-5.7% פחות חלב מפוקח, וחלב בכלל, לעומת הקיץ אשתקד, למרות טענותיה שהיא מייצרת בשיא הכושר כדי לנסות לפצות על המחסור שיצרה ההחלטה של טרה להפסיק לשווק חלב מפוקח לצרכנים, ולפצות על הפסקת הייצור של מחלבות רמת הגולן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
לפי הנתונים, תנובה ייצרה ביולי-אוגוסט בשנה שעברה 25.95 מיליון ליטר חלב מפוקח, כשביולי אוגוסט האחרון ייצרה 24.943 בלבד, 4% פחות, ירידה של 1.007 מיליון ליטר. לחברה חסר גם חלב מועשר: היא ייצרה 629 אלף ליטר לעומת 672 אלף ליטר ב-2022, 6% פחות, ירידה של 44 אלף ליטר. סך הכל תנובה שיווקה בחודשיים האחרונים (לרשתות השיווק ונקודות המכירה לצרכן) 25.721 מיליון ליטר בחודשיים לעומת 26.775 מיליון ליטר בחודשיים, מחסור של 1.053 ליטר בחודשיים, ירידה של 4%. לפי נתוני תנובה עצמה יש לה ירידה של 5.7% בייצור חלב.
אמנם מאז תחילת השנה תנובה עלתה בייצור חלב מפוקח ב-2.2%, בעוד שהשוק כולו ירד ב-8% (וטרה ב-43%), אבל כעת, כאמור, ניכרת ירידה בייצור חלב מפוקח, מועשר ועמיד. ושימו לב לנתון הבא, לפני כעשור ב-2013, ערב מכירת תנובה לסינים, כתב דני פרץ, מנהל מחלבת רחובות של תנובה: "קלטנו במחלבה מעל 8 מיליון ליטר חלב גולמי". כיום המחלבה קולטת 5.5 מיליון ליטר חלב גולמי בלבד, כשהרפתות מייצרות כמות גדולה יותר ולא קטנו בתפוקה.
המכתב מ-2013 של מנהל מחלבת תנובה דני פרץ

"הפיקוח יבוטל מהר מאוד והמחירים יעלו - כמו שקרה עם החמאה"

בינתיים, מחלבות רמת הגולן הצטרפו לטרה ויטבתה (שטראוס) והחלו לשווק חלב מועשר יקר יותר מהחלב המפוקח. רשתות השיווק מייבאות חלב זול מפולין ומטורקיה, בהמשך לצו זמני שהוציא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפיו מבוטל המכס על חלב. לפי רפתנים, רשתות השיווק מעודדות יבוא "כי הן ירוויחו מזה. המחלבות מעודדות מחסור של חלב בפיקוח, סמוטריץ' יאפשר פתיחת השוק ליבוא ללא מכס ויקרה מה שקרה בחמאה - המפקח על המחירים יאמר שהוא לא יכול לפקח על שוק חופשי, הפיקוח יבוטל מהר מאוד והמחירים יעלו. גם התכנון בענף ייפגע ונסמוך על חקלאות פולנית וטורקית, כשבפולין החקלאים מקבלים תמיכה מהמדינה, כך שהצרכנים בישראל יממנו את החקלאים בפולין".

3 צפייה בגלריה
חלב של מחלבות רמת הגולן
חלב של מחלבות רמת הגולן
החלב של מחלבות רמת הגולן על המדפים
לפי גורמים בענף החלב, כלל הייצור במחלבת רחובות של תנובה ירד. "זה ברור, הרי הציבור לא רואה מספיק חלב במדפים. חסר גם מפוקח וגם מועשר. לפי הנתונים, תנובה מייצרת פחות חלב מאשר בשנה שעברה. "חסר כ-200 אלף ליטר בשבוע. המחלבות יכולות להעלים חלב לכיוון גבינות צהובות. אנשים לא מקצועיים במשרדי האוצר והחקלאות משחקים עם הוויסות בענף וזאת תהיה בכיה לדורות. בנו פה ענף מפואר והורסים אותו עבור חלב מטורקיה שעולה קצת פחות מ-6 שקלים. מה חסכנו, שקל לצרכן? נניח שמטורקיה יגיע כמיליון ליטר לרשתות. ואז יסגרו רפתות ויעלו את המחיר ויורידו את הפיקוח.

תנובה: הייצור פחת בגלל תחזוקה לפני החגים

לפי תנובה, הסיבה לירידה בשיווק היא עבודות תחזוקה להכנה לחגי תשרי, שכן החברה מנסה למנוע מחסור בחגים. לשם כך, היא הוציאה מכונות לניקוי ותיקון. בנוסף, תרמו למחסור תקלות נקודתיות והיום גם תקלה גדולה במפעל: תקלה בקיטור, שמהווה רכיב מהותי במערכת הפיסטור, משביתה את המפעל מ-4:30 בבוקר. גורמים בענף טוענים שבחברה יש אווירה של שביתה איטלקית, אך בתנובה מכחישים זאת במרץ וטוענים שאין שום צמצום מכוון של חלב מפוקח. לאף חברה אין אינטרס להשבית קווים, להחזיק קווים עומדים, או שיחסר חלב.
תנובה מציגה נתונים לפיהם החברה נמצאת בגידול של 2.2% בכל סוגי החלב, לעומת 3.3% קיטון בחלב בכלל השוק, כשכל הגידול של תנובה הוא בחלב מפוקח: במפוקח עלתה ב-2.2%, כשבכלל השוק יש צניחה בחלב מפוקח יש צניחה של 8% בכלל השוק. בחברה לא מייצרים חלב לקפה וחלב וניל כשנה וחצי. היא מייצרת חלב מפוקח, חלב נטול ודל לקטוז, שיש בהם גידול, וחלב של פעם שמיוצר בכלל בהרדוף. כבר שנה שתנובה, לטענתה, כמעט שלא מייצרת משקאות חלב בטעמים והסבה את הקו הזה לחלב בבקבוק.
בעוד ברשתות השיווק מצחצחים את מכולות הייבוא וחותמים על הסכמים עם כשרויות הבד"ץ לשליחת משגיחים לפולין וטורקיה, במחלבות זועמים וטוענים שהמדינה אשמה. אל תטעו, כל המחלבות יהפכו ליבואניות ברגע, אם יצטרכו. כך קרה למשל בחמאה. תנובה וטרה הפכו גם ליצרניות וגם ליבואניות. וברגע שיהיה יבוא רבתי יבוטל פיקוח המחירים. מחיר החלב בישראל אמנם גבוה אך מה יקרה לו ביום שיבוטל הפיקוח, ושנה לאחר מכן?

3 צפייה בגלריה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
(צילום: אביהו שפירא)

המחלבות: טרה יצאה מייצור חלב מפוקח כי לא נתנו לה להעלות מחיר לפי חוק

גורם באחת המחלבות אמר ל-ynet: "זה לא נכון, אנחנו נגד מה שקורה בשוק. המוצר הכי בסיסי והכי נמכר בישראל אסור שייצא מפיקוח. לשיטתנו זאת טעות קשה. אבל הוא ייצא מפיקוח אם יפתחו את השוק ליבוא. זאת תהיה תקלה חמורה אם הדבר הזה יקרה. אם המדינה תחליט לפתוח את החלב הניגר ליבוא זאת תהיה החלטה לא פחות מהזויה ואין לזה אח ורע בעולם. בשום מדינה בעולם שמייצרת חלב אין יבוא של חלב טרי. אתה מייצר מוצרים בסיסיים במדינה עצמה. אין יבוא של חלב לאיטליה משכנותיה למרות שיש ייצור במדינות שכנות ואין בעיית גבולות. בישראל ממצאים את הגלגל. והגלגל מורכב מאוד".
כיוון שהשוק מתוכנן ומפוקח - האם המדינה יכולה להכריח טרה לחזור למכור חלב בפיקוח, את שטראוס להתחיל לייצר חלב בפיקוח ואת תנובה לייצר עוד? "יש חופש עיסוק לכן אנחנו לא רואים מצב שאפשר להכריח חברה לייצר. המדינה יכולה להכריח חברה רק אם היא בבעלותה או אם היא מלאימה את החברה. המדינה צריכה לעודד ייצור של חלב מפוקח.
"המדינה היא זאת שפגעה בחלב המפוקח. הממשלות האחרונות לא התאימו את עליות המחירים למחירי החלב הגולמי. שם כל הברדק הזה התחיל: ב-2018 כששר האוצר דאז משה כחלון החליט למנוע עליית מחיר החלב בניגוד לחוק הפיקוח. לא היה דבר כזה לפני כן. שמחלבות הוציאו עצמן מקטגוריית המפוקחים. לא היה. אז נכנסנו לסחרור כי מאז אנחנו גוררים את זה שמחיר המטרה של החלב עולה אך מחיר המוצרים המפוקחים אל עלה בהתאם. אז המחלבות לקחו את כחלון לבג"ץ וזכו אבל מתי הן קיבלו את הכסף? במקום בפברואר 2018 כפי שהיו אמורות אלא ביוני 2019. ושוב עלו המחירים ואז פורר וליברמן סירבו לתת למחלבות את העלייה של 9.5% שהגיעה להן.
"הן חתמו על הסכם במסגרתו התחייבו לעליית מחירים נמוכה יותר כי האקדח היה על המדף ואז באה מחלבה כמו טרה ואומרת אני לא מוכנה להשתתף יותר במשחק הזה. ועברה לייצר חלב מיוחד. וכל הנטל עבר לתנובה ולמחלבות רמת הגולן שנקלעו לצרות. סמוטריץ' ידע כבר חצי שנה שיעלה מחיר החלב הגולמי ב-16%, הפר את ההסכם ואישר עלייה של 9%. אם השוק ייפתח לייבוא התכנון ייקלע לאסון. מייצרים פה 450 מיליון ליטר בשנה במונחי חלב גולמי. כמה ייכנס לארץ בייבוא חופשי? לא יודעים איך נדע כמה ייכנס? לכי תתכנני כך את הענף. היום אין חוסר בחלב גולמי, החוסר הוא רק בחלב מיוצר – בהמשך יהיה כי רפתות ייסגרו. המדינה פוגעת בשוק החלב אף אחד לא חושב שני צעדים קדימה. בעולם משק חי מתוכנן. במשק חי חייבים ודאות. הרפתנים צריכים לדעת כמה חלב גולמי לייצר והמחלבות צריכות לדעת כמה להשקיע".