ברקע הפרסומים סביב "עושק הפיקדונות", מהם עלה כי מרבית הבנקים הגדולים בישראל לא גלגלו את מלוא עליות הריבית בחודשים האחרונים לפיקדונות האזרחים, בנק ישראל מרחיב ומשדרג את כלי ההשוואה בין הבנקים בנושא זה אשר נועד להגביר את התחרות בשוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בחודש אוקטובר האחרון החל הבנק המרכזי לפרסם השוואה חודשית של ריביות על פיקדונות ועל אשראי בבנקים בישראל, אולם זה כלל בעיקר נתונים ממוצעים והיה חסר בפרטים באופן שלא הציג תמונה מלאה. כעת, הבנק המרכזי הוסיף נתונים משמעותיים ובראשם נתוני הריבית החציונית (ולא הממוצעת) - אשר מציגים תמונה יותר מדויקת על הריבית שמרבית הלקוחות מקבלים, ולא ממוצע שמשכלל את התנאים שמקבלים הלקוחות העשירים ביותר ועם התנאים הטובים ביותר.
1 צפייה בגלריה
חמשת הבנקים הגדולים בישראל
חמשת הבנקים הגדולים בישראל
חמשת הבנקים הגדולים בישראל
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
כך למשל, בהשוואה כוללת של הפיקדונות לחודש בריבית משתנה עולה כי הפועלים הציע בחודש ינואר האחרון ריבית של 1.63%, לאומי 1.96%, מזרחי 1.97% דיסקונט 2.05% והבינלאומי 2.04%. יחד עם זאת, אם עוברים להשוואה של הריבית החציונית - אשר רלוונטית ללכל הפחות 50% מהלקוחות - מקבלים תמונה שונה משמעותית: הפועלים עם 0.78% בלבד, לאומי עם 1.75%, מזרחי עם 1.11%, דיסקונט עם 3.67% והבינלאומי עם 1.53%.
בכל הנוגע לפיקדונות עד חודש בריבית קבועה, הפערים לעיתים משמעותיים אף יותר. כך למשל, בפועלים מציעים ריבית ממוצעת של 2.24%, לאומי 1.56%, מזרחי 1.67%, דיסקונט 0.91% והבינלאומי 2.5%. אולם, הריבית החציונית לפיקדונות עד חודש בריבית קבועה עומדת בפועלים על 0.55% בלבד, בדיסקונט על שיעור כמעט אפסי של 0.1%, במזרחי על 1%, בלאומי על 1.05% ובבינלאומי על 1.26%.
משמעות הנתונים היא שלמרות שבחלק מהבנקים הגדולים מציעים ריבית גבוהה יחסית לחלק מהלקוחות, מרבית הלקוחות מקבלים ריבית נמוכה משמעותית ולעיתים אף בשיעור של חצי מהריבית הממוצעת בבנק לאותו פיקדון.
השוני בין הריבית החציונית לריבית הממוצעת עשוי לנבוע מכמה סיבות, בראשם סכום הפיקדון שהלקוחות השונים מפקידים. כך, בעוד אנשים בעלי ממון רב אשר הפקידו כספים גדולים קיבלו ריבית משמעותית יותר טובה והעלו את הממוצע של הריביות בבנק, אולם מרבית הלקוחות הפקידו פיקדונות יותר קטנים וקיבלו בהתאם ריבית הרבה יותר נמוכה.

ממוצע זה יפה, אך כמה רובנו משלמים על הלוואות?

תמונה דומה עולה גם מהשוואת הבנק המרכזי בנוגע לריבית על אשראי (הלוואות). הריבית הממוצעת על הלוואות בבנק הפועלים בחודש ינואר האחרון עמדה על 9.29%, בלאומי על 9.31%, במזרחי על 9.5%, בדיסקונט על 7.52% ובבינלאומי על 7.77%. אולם, אם מסתכלים על הריבית החציונית - אותה מרבית הלקוחות שילמו על ההלוואות שלקחו - התמונה קודרת הרבה יותר: הפועלים עם 11.85%, לאומי עם 9.44%, מזרחי מזנק ל-13.47% והבינלאומי עם 8.98%.
למעשה, שלושת הבנקים היחידים בהם לא היה הבדל משמעותי (יחסית) בין הריבית הממוצעת לריבית החציונית על הלוואות היו דיסקונט, יהב והבנק הדיגיטלי וואן זירו, עם ריבית ממוצעת של 7.52%, 7.63% ו-6.4% וריבית חציונית של 7.83%, 7.43% ו-6.45%, בהתאמה.
גם בלאומי הפער היה יחסית קטן עם 9.31% ריבית ממוצעת על הלוואות ו-9.44% ריבית חציונית. אולם, כפי שניתן לראות, הריבית שמציעים בלאומי - אחד משני הבנקים הגדולים ביותר במשק - לרוב הרבה יותר גבוהה מזו שמציעים בחלק מהבנקים האחרים והיותר קטנים כדוגמת דיסקונט, יהב, מסד ווואן זירו.
ברקע, בשבוע שעבר הכריז הבנק המרכזי על העלאת ריבית נוספת ושמינית ברציפות בשיעור של 0.5%. כעת, שיעור הריבית הבסיסי במשק עומד על 4.25% וריבית הפריים על 5.75%. יתרה מכך, בריאיון ל-ynet radio דקות ספורות אחרי ההכרזה אמר בכיר בבנק ישראל כי "סביר להניח שגם בהחלטת הריבית הבאה תהיה עלייה".