ארבעה ימים לפני ההודעה הצפויה על העלאת ריבית משמעותית בישראל, האירו והדולר ממשיכים לרדת: אחרי שאתמול (רביעי) נקבע שערו היציג של המטבע האירופי על 3.313 שקל, היום כבר ירד האירו מתחת ל-3.3, ושערו היציג נקבע על 3.298 שקלים - שפל היסטורי נוסף. במקביל, הדולר, ששערו אתמול היה 3.259 שקלים, ירד ל-3.243. לאחר כחצי שנה שבנק ישראל לא התערב במסחר במטבע חוץ, קיימות הערכות שהמשך ירידת שערי הדולר והאירו תביא לרכישות מט"ח על ידי הבנק המרכזי.
כמו תמיד, כאשר יש זעזועים בשער השקל - יש מי שמרוצים מאוד ויש מי שמאוכזבים מאוד. הפעם המרוצים הם כל הישראלים שבחודש השיא של החופשות בשנה, אוגוסט, יחסכו מאות שקלים ואף יותר בעת שהייתם בחו"ל, בשל ההיחלשות הרבה של הדולר ושל האירו, שישפיעו על הקניות בחו"ל, שכירת חדרים בבתי המלון וגם רכבים, וכמובן רכישת כרטיס הטיסה. לעומת הנופשים, מי שמודאגים ומאוד לא מרוצים הם היצואנים והתעשיינים, שדווקא בחודשים האחרונים הייתה להם עדנה, כאשר הדולר עלה משער השפל של 3.04 שקלים לשער גבוה מ-3.5 שקלים - עלייה של כ-15%, והאירו התחזק גם הוא בכ-5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יורו אירו
יורו אירו
אירו
(צילום: שאטר סטוק)
ביום שני הקרוב צפויה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחליט על העלאת ריבית רביעית ברציפות מאז חודש אפריל, וההערכות נעות כעת בבנקים ובבתי ההשקעות בין העלאה של חצי אחוז לשלושת רבעי האחוז, ויש אף מי שאמרו כי לא יופתעו אם הנגיד יבקש להעלות את הריבית באחוז שלם כדי להדביר במהרה את האינפלציה שזינקה בחודש יולי, כפי שפרסמה שלשום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לשיעור שנתי של 5.2%, אחרי עליית מדד חודש יולי בשיעור גבוה במיוחד של 1.1%.
בינתיים מתברר שהאינפלציה ממשיכה להכות גם במדינות אחרות, ובבריטניה ובספרד היא חצתה כבר את 10% בשנה. לעומת זאת, העלאות הריבית הרצופות הגבוהות בארה"ב הביאו שם להתמתנות מסוימת של עליית המחירים מ-9.1% ל-8.5%. בבריטניה, שהייתה הראשונה להעלות את הריבית בעולם עוד בחודש דצמבר, מעריכים כעת שהעלאת ריבית גבוהה נוספת צפויה כבר בקרוב.
פורסם לראשונה: 08:03, 18.08.22